Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-07, 11:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Du är pinsam. Du tar dig tid att leta upp fyra olika källor och inte en enda bekräftar ditt antagande.

I samtliga artiklar står det att studenterna från gymnasiet har dåliga matematikkunskaper men det står inget om nivån på civilingenjörsutbildningarna. Är du arg för att du inte kunde klara civ.ing utbildningen?

Det står också att universiteten är tvungna att minska nivån på undervisningen när många inte ens får godkänt på de första tentorna vilket har lett till att man är tvungen att ge alla studenter 2 veckors repetitioner av gymnasiematematik. Studenter som börjar på civilingenjörsutbildningarna klarar alltså inte ens av det som har lärts ut på gymnasiet. Frågor på det?
__________________
Senast redigerad av Assdefender 2016-04-07 kl. 11:52.
Citera
2016-04-07, 11:55
  #14
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Det står också att universiteten är tvungna att minska nivån på undervisningen när många inte ens får godkänt på de första tentorna vilket har lett till att man är tvungen att ge alla studenter 2 veckors repetitioner gymnasiematematik. Studenter som börjar på civilingenjörsutbildningarna klarar alltså inte ens av det som har lärts ut på gymnasiet. Frågor på det?
Det är fortfarande lika tuffa examinationskrav så vitt jag vet (?), inget som motbevisa det i dina källor iaf. Du måste alltså prestera lika bra för att klara utbildningen som för 20 år sen. Skolorna har fått anpassa starten för elever, okej, det säger inget som utbildningen i helhet, att gymnasieelever har dåliga kunskaper är det ingen som argumenterar mot. Dom som inte har viljan eller kapaciteten eller både och blir utsållade rätt snabbt (finns relativt många avhopp). Sammanfattat: antagna civiligenjörsstudenter är sämre idag än tidigare, utexaminerade civiligenjörsstudenter ska det inte skilja sig på idag jämfört med 20 år sen, inte vad jag läst iaf. Så min fråga är, hur får du det till att nivån på utbildningen har sänkts?
Citera
2016-04-07, 13:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vIKz
Inte riktigt säkert om jag håller med. Bara för att den gemene eleven blir dåligare över åren betyder inte att det inte finnas bra elever med toppresultat. Då är det lärosätets ansvar att inte sänka nivån så att alla håller med utan fortsätta köra hårt så att bara de bra elever finns kvar.

Det här låter även som bra nyheter för mig som tänker läsa vidare, för att om alla är lika dåliga som de här länkar hävdar då är det mindre konkurrens egentligen.

Självklart, men det krävs att bra elever tar större personligt ansvar när undervisningen inte är utformad efter deras behov. Det blir också lätt att man blir uttråkad för att saker är för enkla. Själv går jag inte ens på matematikföreläsningarna som är gemensamma med ingenjörerna - takten är helt enkelt för långsam för att man ska orka lyssna i två timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Det är fortfarande lika tuffa examinationskrav så vitt jag vet (?), inget som motbevisa det i dina källor iaf. Du måste alltså prestera lika bra för att klara utbildningen som för 20 år sen. Skolorna har fått anpassa starten för elever, okej, det säger inget som utbildningen i helhet, att gymnasieelever har dåliga kunskaper är det ingen som argumenterar mot. Dom som inte har viljan eller kapaciteten eller både och blir utsållade rätt snabbt (finns relativt många avhopp). Sammanfattat: antagna civiligenjörsstudenter är sämre idag än tidigare, utexaminerade civiligenjörsstudenter ska det inte skilja sig på idag jämfört med 20 år sen, inte vad jag läst iaf. Så min fråga är, hur får du det till att nivån på utbildningen har sänkts?

Det här är uppenbart fel. Utbildningen var 4årig fram till mitten på åttiotalet och tog 4 och ett halvt fram till 2007ish nån gång. Betvivlar att innehållet utökats nämnvärt utan det är väl snarare takten som har blivit långsammare. Stämmer också överens med det man hört från professorer man snackat med om detta.
__________________
Senast redigerad av A.Laffer 2016-04-07 kl. 13:10.
Citera
2016-04-07, 17:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Laffer
Självklart, men det krävs att bra elever tar större personligt ansvar när undervisningen inte är utformad efter deras behov. Det blir också lätt att man blir uttråkad för att saker är för enkla. Själv går jag inte ens på matematikföreläsningarna som är gemensamma med ingenjörerna - takten är helt enkelt för långsam för att man ska orka lyssna i två timmar.
Hej, om jag kan få samma bra jobb som svårare utbildningar i utlandet ger utan att gå genom alla de svåra delarna av utbildningen och ändå få bra betalt i slutet så kommer jag att vara nöjd.

Fortfarande inte förstår varför det är så pass lite elever som får 5 i snittbetyg på krävande program som F eller E om svårighetsgraden har sjunkit rejält mycket på övriga skolor som det sägs.
Citera
2016-04-08, 12:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vIKz
Hej, om jag kan få samma bra jobb som svårare utbildningar i utlandet ger utan att gå genom alla de svåra delarna av utbildningen och ändå få bra betalt i slutet så kommer jag att vara nöjd.

Fortfarande inte förstår varför det är så pass lite elever som får 5 i snittbetyg på krävande program som F eller E om svårighetsgraden har sjunkit rejält mycket på övriga skolor som det sägs.

Det får stå för dig.

Sämre elever med samma snittbetyg = sämre kvalitet på utbildningen.
Citera
2016-04-09, 11:04
  #18
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Struntprat. Svenska civilingenjörsutbildningar håller låg nivå. Studenterna har försämrats markant jämfört med 20 år tidigare och nivån är nere på dagisnivå.

http://www.sydsvenskan.se/lund/bliva...an-inte-rakna/
http://feber.se/vetenskap/art/299015...enter_dliga_p/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/xxx-221
http://www.lararnasnyheter.se/lararn...e-pa-matematik

Din länkar säger absolut ingenting.

Jag kan bara tala ur erfarenhet efter att ha studerat på en av Asiens (och världens) mest prestigefyllda tekniska institutioner. Nivån var likvärdig med den Svenska, den enda skillnaden var att det var allmänt lite mer jobb under terminerna eftersom att det var mer obligatoriska grejer, typ inluppar. Tentorna var i många fall lättare än motsvarande kurs vid LiTH och gränsen för att bli godkänd var helt löjligt låg. Inte heller uppfattade jag studenterna som skarpare.

Jag tycker att det är en intressant diskussion. Har du själv någon empiri som stödjer din tes?
Citera
2016-04-09, 23:11
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Din länkar säger absolut ingenting.

Jag kan bara tala ur erfarenhet efter att ha studerat på en av Asiens (och världens) mest prestigefyllda tekniska institutioner. Nivån var likvärdig med den Svenska, den enda skillnaden var att det var allmänt lite mer jobb under terminerna eftersom att det var mer obligatoriska grejer, typ inluppar. Tentorna var i många fall lättare än motsvarande kurs vid LiTH och gränsen för att bli godkänd var helt löjligt låg. Inte heller uppfattade jag studenterna som skarpare.

Jag tycker att det är en intressant diskussion. Har du själv någon empiri som stödjer din tes?
Av ren nyfikenhet hur fick du studera på en sån skola? Vilken skola var det? Var det coolt att leva bland asiater, var språket mycket svårt att hantera?
Citera
2016-04-09, 23:18
  #20
Medlem
njaexss avatar
Jag tycker det suger, massa jävla propaganda överallt. Massa jävla genuskit och jag läser en teknisk utbildning, jag läser ren matematik och det är massa jävla genusskit sen fan. Jag är dock bästa eleven så ska försöka hoppa på något utbyte så jag kan plugga i kina. Så jävla segt ändå. Plus inte direkt svårt, jag tycker jag är "dålig" men har fått vg i 80% av kurserna. fuck.

Men det ser ju bra ut i alla fall, kommer säkert få jobb sen o kan dra in pengar. Det är ju det allt handlar om ändå, lmao.
Citera
2016-04-09, 23:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vIKz
Av ren nyfikenhet hur fick du studera på en sån skola? Vilken skola var det? Var det coolt att leva bland asiater, var språket mycket svårt att hantera?

Utan att tala för frågeskaparen har de största svenska tekniska högskolorna utbyten med tex. MIT, Singapore, ETH Zurich, Ecole Polytechnique och andra ledande skolor i olika länder. Om man då inte läser hela utbildningen utomlands och tar sig in på samma meriter som alla andra (men då är det ju svårt att jämföra med de svenska utbildningarna).
Citera
2016-04-10, 07:07
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Laffer
Det här är uppenbart fel. Utbildningen var 4årig fram till mitten på åttiotalet och tog 4 och ett halvt fram till 2007ish nån gång. Betvivlar att innehållet utökats nämnvärt utan det är väl snarare takten som har blivit långsammare. Stämmer också överens med det man hört från professorer man snackat med om detta.

Det du påstår är uppenbart fel. Utökningen i samband med Bologna gav många civilingenjörsprogram utrymme för att fylla ut sina program med mer material och de gjorde de också. Den mest påtagliga skillnaden över landet är att de flesta civilingenjörsutbildningar på ett helt annat sätt än tidigare innehåller någon form av kandidatarbete.
Citera
2017-05-23, 10:10
  #23
Medlem
MahablaMkloutas avatar
Kriminologi vid Umeå universitet. Rent flum. Mycket fokus på s.k. "kulturkriminologi". Kunskaper som sannolikt är oanvändbara i arbetslivet. Ett allmänt oproffsigt intryck vid kontakt med personalen. Undvik!
Citera
2017-05-23, 12:58
  #24
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Fast uppenbart har ju universiteten varit tvungna att sänka nivån på undervisningen då majoriteten av elever som börjar på civilingenjörsutbildningarna knappt klarar att hänga med. Man har alltså infört 2 veckor av repetitioner då eleverna är så svaga i sina kunskaper att man inte kan fortsätta med undervisningen direkt.
Dessa två veckor sker innan officiell terminstart så det går inte ut över original utbildning och även om de gjorde det så handlar det om två veckor(3hp av 300) så knappast som att ingenjörsutbildningarna är ruinerade pga detta. Kan dessutom säga att tentorna inte är lättare nu än för 10 år sen iaf eftersom jag ibland övat på så gamla tentor och inte funnit nån sådan skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback