Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-06, 19:11
  #1
Medlem
assface5s avatar
Hej

Växel-huben i fråga är en sådanhär:
https://vickiac.files.wordpress.com/.../img_06431.jpg

Jag kan börja med att jag inte är någon erfaren cykelreperatör. Igår efter jag försökt böja till däcket som blivit skevt försökte jag även lösa ett "knackande" när man trampar på min gamla cykel. Tyvärr gick allt snett och jag verkar ha förstört mer än jag lagat.

Efter instruktionsvideos jag sett så ska man få in den gula plutten på bilden mellan de gula strecken när växlen står på tvåan. Efter att ha skruvat isär hela skiten och satt ihop igen lyckades jag få plutten mellan sträcken.
Nu har det tyvärr blivit så att:

i första växlen går det oftast inte att trampa frammåt överhuvudtaget, ibland släpper det och då verkar den ligga som den ska men sen efter kanske ett halvt varv med pedalerna så låser den sig igen.

i andra växlen "hackar " den som fan

och i trean verkar den fungerar.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt ? Eller något jag kan kolla för att hitta felet ?
Citera
2016-04-25, 21:36
  #2
Medlem
Knivur-273s avatar
om växeln är rätt justerad, men kuggar över på en växel, så torde skador föreligga i mekanismen.

Om det vore så, är isärtagning eller byte av hjulet det enda rätta.
Citera
2016-04-25, 23:48
  #3
Medlem
Knivur-273s avatar
Det går att beställa reservdelar för inkromet i ett växelhjul. Det förutsätter att man är kapabel att byta dem.
Citera
2016-04-26, 17:01
  #4
Medlem
Bara-Robins avatar
Ställ växelreglaget på styret på 2an, vänd cykeln upp och ned, skruva in eller ut justeringsskruven som spänner vajern medans du trampar så du känner att 2an går i, fortsätt skruva in eller ut tills 1an eller 3an går i beroende på åt vilket håll du skruvar. Skruva tillbaka halvvägs så du är mitt emellan 1an och 3an, på 2an. Klart. Skit i den gula markeringen.
Citera
2016-06-14, 17:15
  #5
Medlem
Loobans avatar
Lite OT kanske men du böjer inte till vinda däck. Du riktar dem genom att spänna ekrarna på rätt ställen. googla efter en guide så ser du. tar lite tid att få in känslan med konceptet är väldigt enkelt om man är lugn och metodisk. jag tror du klarar det galant! en platt skruvmejsel är allt som behövs

mvh looban
Citera
2016-06-18, 23:45
  #6
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looban
Lite OT kanske men du böjer inte till vinda däck. Du riktar dem genom att spänna ekrarna på rätt ställen. googla efter en guide så ser du. tar lite tid att få in känslan med konceptet är väldigt enkelt om man är lugn och metodisk. jag tror du klarar det galant! en platt skruvmejsel är allt som behövs

mvh looban
Haha, jag har köpt ett specialverktyg från Minnesota, för att rikta hjul, det kostade 1049 på den lokala cyklelmeken (svensk)

Park-Tool i Minnesota berättar varför verktyget är bra.

Och jag har varit i Minnsesota, ja

Ingen reklam, för ni är ändå för snåla för att använda detta verktyg.

Allvarligt, det är bra för att lära sig att rikta hjul med.

Måhända dyrt, men det lönar sig, köp en ekernyckel som omgriper alla fyra hörn samtidigt och smörj ekernipplarna.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2016-06-18 kl. 23:53.
Citera
2016-06-21, 17:27
  #7
Medlem
Loobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Haha, jag har köpt ett specialverktyg från Minnesota, för att rikta hjul, det kostade 1049 på den lokala cyklelmeken (svensk)

Park-Tool i Minnesota berättar varför verktyget är bra.

Och jag har varit i Minnsesota, ja

Ingen reklam, för ni är ändå för snåla för att använda detta verktyg.

Allvarligt, det är bra för att lära sig att rikta hjul med.

Måhända dyrt, men det lönar sig, köp en ekernyckel som omgriper alla fyra hörn samtidigt och smörj ekernipplarna.

Gissar att du pratar om ett vanligt riktställ...

Kan även jag slå ett slag för den 4-sidiga ekernyckeln över den vanliga 3-sidiga som lätt slinter och drar sönder nippeln utan någon märkvärdig kraft.

(tar förgivet att ekernyckeln i sig inte var så dyr. Det affären skulle vara jämförbar med regalskeppet Vasa)
Citera
2016-12-31, 01:50
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looban
Gissar att du pratar om ett vanligt riktställ...

Kan även jag slå ett slag för den 4-sidiga ekernyckeln över den vanliga 3-sidiga som lätt slinter och drar sönder nippeln utan någon märkvärdig kraft.

(tar förgivet att ekernyckeln i sig inte var så dyr. Det affären skulle vara jämförbar med regalskeppet Vasa)
Det enklaste riktstället kostar över 2000 riksdaler.
Citera
2016-12-31, 03:46
  #9
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Looban
Gissar att du pratar om ett vanligt riktställ...

Kan även jag slå ett slag för den 4-sidiga ekernyckeln över den vanliga 3-sidiga som lätt slinter och drar sönder nippeln utan någon märkvärdig kraft.

(tar förgivet att ekernyckeln i sig inte var så dyr. Det affären skulle vara jämförbar med regalskeppet Vasa)

Det är en ekertensiometer. Proffsen som lärt sig att höra på olika långa ekrar av olika diametrar, och hur det skall låta på assymetriska hjul, de behöver inte sånt. Jag är inte proffs, men jag vill ha maximalt starka hjul för jag väger 85 kg och cyklar ibland på trädrötter och sånt. Har en kompis som väger 130+. Det var mest för hans skull jag köpte verktyget. Nu kan jag rikta hjul och spänna varje eker till 100 kg / 1000 N, som jag har som Maximum för vanliga hjul. (ibland kollapsar de med 1000N)

Innan trodde jag att jag var smart och kunde "höra" den rätta tonen på ekern. Nu spända jag alla ekrar lika till samma ton och så att hjulet var rakt +/- 0,15 mm. Efter ett tag såg jag att ekernipplarna skapade bucklor kring hålen i fälgen. När jag mätte med ekertensiometern, visade det sig att ekerspänningen var ca.120.125 kg. Alldeles för mycket. Dock höll sig hjulet rakt och kollapsade inte.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2016-12-31 kl. 04:00.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback