en tanke dök upp för mig när jag höll på lite med databaser idag - jag kan inte så mycket om databaser/lagring, men lite - och det är, hur kan e.x databasstrukturen för stora spel, som WoW, se ut?
Det är lätt att föreställa sig hur varje enskild karaktärs guld/equipment/inventory sparas, men exempelvis med achievements där det finns flera tusen(tror jag), hur kan det se ut? Kan det sparas en lång array i json i stil med achievementNummer:siffra(som indikerar hur långt man kommit e.v om den slutförts), det skulle ju bli många tusen karaktärer långt. Det borde finnas ett smartare sätt för att spara sådan sorts data?
En till sak som är intressant är hur exempelvis achievements i WoW gällande saker som exploration.
Där finns det ju flera delar av varje, som "Upptäck hela bla" och sedan "Upptäckt del 1, Upptäckt del 2" osv. skulle det sparas som achievementNummer:array med varje plats och en 1/0 för status?
Att sedan hantera denna datan verkar relativt simpelt, då varje achievementNummer antagligen är kopplat till en beskrivning/namn och då kan man ju koppla det till vilken sorts data det är som sparas, om det är true/false, eller en array.
Slutligen så fick jag en liten tanke angående just detta med exploration achievements, men det är väl kanske mer kodrelaterat än databaser - är det rimligt att det helt enkelt är någon sorts hook som körs när man kommer in i en ny del, hur skulle koden för detta se ut?
Det är lätt att föreställa sig hur varje enskild karaktärs guld/equipment/inventory sparas, men exempelvis med achievements där det finns flera tusen(tror jag), hur kan det se ut? Kan det sparas en lång array i json i stil med achievementNummer:siffra(som indikerar hur långt man kommit e.v om den slutförts), det skulle ju bli många tusen karaktärer långt. Det borde finnas ett smartare sätt för att spara sådan sorts data?
En till sak som är intressant är hur exempelvis achievements i WoW gällande saker som exploration.
Där finns det ju flera delar av varje, som "Upptäck hela bla" och sedan "Upptäckt del 1, Upptäckt del 2" osv. skulle det sparas som achievementNummer:array med varje plats och en 1/0 för status?
Att sedan hantera denna datan verkar relativt simpelt, då varje achievementNummer antagligen är kopplat till en beskrivning/namn och då kan man ju koppla det till vilken sorts data det är som sparas, om det är true/false, eller en array.
Slutligen så fick jag en liten tanke angående just detta med exploration achievements, men det är väl kanske mer kodrelaterat än databaser - är det rimligt att det helt enkelt är någon sorts hook som körs när man kommer in i en ny del, hur skulle koden för detta se ut?