Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-06, 18:35
  #1
Medlem
area50s avatar
Hej.
En ASUS HD-datorskärm (som jag haft i några år) började stänga av & på sig igår helt plötsligt utan anledning.
Den växlar mellan ca 1 sekunds intervall från att power-knappen lyser & asus-loggan syns - till att slockna helt.
Mina övriga skärmar funkar fint, så troligtvis är det asus-skärmen som blivit för gammal.
Men jag har läst runt på en del sidor att det kanske skulle gå att fixa den själv(?), då det skulle gå genom att löda ihop någon "grej" i skärmen.
Finns den någon som vet vad felet sitter i så fall & hur man går till väga?
Citera
2016-04-07, 00:04
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Hej.
En ASUS HD-datorskärm (som jag haft i några år) började stänga av & på sig igår helt plötsligt utan anledning.
Den växlar mellan ca 1 sekunds intervall från att power-knappen lyser & asus-loggan syns - till att slockna helt.
Mina övriga skärmar funkar fint, så troligtvis är det asus-skärmen som blivit för gammal.
Men jag har läst runt på en del sidor att det kanske skulle gå att fixa den själv(?), då det skulle gå genom att löda ihop någon "grej" i skärmen.
Finns den någon som vet vad felet sitter i så fall & hur man går till väga?

I lite äldre skärmar har man lysrör som bakgrundsbelysning. Brukar vara ett i över- och ett i underkant på dimmig plastskiva (diffusor) som sprider ljuset jämnt över skärmen.

För att lysröret ska tända behövs högre spänning, 600 - 800 Volt. Denna spänningsomvandling görs av ett kretskort som kallas inverter på engelska. De där går ofta sönder och då tänder inte lysrören.

Man kan reparera kretskortet eller köpa ett helt. Det finns gott om videos som visar hur man gör.
För att testa om det är bakgrundsbelysningen så kan man lysa med kraftig lampa in i skärmen. Om man då kan skymta en bild så är det lysrören som inte lyser men skärmen är hel för övrigt.

Nyare skärmar med LED som bakgrundsbelysning har inte så ofta samma problem då de går på låg spänning.

En sida med reparationsguider för olika skärmar finns här:
http://www.badcaps.net/
http://www.badcaps.net/forum/forumdisplay.php?f=30
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-04-07 kl. 00:08.
Citera
2017-10-06, 17:40
  #3
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Observera att det här är en bump.

Jag har en Acer Chromebook, som bara är ett par månader gammal. Emellanåt, kanske en gång i veckan, varannan vecka eller mer sällan, så blinkar skärmen till, svartnar i typ en halv sekund. Vad beror det här på? Är det någonting att oroa sig över? I övrigt fungerar den så bra som en Chromebook kan fungera.
Citera
2017-10-10, 11:08
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Observera att det här är en bump.

Jag har en Acer Chromebook, som bara är ett par månader gammal. Emellanåt, kanske en gång i veckan, varannan vecka eller mer sällan, så blinkar skärmen till, svartnar i typ en halv sekund. Vad beror det här på? Är det någonting att oroa sig över? I övrigt fungerar den så bra som en Chromebook kan fungera.

Jag börjar bli lite orolig nu. Det händer allt oftare. Det har hänt igår och två gånger på bara 10 minuter nu. Är det någon som vet vad det skulle kunna bero på och i så fall hur man löser det? Är lite orolig, då det är en nyinköpt laptop (aug. - 17) och jag är väldigt beroende av den för bland annat studier och modererande. Jag har beställt ett USB-minne för att kunna lägga över alla mina studierelaterade saker på, men det har inte kommit ännu.
Citera
2017-10-10, 12:52
  #5
Medlem
Nochillss avatar
Får du automatiserade drivrutiner inladdade till din laptop? Jag kan tänka mig att det är grafikdrivsrutinen som spökar.

Annars är det väl lika bra att lämna in datorn där du köpte den.
Citera
2017-10-10, 18:23
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Man brukar kolla om det är bakgrundsbelysningen som felar. När skärmen slocknar så lys med stark lampa rakt in i skärmen. Ljuset du skickar in reflekteras i skärmen och ersätter bakgrundsbelysningen. Går det då att se en svag bild så är det bakgrundsbelysningen som krånglar.

Är det en LCD skärm eller LED-skärm?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback