Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-06, 11:06
  #1
Medlem
Snälla. Rekommendera inte webbradio. Det har jag med!

Det gäller mkn analoga mottagare som har dålig mottagning på de flesta stationer. Bara 2 som tas emot hyffsat (med vanlig tråd inomhus). Det är P1 och P4.

Kan inköp av aktiv FM antenn göra mottagningen bättre? Vilken antenn rekommenderar ni?

Den måste vara placerat inomhus.

Vad säger n7?
Citera
2016-04-06, 14:01
  #2
Medlem
DennisOlofs avatar
Kjell har ju rundstrålande antenn, bra för montering utomhus, då får man betydligt bättre mottagning och sedan fixa man en kabel så man kan ta emot sändningarna.

Har man problem att ta emot FM så kan man behöva komma upp mer, då kanske man behöver en mast, men att montera utomhus på taket (precis som med TV-antenn) ska räcka. Dessutom är FM bandet lättare att ta emot jämfört med TV sändningar, eftersom FM ligger längre ner vad gäller frekvenser.
Annars är det, FM-antenn med Gaffelanslutning eller koax anslutning. Som man monterar inomhus, brukar ge bättre mottagning.

Många gånger kan man ju köpa t.ex. denna

http://www.kjell.com/se/sortiment/lj...lutning-p39450

Eller koax varianten och ändå montera den utomhus, man kan montera upp den lite provisoriskt eller sådär, sedan fixar man någon form av koppling mellan antennen och din mottagare, kan vara bara en simpel elkabel som man tejpar mot antennen på en bordsradio eller så. Många radios har ju inte möjligheten att koppla in extern antenn. Men det är ju bara experimentera lite så hittar du något som kommer ge dig bra mottagning.

Själva lyssnar jag mest på radio via satellit, NRK, perfekt ljud, inga störningar eller avbrott. FM funkar här där jag befinner mig, men det är i stort sett bara SR kanalerna, kommersiella går inte att ta emot, för långt bort. Trist att Canal Digital inte har rix fm, bandit osv, finns hos viasat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback