Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-05, 18:32
  #1
Medlem
Unniis avatar
Nu ha jag hyrt en cello och har haft den i två eller tre veckor. Det har gått ritkigt bra ändå med tanke på att jag övat själv och planerade på att ta lektioner till hösten. Men börjar undra nu om jag inte skulle valt fiol istället... Har varit på lokala musikaffären och testat fiol och jag blir mer och mer intresserad av fiolen och mindre intresserad av cellon som står här hemma.. men kan inte bestämma mej. Jag pratade med stället där jag hyrde cellon och jag får byta till fiol om jag vill, till en som kostar lika myckrt att hyra/månad.
Någon som kan berätta lite mer som skillnaden på dessa två? Släng in ALLA för och nackdelar med båda instrumenten och om det är något jag behöver veta innnan jag bestämmer mej.

vad jag hört/läst så ska det ju vara enklare att lära sig spela cello. Men har läst att det ska vara enklare att spela snabbt på fiolen. Jag vill ju spela rätt snabba låtar, eller...de ska va lite tempo i alla fall. Dock tycker jag att cellon låter mäktigare än fiol, men den passar inte riktigt till det jag vill spela. Jag vill spela melodi på fiol/cello och resten på piano och kanske i framtiden göra små projekt och spela in. men känns som fiolens ljud passar bättre då.. jag vet inte. Rätta mej om jag har helt fel i mina uppfattningar här. Har även hört att det ska vara enklare att ha kontroll över cellon, att man håller fiolen i en naturlig position.
Men det känns som att jag vill byta, men vill inte kasta mej in i nånting ifall jag ångrar mej..
och jag vet att cellon är stämd CGDA och fiolen GDAE. Och att cellon spelas efter basklav.
Något oseriös fråga här också.. Vilket av dom e "jobbigast" för armarna?
__________________
Senast redigerad av Unnii 2016-04-05 kl. 18:37.
Citera
2016-04-05, 18:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unnii
Nu ha jag hyrt en cello och har haft den i två eller tre veckor. Det har gått ritkigt bra ändå med tanke på att jag övat själv och planerade på att ta lektioner till hösten. Men börjar undra nu om jag inte skulle valt fiol istället... Har varit på lokala musikaffären och testat fiol och jag blir mer och mer intresserad av fiolen och mindre intresserad av cellon som står här hemma.. men kan inte bestämma mej. Jag pratade med stället där jag hyrde cellon och jag får byta till fiol om jag vill, till en som kostar lika myckrt att hyra/månad.
Någon som kan berätta lite mer som skillnaden på dessa två? Släng in ALLA för och nackdelar med båda instrumenten och om det är något jag behöver veta innnan jag bestämmer mej.

vad jag hört/läst så ska det ju vara enklare att lära sig spela cello. Men har läst att det ska vara enklare att spela snabbt på fiolen. Jag vill ju spela rätt snabba låtar, eller...de ska va lite tempo i alla fall. Dock tycker jag att cellon låter mäktigare än fiol, men den passar inte riktigt till det jag vill spela. Jag vill spela melodi på fiol/cello och resten på piano och kanske i framtiden göra små projekt och spela in. men känns som fiolens ljud passar bättre då.. jag vet inte. Rätta mej om jag har helt fel i mina uppfattningar här.
Men det känns som att jag vill byta, men inte kasta mej in i nånting ifall jag ångrar mej..

Cellon är troligen litet mer lätt att lärs, eftersom den inte kräver samma precision på tiondels millimeter i vänsterhanden som fiolen gör. Å andra sidan kräver cellon litet mer fingerstyrka.

Sedan är det helt beroende på vad för musik du vill spela...lita på din känsla.
Citera
2016-04-05, 18:41
  #3
Medlem
Swe1227s avatar
Börja spela Altfiol. Det blir ju ett mellanting!
Citera
2016-04-05, 18:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Börja spela Altfiol. Det blir ju ett mellanting!


Ha ha!

Ett synnerligen anonymt instrument.........ett av de bästa violaskämten är att i symfoniorkester är violan det instrument som det sitter ett gäng i mitten av orkestern och filar på men som aldrig hörs!
Citera
2016-04-05, 21:00
  #5
Medlem
Unniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Cellon är troligen litet mer lätt att lärs, eftersom den inte kräver samma precision på tiondels millimeter i vänsterhanden som fiolen gör. Å andra sidan kräver cellon litet mer fingerstyrka.

Sedan är det helt beroende på vad för musik du vill spela...lita på din känsla.
Det där med fingerstyrkan märkte jag. Jag spela gitarr och tog lektioner ett år när jag va 14 men gav upp just för att man fick så ont i fingrarna. När jag hyrde cellon tyckte jag strängarna va väldigt mjuka och lätta men nu börjar man känna av det.. fiolens passar bättre på det sättet. E en kort människa på 149 så...jag har inte dom största händerna man kan hitta på jordklotet. Just vilket instrument som e lättast att lära sig i början spelar ingen roll, tänker lite att det inte får avgöra.
Alltså kort sagt gillar jag det mörka ljudet med cellon samtidigt som fiolen...man blir gladare av den liksom Gillar dom på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ha ha!

Ett synnerligen anonymt instrument.........ett av de bästa violaskämten är att i symfoniorkester är violan det instrument som det sitter ett gäng i mitten av orkestern och filar på men som aldrig hörs!
Violan tänkte jag på ett tag, haha men dom fanns inte och hyra där så inget alternativ just nu närmaste halvåret. Och..när man läser noter för just violan..det är typ två basklavar istället.. är det något annat notsystem på dom?
Citera
2016-04-05, 21:26
  #6
Medlem
Det instrument du dras mest till är det du ska spela helt klart, jag tycker båda instrumenten är vackra, cellon är ju basigare och kan spela sköna filmstråkar och typ sagan om ringen grejor. Fiolen spelar ju mer meloditoppar, väldigt lika men ändå olika. Det finns däremot elektriska cellos som har fler strängar och kan därmed spela fiolens register också.

Länk på en modell men finns mycket annat, längesen jag kolla denna filmen men vet han nämner nånstans antalet strängar och att den kan funka som fiol.

https://www.youtube.com/watch?v=7CYPVG7Iols
Citera
2016-04-05, 21:42
  #7
Medlem
Cello alla gånger i veckan, cellons djupa fina toner går inte att jämföras med fiolens gnissel och skrik. Gillar du schottis och spelemansmusik så visst då kan fiol vara något, men till allt annat än det låter cellon bättre

Och jo man kan spela hyfsat fort på en cello med
https://youtu.be/zf2aIVKp1OY
Citera
2016-04-05, 21:43
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Kan du inte ha både cello och fioliolej?
Det hade väl varit det optimala.

Men tänk på "småsaker" som att det är så mycket enklare att ta med sig fiolen än en cello.
Din fiol kan du ha med dig överallt, och öva och spela på. Men cellon är ett mindre åbäke att släpa med sig. Kanske inget du vill ta med dig på helgresan tex ...

Och det är lättare att Se fingersättningen på fiolen, än på cellon, beroende på hur man ju håller halsen. Fiolen vilar mot halsen och är nära ögonen, medan cellon är bredvid dig, pekande från dig/utåt.

Men jag kan inte säga vilket som egentligen är bäst.
Dvs är det lättare att utveckla gott gehör om man är mer beroende av bara hörsel/känsla i huvudsak, än om man kan se exakt var man ska sätta fingrarna?
Jag vet inte. Kanske ngn annan kan svara bättre på det?
Citera
2016-04-06, 00:44
  #9
Medlem
Unniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kan du inte ha både cello och fioliolej?
Det hade väl varit det optimala.

Men tänk på "småsaker" som att det är så mycket enklare att ta med sig fiolen än en cello.
Din fiol kan du ha med dig överallt, och öva och spela på. Men cellon är ett mindre åbäke att släpa med sig. Kanske inget du vill ta med dig på helgresan tex ...

Och det är lättare att Se fingersättningen på fiolen, än på cellon, beroende på hur man ju håller halsen. Fiolen vilar mot halsen och är nära ögonen, medan cellon är bredvid dig, pekande från dig/utåt.

Men jag kan inte säga vilket som egentligen är bäst.
Dvs är det lättare att utveckla gott gehör om man är mer beroende av bara hörsel/känsla i huvudsak, än om man kan se exakt var man ska sätta fingrarna?
Jag vet inte. Kanske ngn annan kan svara bättre på det?
Har funderat på båda, men inte nu när jag hyr Men känns också som att jag måste lära mej ett av dom ordentlig innan i så fall. Känns som jag tar vatten över huvudet om jag försöker lära mej båda samtidigt
Mitt gehör har jag övat upp i några år med resultat har spelat piano i 10 år och nuförtiden lär jag mej snabbare på gehör än med noter. De lilla på cellon har jag också tagit ut på gehör.

Men kollade på en överblick på alla toner på fiolen. den lägsta e ju G och hur begränsad är man av det? på pianot e ju vissa låtar nere på E eller F# i melodin, hur gör man om man råkar på dom när man kör på fiolen?
Citera
2016-04-15, 17:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unnii
Har funderat på båda, men inte nu när jag hyr Men känns också som att jag måste lära mej ett av dom ordentlig innan i så fall. Känns som jag tar vatten över huvudet om jag försöker lära mej båda samtidigt
Mitt gehör har jag övat upp i några år med resultat har spelat piano i 10 år och nuförtiden lär jag mej snabbare på gehör än med noter. De lilla på cellon har jag också tagit ut på gehör.

Men kollade på en överblick på alla toner på fiolen. den lägsta e ju G och hur begränsad är man av det? på pianot e ju vissa låtar nere på E eller F# i melodin, hur gör man om man råkar på dom när man kör på fiolen?


Transponerar eller spelar en oktav högre.
Ytterst få instrument har samma omfång som ett piano.
Citera
2016-04-15, 17:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unnii
Det där med fingerstyrkan märkte jag. Jag spela gitarr och tog lektioner ett år när jag va 14 men gav upp just för att man fick så ont i fingrarna. När jag hyrde cellon tyckte jag strängarna va väldigt mjuka och lätta men nu börjar man känna av det.. fiolens passar bättre på det sättet. E en kort människa på 149 så...jag har inte dom största händerna man kan hitta på jordklotet. Just vilket instrument som e lättast att lära sig i början spelar ingen roll, tänker lite att det inte får avgöra.
Alltså kort sagt gillar jag det mörka ljudet med cellon samtidigt som fiolen...man blir gladare av den liksom Gillar dom på olika sätt.


Violan tänkte jag på ett tag, haha men dom fanns inte och hyra där så inget alternativ just nu närmaste halvåret. Och..när man läser noter för just violan..det är typ två basklavar istället.. är det något annat notsystem på dom?


Noter för viola skrivs ofta med c-klav, altklav. Ett veritabelt gissel.....man måste börja tänka om totalt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback