Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-08, 03:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Hyperrealism är inte bland det lättaste. Det vet alla som försöker rita av saker naturtroget.

Nu är inte hyperrealism något jag strävar mot eftersom realism är svårt nog. Men jag kan tänka mig att vad som behövs är korrekta konturlinjer och att vara bra på att släppa på trycket när linjerna är nära att försvinna pga av ljuset på objektet. Sedan krävs nog skuggor som har större kontrast än vid vanligt tecknanade. Tänk hur ett svartvitt foto ser ut av ett ansikte. Det går från mycket ljusa partier till nästan svart på en gång. När du blivit bra på det jag rekommenderat finns det säkert andra synsätt och tekniker att lägga till.

Det är den genre som kräver minst färdighet inom realistiskt tecknande iallafall. Jag räknade förstås inte in naivistiskt bildskapande osv. Har du några år av tecknande i ryggen så kan du garanterat göra hyperrealism utan större problem. Det tar bara tid som sagt, räkna med upp till hundra timmar för en bild.

Betydligt svårare är att rita kroki bra eller naturmotiv. Svårast av allt är förstås att rita realistiska motiv utan förlaga från fantasin.
Citera
2017-02-09, 21:04
  #14
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
V
Vilken skola?
Jag gick kvällskursen på Swedish Academy of Realist Art när de låg i Stockholm. De har ett heltidsprogram också. Ligger numera på Österlen, men det finns en liknande skola i Göteborn har jag hört om du är intresserad.
Citera
2017-02-14, 02:18
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Jag gick kvällskursen på Swedish Academy of Realist Art när de låg i Stockholm. De har ett heltidsprogram också. Ligger numera på Österlen, men det finns en liknande skola i Göteborn har jag hört om du är intresserad.

Berätta gärna mer om skolan i Göteborg. Hur mycket vet du om den? Håller den samma kvalitet som SARA verkar göra?
Citera
2017-02-24, 18:10
  #16
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acol1te
Berätta gärna mer om skolan i Göteborg. Hur mycket vet du om den? Håller den samma kvalitet som SARA verkar göra?
Ingen aning, jag har inte varit där. Vissa elever som gått på båda klagade på att den i Göteborg bara lärde ut Sight-Size-metoden (båda skolor lär ut förmågan att "kopiera" det man ser till ett ritpapper, men med sight-size metoden är du enligt vad jag hörde begränsad till att teckna i samma storlek som ditt referensmaterial). Å andra sidan har Florence Academy i GTB i min mening en snyggare elevportfolio.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback