Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-11, 18:24
  #313
Medlem
goseigens avatar
Är det en fördel för Östersund med svinkallt väder? Jag har nollkoll, men det är väl fullt möjligt att de inte har spelat när det har varit väldigt kallt?

Men det är klart att om benen fryser till is på mest alla så blir saker som teknik lidande.

Efter matchen kan man ställa ut de ihjälfrusna som statyer på något torg där

För att vara mer seriös - jag har läst några citat av spelare från de lag de mött, och de var riktigt imponerade. Nu lägger de kanske till en del i lovorden, med tanke på budgetsituationen, men resultaten talar för sig.

Östersund har knappt 1/100-del av Arsenals omsättning. Kan de ta den skalpen skulle de bli odödliga, även om det kanske inte är det bästa genom alla tider.

Fler än en engelsman har noterat framgångarna, och säkerligen kommer det finnas några av dem som hejar på Östersund i dessa möten.
Citera
2017-12-11, 18:28
  #314
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Det enda jag kan tänka på när folk jämför mot t.ex Rubin Kazan etc är att deras arenor är ganska bättre.

Östersunds arena är ju ganska öppen, så skulle det blåsa så lär det ju vara ännu vidrigare att spela på Jämtlands arena än t.ex Rubin Kazans arena

Tror dock inte att det kommer vara några problem.
Ja och det blåser ofta i Östersund pga det geografiska läget... blir windchill factor utöver redan kalla minusgrader
Citera
2017-12-11, 18:48
  #315
Medlem
Tankards avatar
Klart många lag har finare medaljer än ÖFK men ska man titta på resan ÖFK har gjort tycker jag det är en prestation som är svår att slå.
Citera
2017-12-11, 18:59
  #316
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är klart det går att spela fotboll i riktigt svinkallt väder, men är det bra? Det är inte kul för luftrören och lungorna. En fotbollsmatch i 15 minusgrader kräver nog ett par dagar extra i återhämtning än normalt skulle gissa. Har någon spelare i infektion på gång, till exempel förkylning eller halsont ska den nog stå över.

Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
FC Astana spelar dock på en arena med överdragbart tak, så de behöver nog inte oroa sig för minusgrader överhuvudtaget.

Hur blir en fotboll i dessa temperaturer? Jag minns från barndomen att den blev hård som en isboll i dessa temperaturer och sparkade man till den med all kraft, bröt man foten.... trodde vi.
Citera
2017-12-11, 19:07
  #317
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Nej Östersund är långt i från det bästa som hänt svensk fotboll.
Och som svar på annat i tråden så ligger Trondheim på ungefär samma breddgrad som Östersund. och Rosenborg har spelat i CL. Så frågan är väl besvarad nu vad det gäller kyla och vinter.

"Vi vill ha tak"!!!!!
Var det ett rop från dom hemlösa i Östersund nu när kommunen hellre lagt pengar på fotboll ist för bostäder?

Samma breddgrad men det skiljer minst en klimatzon mellan de båda orterna. Östersund ligger bakom fjällkedjan och Trondheim är en kuststad där golfströmmen passerar förbi. Grym vinter även i Trondheim men trots saknaden av en massa snö och många minusgrader blir det ändå ett helvete med kalla vindar och hög luftfuktighet i några minusgrader.
Citera
2017-12-11, 19:33
  #318
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ukraina kan te.x ha -15 en dag men också +8 dagen efter, större fluktueringar, Östersund kan typ inte ha plusgrader i februari.
Jo, det kan vara plusgrader i februari och är det hyfsat ofta. Ett månadssnitt på 7 minus innebär såklart en del plusdagar om det ska kunna bli djävulskt kallt ibland.
Citera
2017-12-11, 19:37
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Är det en fördel för Östersund med svinkallt väder? Jag har nollkoll, men det är väl fullt möjligt att de inte har spelat när det har varit väldigt kallt?

Men det är klart att om benen fryser till is på mest alla så blir saker som teknik lidande.

Efter matchen kan man ställa ut de ihjälfrusna som statyer på något torg där

För att vara mer seriös - jag har läst några citat av spelare från de lag de mött, och de var riktigt imponerade. Nu lägger de kanske till en del i lovorden, med tanke på budgetsituationen, men resultaten talar för sig.

Östersund har knappt 1/100-del av Arsenals omsättning. Kan de ta den skalpen skulle de bli odödliga, även om det kanske inte är det bästa genom alla tider.

Fler än en engelsman har noterat framgångarna, och säkerligen kommer det finnas några av dem som hejar på Östersund i dessa möten.

Håller med - lika kallt för Östersunds spelare, som dessutom inte är matchtränade. Kan faktiskt vara en nackdel som var en fördel då de mötte Galatasaray. Arsenal mitt uppe i säsongen, men så var det det här med plastgräs och underskattning...
Citera
2017-12-11, 19:40
  #320
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Hur blir en fotboll i dessa temperaturer? Jag minns från barndomen att den blev hård som en isboll i dessa temperaturer och sparkade man till den med all kraft, bröt man foten.... trodde vi.

Har aldrig sparkat på en sådan boll själv, och det har nog få gjort, men den borde bli snabbare, och snabbare i kontakterna med spelare, beroende på hur mycket is som kan bildas på den. Isen håller kvar vätska, och med högt tryck bildas ett lager av vätska vid kontaktytan, och dess friktion är låg.

En viktig orsak i att det går så snabbt med skridskor är just det att man egentligen inte åker på torr is, utan på det vattenlager som finns emellan.

En gissning är då att allmänna passningar blir snabbare, om marken är tämligen frusen, och att man måste gå hårdare in i bollen för att få den dit man vill. En nick som vanligen skulle ta sig in i mål kanske istället får en mindre vinkel och trillar ut bakom bortre stolpen. Det är min gissning.
__________________
Senast redigerad av goseigen 2017-12-11 kl. 19:43.
Citera
2017-12-12, 17:41
  #321
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Hur blir en fotboll i dessa temperaturer? Jag minns från barndomen att den blev hård som en isboll i dessa temperaturer och sparkade man till den med all kraft, bröt man foten.... trodde vi.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Har aldrig sparkat på en sådan boll själv, och det har nog få gjort, men den borde bli snabbare, och snabbare i kontakterna med spelare, beroende på hur mycket is som kan bildas på den. Isen håller kvar vätska, och med högt tryck bildas ett lager av vätska vid kontaktytan, och dess friktion är låg.

En viktig orsak i att det går så snabbt med skridskor är just det att man egentligen inte åker på torr is, utan på det vattenlager som finns emellan.

En gissning är då att allmänna passningar blir snabbare, om marken är tämligen frusen, och att man måste gå hårdare in i bollen för att få den dit man vill. En nick som vanligen skulle ta sig in i mål kanske istället får en mindre vinkel och trillar ut bakom bortre stolpen. Det är min gissning.
Tror din gissning är bra nära sanningen. När jag tänker efter hur det var när jag var ung så låg våra läderbollar ute på plan dygnet. Där blev de blöta och tunga av regn och när tempen föll ned till -10 frös de helt enkelt till is och blev stenhårda kulor. När man resonerar så här minns man. Så är ju inte fallet i dagens moderna fotboll och därför blir aldrig bollarna hårda som iskulor. De är ju torra när de kommer ut i kylan.
Citera
2017-12-15, 07:45
  #322
Medlem
Det bästa som hänt svensk fotboll är Lars Lagerbäck, over and out. Han är grunden till det "tråkiga" 4-4-2 med fokus på rutiner, disciplin, beslutsam och tillgivenhet (det som Janne snackar om mycket - ÅNGRA INGENTING på plan), och det är under hans ledarskap som Sverige presterat bäst. Och det var ju också han som var "sidecoach" till Janne precis efter att han tagit över, var nog till stor hjälp där tror jag! Och bragderna han lyckats utföra på Island är minst sagt starkt! Anledningen till hans misslyckande i bl.a. Nigeria var tror jag helt enkelt på grund av en missmatch, Sveriges och framförallt Islands lag, är lag som passar att spela just ett stabilt 4-4-2.

Om vi bortser från landslagsfotboll skulle jag säga Malmö FF sett till senaste årens framgångar, framförallt att ta sig till CL 2 gånger (jävligt starkt btw vändningen de stod för mot Salzburg i Play-off), och lyckats få fram en hel del bra spelare, Zlatan framförallt, men även Emil Forsberg utvecklades som mest där, Robin Olsen, Markus Rosenberg, Erik Friberg, Pontus Jansson m.fl. Och bevisat gång på gång att man varit Sveriges bästa lag sett till de senaste 10 åren.
Citera
2017-12-15, 10:46
  #323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Jo, det kan vara plusgrader i februari och är det hyfsat ofta. Ett månadssnitt på 7 minus innebär såklart en del plusdagar om det ska kunna bli djävulskt kallt ibland.

Fake news. Enligt SMHI så var högsta temperatur i Östersund under Februari 2017 -4. Såväl under december 2016 som januari och februari 2017 var varmaste dagarna minusgrader.
__________________
Senast redigerad av SVKKK 2017-12-15 kl. 11:10.
Citera
2017-12-15, 12:18
  #324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Fake news. Enligt SMHI så var högsta temperatur i Östersund under Februari 2017 -4. Såväl under december 2016 som januari och februari 2017 var varmaste dagarna minusgrader.

Det stämmer inte. Det var en handfull dagar i Februari i år då det var kring fem till tio plusgrader, och flera dagar då temperaturen aldrig kröp under nollan.

I mitten av Februari var det nästan en hel vecka med plusgrader.

Kallaste dagen var inte ens -20 i Februari
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback