Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-23, 02:18
  #193
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag tycker ÖFK i det att man levar på två man i mångt och mycket kan liknas vid en gammaldags modell fast på 2000-talet. Förr var det ofta starka gubbar som ordförande/tränare i en klubb som gjorde allt (som t.ex. Gunnar Larsson hos oss) det har givetvis sina för- och nackdelar. Jag är tillräckligt gammal för att minnas cupmöten med Ope IF innan ÖFK bildades. Fotbollen var sannerligen inte het däruppe då.

Jo, haha... lite gammaldags är det nog. Brukspatronen och förvaltaren är de styrande krafterna. Ändå, det verkar ju fungera, och ÖFK som klubb har ju nyss lämnat tonåren bakom sig. Någonstans måste man börja, och hade inte Kindberg gett sig fan på att Östersund skulle ha ett "riktigt" fotbollslag och hade han inte värvat Potter hade vi nog fortfarande sett fram emot cupmatcher mellan Ope och ouppnåeliga idoler i IFK Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det finns många viktiga steg för ÖFK att ta för att etablera sig på allvar i finrummet, man gjorde det sportsligt bra ifjol men man får inte glömma (som många verkar göra) att detta blir ÖFKs blott andra år i allsvenskan och endast en handfull säsonger som elitlag.
Det är extremt sällan det kommer upp nya lag som etablerar sig i allsvenskan ordentligt, en del har försökt men det blir oerhört svårt.

Ja, det kommer att bli oerhört svårt men jag tror att Potter är fullt medveten om detta. Enligt Nouri har han sagt att man måste spela minst 100 (osäker på exakt antal) allsvenska matcher innan man kan kalla sig allsvensk spelare. Då är vi ju fortfarande max ett superettanlag på steroider för närvarande. Potter verkar dock ha en förmåga att ingjuta både självförtroende och sans i sina spelare. ÖFK:s fans må ha hybris men så länge inte laget har det känner jag ändå viss tillförsikt inför det svåra andra året. Intressant kommer det ju att bli. Ner som en pannkaka? Tja, då har vi ändå dansat en sommar...


Citat:
Det märks i viss mån att ÖFK famlar efter vilken identitet man ska ha. Potter lär om det blir en cuptitel och påföljande ok el-kval bli någon som flera större klubbar rycker rejält i och försvinner han, ja då tror jag ÖFK får det otroligt svårt. Truppen i sig kan klara det ett år eller två det som byggts upp under Potter men efter det när många byts ut gäller det att göra nåt annat.

Jag *tror* att Potter är "a man on a mission". Hela resan liksom. Jag är hyfsat säker på att han vill ta ÖFK till allsvenskt guld innan han funderar på att lämna klubben. Jag tror att han är väldigt stolt över att sätta denna del av Sverige på fotbollskartan. Jag tror också att det ska till rätt stora pengar för att han ska lämna oss innan dess.

Dessutom, (som du själv var inne på i ett tidigare inlägg) han har kunnat bygga upp klubben i lugn och ro med spelare som passar in i hans spelfilosofi, i princip helt utan störmoment. Hur skulle han lyckas i en klubb med anrika traditioner, större organisation (med många olika viljor) och krav på omedelbar framgång? Där är han ett oskrivet kort. Brukspatronen och förvaltaren trampar på rätt bra i ÖFK, än så länge.

Om Potter lämnar oss nu eller i en snar framtid är vi rökta. Jag tror (hoppas) att det inte händer.

Visst, klubben famlar efter en identitet. Själv är jag ingen fan av kulturprojekten som sådana (de flesta är skitlarviga) men om resultatet blir att laget blir sammansvetsat så är det väl bra antar jag. ÖFK är som sagt en yngling som nyss lämnat tonåren. Hjärnan är ju inte färdigutvecklad förrän vid ca 25 års ålder så klubben kanske hittat sin identitet 2021?

Citat:
Supportermässigt tror jag viljan att gå sin egen väg lockar en del men skrämmer en del. Personligen tycker jag att saker som lasershower är ett "Jädrans ofog" satsa istället på vanliga tifon som ni ändå haft en del och gjort helt ok.

Jag har personligen svårt att engagera mig för vare sig hockeyliknande tifon eller traditionella fotbollsditon, jag gäspar och väntar mest på att matchen ska börja.

Citat:
Om cirka en månad är det dags att återse Östersund igen, förhoppningsvis med ett bättre resultat för vår del än senast men förhoppningsvis fortfarande med gratis chips på bortaläktaren.

Bättre resultat får bli över min döda kropp men får du inga gratis chips ska jag köpa en påse åt dig!
__________________
Senast redigerad av ToBeFrank 2017-03-23 kl. 02:48.
Citera
2017-03-23, 03:46
  #194
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Hur ser du på den (vänster)politiska dimma som omringar ÖFK? Jag menar inget illa med frågan, det är intressant att få veta vad en vanlig supporter tycker om de uppenbart politiska inslagen i klubbens verksamhet. Det finns ju ingen rimlighet i att du måste ställa dig bakom den politiska agenda som genomsyrar ÖFK utanför planen.

Nej, jag ställer mig inte bakom den politiska vänsteridioti som utgör ÖFK:s kulturprojekt. Jag försöker intala mig att det är Kindbergs sätt att cyniskt utnyttja PK-Sverige för att göra ÖFK populärt. Det genererar ju tidningsrubriker... Det är lite DDR-varning ibland men jag försöker avskärma mig och koncentrera mig på laget. Det finns ju gränser förstås, om de börjar dansa balett och ropa slagord under match... ja då är jag ingen supporter längre.
Citera
2017-03-23, 08:36
  #195
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag beskriver ett beteende och du hittar en ursäkt till varje tillfälle ni betett er dumdristigt. Jag skulle kunna skriva ner tio exempel till men du kommer hitta bortförklaringar till varje exempel.

....men ser du inte mönstret?

Jag har inte ursäkter, det hela handlar inte om huruvida vi gjort fel eller ej. Du säger att vi "köpt" det hela, d.v.s. att felen/brotten accepterats vilket är grovt fel. När felen uppdagats har det verkligen inte accepterats.
Problemen har varit brist på insyn och i t.ex. Ijeh-affären visade det ju sig att hela klubben blev ett brottsoffer då MP undanhållit saker för alla andra än två.

Jag tycker det är för jävla illa med ordförande-affärer, skattefiffel, galet skött ekonomi etc. Du missuppfattar det i att det är det vi fans accepterat, det har ingen gjort. Problemen har varit att vi inte kunnat ha den insynen utan först kunnat reagera&agera när felen uppdagats och då har det varit försent.

Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Jo, haha... lite gammaldags är det nog. Brukspatronen och förvaltaren är de styrande krafterna. Ändå, det verkar ju fungera, och ÖFK som klubb har ju nyss lämnat tonåren bakom sig. Någonstans måste man börja, och hade inte Kindberg gett sig fan på att Östersund skulle ha ett "riktigt" fotbollslag och hade han inte värvat Potter hade vi nog fortfarande sett fram emot cupmatcher mellan Ope och ouppnåeliga idoler i IFK Göteborg.

Ja, det kommer att bli oerhört svårt men jag tror att Potter är fullt medveten om detta. Enligt Nouri har han sagt att man måste spela minst 100 (osäker på exakt antal) allsvenska matcher innan man kan kalla sig allsvensk spelare. Då är vi ju fortfarande max ett superettanlag på steroider för närvarande. Potter verkar dock ha en förmåga att ingjuta både självförtroende och sans i sina spelare. ÖFK:s fans må ha hybris men så länge inte laget har det känner jag ändå viss tillförsikt inför det svåra andra året. Intressant kommer det ju att bli. Ner som en pannkaka? Tja, då har vi ändå dansat en sommar...

Jag *tror* att Potter är "a man on a mission". Hela resan liksom. Jag är hyfsat säker på att han vill ta ÖFK till allsvenskt guld innan han funderar på att lämna klubben. Jag tror att han är väldigt stolt över att sätta denna del av Sverige på fotbollskartan. Jag tror också att det ska till rätt stora pengar för att han ska lämna oss innan dess.

Dessutom, (som du själv var inne på i ett tidigare inlägg) han har kunnat bygga upp klubben i lugn och ro med spelare som passar in i hans spelfilosofi, i princip helt utan störmoment. Hur skulle han lyckas i en klubb med anrika traditioner, större organisation (med många olika viljor) och krav på omedelbar framgång? Där är han ett oskrivet kort. Brukspatronen och förvaltaren trampar på rätt bra i ÖFK, än så länge.

Om Potter lämnar oss nu eller i en snar framtid är vi rökta. Jag tror (hoppas) att det inte händer.

Visst, klubben famlar efter en identitet. Själv är jag ingen fan av kulturprojekten som sådana (de flesta är skitlarviga) men om resultatet blir att laget blir sammansvetsat så är det väl bra antar jag. ÖFK är som sagt en yngling som nyss lämnat tonåren. Hjärnan är ju inte färdigutvecklad förrän vid ca 25 års ålder så klubben kanske hittat sin identitet 2021?

Jag har personligen svårt att engagera mig för vare sig hockeyliknande tifon eller traditionella fotbollsditon, jag gäspar och väntar mest på att matchen ska börja.

Bättre resultat får bli över min döda kropp men får du inga gratis chips ska jag köpa en påse åt dig!

Nu är det en verkligt trött jämförelse då den använts tusentals gånger men det är lite Blåbärskungen och Bagarn över det hela med två man som styr en klubb så. I sig givetvis inget fel.

Jag kan se ett problem i att motivationen hos båda kan tryta när man nått toppen. Det är otroligt svårt att vinna men det är ännu svårare att vinna igen.
Vad händer med motivationen hos Kindberg & Potter vid ett vunnet sm-guld? Visst kan det jagas CL-framgångar men det är ju knappt ens en utopi utan än svårare. Det kan ju tyckas vara ett lyxproblem men man vill ju inte rasa direkt efteråt utan etablera sig på allvar.
Jag kan jämföra det med när man jobbat länge med ett projekt och det sedan är klubbat och genomförts, man går ner sig oerhört ett tag då motivationsmässigt även om det sätts nya mål. Man har liksom bränt så mycket krut för att förverkliga drömmen att när det sker blir det tomt.

Gör man det bra, plockar cupen och får EL-kvala i sommar tar man ett viktigt steg dock. Det känns ju som att en hel del kvalande klubbar kan få svårt i Östersund, bara resan lär ju vara något som får dom att undra vart dom kommit.

Potter är säkerligen sådan att han vill fullfölja projektet men oavsett om han lyckas eller känner att det till slut saknas något för att kunna utmana oss gamla storheter som ständigt återkommer i toppen över längre tid slutar han ju nån gång.
Det är som sagt svårt att se att han skulle kunna ta över t.ex. oss nu med den kravbild som finns. Jag tror väl inte att han stannar i Sverige ens om han lämnar. Det kan liksom bara gå nerför här för hans del prestigemässigt.

Ja, teambildning är viktigt och det svetsar säkerligen samman en grupp men jag tvivlar på att det är annat än pr-knep att göra på det sättet ÖFK gör. Det ger dock den önskade uppmärksamheten så på det sättet fungerar det ju utmärkt. Dessutom ger det spelarna något vettigt att göra på tiden dom inte spenderar på planen, man kan säga mycket om hur vackert det är där men att tillbringa mycket fritid i Östersund verkar inte alltför roligt...

Tifon i sin rätta form är otroligt vackert och mäktigt i min bok men lasershower och sådant känns för jippoaktigt.

Vi får väl hoppas att ni har fortsatt baksmälla efter cupsegern när vi kommer så vi vinner, gött då ser jag fram mot en chipspåse
Citera
2017-03-24, 13:03
  #196
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag har inte ursäkter, det hela handlar inte om huruvida vi gjort fel eller ej. Du säger att vi "köpt" det hela, d.v.s. att felen/brotten accepterats vilket är grovt fel. När felen uppdagats har det verkligen inte accepterats.
Problemen har varit brist på insyn och i t.ex. Ijeh-affären visade det ju sig att hela klubben blev ett brottsoffer då MP undanhållit saker för alla andra än två.

Jag tycker det är för jävla illa med ordförande-affärer...

Jag vet inte hur du tänker. Du sitter här med facit i hand och säger att du inte accepterar felsteg. Det var inte alls det jag skrev om från början.

Jag minns tex. vad blåvitt-supportrarna skrev om Uppdrag Granskning när de sände sitt reportage om Prioritet finans. Jag minns att Halse fortfarande ansågs vara en hjälte under Ijeh-skandalen. Medlemmarna har aldrig/sällan krävt att få övergångssummor och sign-on bonusar redovisade trots att de är "brottsoffer". Man bara kör på och accepterar det ordförande/sportchef säger tills skandalerna avslöjas i media.
Citera
2017-03-24, 13:12
  #197
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Jag vet inte hur du tänker. Du sitter här med facit i hand och säger att du inte accepterar felsteg. Det var inte alls det jag skrev om från början.

Jag minns tex. vad blåvitt-supportrarna skrev om Uppdrag Granskning när de sände sitt reportage om Prioritet finans. Jag minns att Halse fortfarande ansågs vara en hjälte under Ijeh-skandalen. Medlemmarna har aldrig/sällan krävt att få övergångssummor och sign-on bonusar redovisade trots att de är "brottsoffer". Man bara kör på och accepterar det ordförande/sportchef säger tills skandalerna avslöjas i media.

Jag säger det igen, inget av felen är accepterade när dom kom fram på endera sättet. Ska vi misstänka allt ordförande/sportchef säger varenda gång dessa yttrar sig menar du?
Vi har idag en annan insyn, Frank fick skit för sin affär nu, där får rättsväsendet ha sin gång.
Vi har som jag sagt innan haft vår beskärda del av skandaler och fått reda på det när det redan skett, när det kommit fram har det inte varit något som accepterats. Mer kan man inte göra.

Nu lämnar jag denna diskussion för denna tråd, önskar du diskutera våra affärer etc finns säkerligen lämpligare trådar för det. Nu låter vi tråden handla om topic, ÖFK.
Citera
2017-07-21, 01:21
  #198
Medlem
Slog Galatasaray från Europa League under gårdagen.

Vilken jävla resa som Östersund har gjort under de senaste åren...
Citera
2017-07-21, 03:09
  #199
Medlem
ulvvfs avatar
Real Malmö spelar krampaktigt och åker ut mot vardar, Östersund slår ut Galatasaray med en fin fotboll.
Citera
2017-07-21, 03:43
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Så fantastiska var dom inte. Vi får se vad som händer under det klassiskt svåra andra året.
Den här var rolig.


Ts trollade säkert men rätt kul utveckling. Sveriges svar på RB Leipzig typ.
Citera
2017-07-21, 17:50
  #201
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Ts trollade säkert men rätt kul utveckling. Sveriges svar på RB Leipzig typ.

Typ, minus den äckliga aspekten av Leipzig - Red Bull.
Citera
2017-07-21, 17:58
  #202
Medlem
Nej AFC Eskilstuna är det bästa som hänt svensk fotboll. Dom representerar den moderna fotbollen på ett väldigt fint sätt tycker jag.
Men ÖFK måste man så klart också beundra och förundras över, mycket imponerande resa, fina lasershower också, mera sånt.
Stå upp för den moderna fotbollen!
Citera
2017-07-21, 18:02
  #203
Medlem
Bästa som hänt är en grov överdrift, men visst har de överraskat positivt.
Citera
2017-07-21, 19:50
  #204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Typ, minus den äckliga aspekten av Leipzig - Red Bull.
Sant, men jag tycker ändå att det luktar lite unket om ÖFK. Klubben är ju ett resultat av att stadens största klubbar slogs samman på 90-talet, så det här är ju något av ett projekt i den moderna fotbollens anda. Östersunds version av FC Gothia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback