Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 22:13
  #169
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, faktiskt inte. Den första kinarestaurangen öppnade 1959, säger wikipedia. Den första pizzerian öppnade 1968, men det dröjde nog säkert till ’75 innan det började finnas pizzerior spritt i landet.

Och talar vi om mellanösternkäk som kebab och falafel får vi nog lägga på ett decennium till.

Sverige var ett kulinariskt ökenland fram till ganska nyligen, således. Framför allt syrierna, som lagar världens bästa mat om du frågar mig, har betytt otroligt mycket. Matvaruhandeln har gått framåt något enormt. Utbudet har exploderat. Folk är intresserade av goda råvaror nuförtiden.

Finns inte en enda restaurang i hur många städer eller samhällen som helst som lagar syrisk husmanskost

Kina mat är för övrigt en av världens enklaste maträtter att tillaga hemma i en wok eller friterat osv

Att det har exploderat är knappast troligt men isf på senare år mellan 2012-2017. Kan inte påminna mig om en enda syrisk restaurang som annonserat friskt ang deras utbud. Ser mest svensk husmanskost på buffe och meny av arabiska restaurangägare. Däremot har amerikansk matkultur gått fram starkt och ev indisk. Goda råvaror? Det är icke tillagad mat keeh? Som det finns nischad mat från thailand, afrika, mellanöstern på konserv, fryst eller torrvara...
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-08-12 kl. 22:16.
Citera
2018-08-12, 22:27
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Finns inte en enda restaurang i hur många städer eller samhällen som helst som lagar syrisk husmanskost

Kina mat är för övrigt en av världens enklaste maträtter att tillaga hemma i en wok eller friterat osv

Att det har exploderat är knappast troligt men isf på senare år mellan 2012-2017. Kan inte påminna mig om en enda syrisk restaurang som annonserat friskt ang deras utbud. Ser mest svensk husmanskost på buffe och meny av arabiska restaurangägare. Däremot har amerikansk matkultur gått fram starkt och ev indisk. Goda råvaror? Det är icke tillagad mat keeh? Som det finns nischad mat från thailand, afrika, mellanöstern på konserv, fryst eller torrvara...

Lite svårt att förstå vad du menar, det är väl klart att det inte finns syriansk mat överallt, men visst har utbudet ökat. Libanenisk mat också.

Att du skriver att ”kinamat är en av världens enklaste maträtter” säger mig att du inte har så mycket koll på det här med mat...
Citera
2018-08-12, 22:31
  #171
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Lite svårt att förstå vad du menar, det är väl klart att det inte finns syriansk mat överallt, men visst har utbudet ökat. Libanenisk mat också.

Att du skriver att ”kinamat är en av världens enklaste maträtter” säger mig att du inte har så mycket koll på det här med mat...

?? Lagar kinamat på löpande band till en receptbok.. enkelt så in bomben men otroligt gott, man måste bara se till att smaka av varje sak man stoppar i woken så den får rätt tid till nästa komponent

vad är det som är svårt att förstå... dom butikerna du talar om och för handlar, köper just dom från syrien främst eller annat land för deras matkultur.... och inte svenskar
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-08-12 kl. 22:35.
Citera
2018-08-13, 03:48
  #172
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Min hustrus hudfärg har inget med saken att göra, det är hela poängen.

För din info så är det redan försent, vi är redan rasblandade allihop. Du kan själv beställa ett genkit från MyHeritage. Bli inte förvånad om du har lite västafrikan eller jude eller inuit i dig... eller liknande.

På vilket sätt har inte invandringen berikat? Du äter förstås bara äkta ursvensk mat som kåldolmar, köttbullar och falukorv va? Eller håller du dig till kålrötter?

Dra isåfall inte upp din frus svarta djävla hudfärg om den nu är irrelevant.

Svenskarna är vita västerlänningar. Rätt lätt att få in i huvudet den som vill. Vi är inte "rasblandade allihop". Det motiverar inte massinvandringen som spårade ur redan på det tidiga 1980-talet när de första araberna och perserna började att slå sig ned i Sverige, bjöds in av sådana som du håller av. Nej du, dra åt helvete med dig. Vill du hyra bostad av mig, som vi kom in på i NEK-forum - se dig om i stjärnorna efter det för du ska frysa!

För jag och resten av mitt svenska folk berikas inte av någon MENA-invandring. Jag belastas av den mentalt därför att den innebär så kallad mångkultur. Vill inte veta av främmande folk på gatorna, vill inte se dem, vill inte höra dem. De ska egentligen ut och du förtjänar att försvinna ut du också eftersom du tillhör det nedlåtande medlöparpacket.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-08-13 kl. 04:17.
Citera
2018-08-13, 04:04
  #173
Medlem
Niggerss avatar
Pizzorna har blivit skit i Sverige, sedan araberna tog över dem. Vet inte hur många ställen som man har testat, där det är någon MENA skräp som ger sej på att både producera thailändsk och kebab, det blir så fel. Sverige har många bra maträtter, att man låna maträtter av varandra är väl inget nytt, men det inte är samma sak att man ge bort sitt land till lyxflyktingar ifrån MENA och Östra Afrika. 95% av alla så kallade flyktingar ifrån Östra Afrika och MENA har inga skäl att få asyl i Sverige utan det är ekonomiska lyckosökare.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, faktiskt inte. Den första kinarestaurangen öppnade 1959, säger wikipedia. Den första pizzerian öppnade 1968, men det dröjde nog säkert till ’75 innan det började finnas pizzerior spritt i landet.

Och talar vi om mellanösternkäk som kebab och falafel får vi nog lägga på ett decennium till.

Sverige var ett kulinariskt ökenland fram till ganska nyligen, således. Framför allt syrierna, som lagar världens bästa mat om du frågar mig, har betytt otroligt mycket. Matvaruhandeln har gått framåt något enormt. Utbudet har exploderat. Folk är intresserade av goda råvaror nuförtiden.
Citera
2018-08-13, 07:15
  #174
Medlem
MrMarios avatar
Jag tror att det beror på att många invandrargrupper beter sig väldigt illa, och människor märker av det. Människans mentalitet går i stora drag ut på att generalisera och kategorisera omvärlden, så personliga dåliga erfarenheter av invandrare kommer göra att man blir negativt inställd till invandring.
Citera
2018-08-13, 09:31
  #175
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Finns inte en vettig själ som vill bo i mångkulturen och för svenska barnfamiljer är det en katastrof att bo där. Säger nog sig självt, barnen går ju miste om sitt rena svenska språk. Av ren självbevarelsedrift är det därför bra att vara sk främlingsfientlig.
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-08-13 kl. 10:25.
Citera
2018-08-13, 10:17
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
. 95% av alla så kallade flyktingar ifrån Östra Afrika och MENA har inga skäl att få asyl i Sverige utan det är ekonomiska lyckosökare.

95%? Skitsnack. Ungefär 50% totalt har fått avslag. Av Syrierna har över 90% asylskäl. Om du missat det så pågår ett krig där nere.
Citera
2018-08-13, 10:37
  #177
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
95%? Skitsnack. Ungefär 50% totalt har fått avslag. Av Syrierna har över 90% asylskäl. Om du missat det så pågår ett krig där nere.

Fel! Ca 3,5% av Syrierna riktiga korrekta asyl. Tyvärr har Sverige en för liberal asyltolkningar och asyllagtifning.
Citera
2018-08-13, 10:43
  #178
Medlem
PlutoJs avatar
Var är alla hundratusentals japaner som emigrerade till Sverige så att vi kan få avnjuta sushi och sashimi?

Och med tanke på hur tex-mex exploderade i popularitet för 20-30 år sedan måste Sverige ha tagit emot minst en miljon mexikaner, eller hur?
Citera
2018-08-13, 10:48
  #179
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Om man skulle vara emot ALLA invandrare så är det nog nåt allvarligt fel i huvudet på en, men om man enbart är emot de dåliga invandrarna, t.ex. islamister, jihadister, hedersmördare, könsstympare, gruppvåldtäktsmän, gängkriminella och annat pack så är det ju bara sunt att vara "invandrarfientlig"...

Sen är många invandringskritiker mer emot invandringspolitiken än emot alla invandrare som människor, då det självfallet främst är p.g.a vår alltför generösa och slarviga invandringspolitik som vi överhuvudtaget har några invandringsrelaterade problem...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-08-13 kl. 10:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback