Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-04, 17:20
  #1
Medlem
Citat:
Att straffa en man som försökt med allt och till slut hittat en fungerande medicin är fel på alla nivåer. Politikerna behöver ta sitt ansvar och på allvar diskutera hur införandet av medicinsk cannabis ska genomföras.

http://nyheter24.se/debatt/837776-an...straffar-honom

Hur vida cannabis kommer tillåtas för medicinskt bruk är redan förbi, frågan om HUR vi tillåter det är det nuvarande steget. Det är av högsta absurdum att straffa en man med svåra komplikationer, som hittat en fungerande medicin.

Det får helt enkelt vara nog nu. Tingsrätten frikände han, medan domstolen dömde. Nu hoppas vi som kämpar för en förändring att ta det vidare i högsta domstolen, om inte en lagförändring genomförs så är europadomstolen målet.

Runt om i världen sker seriösa diskussioner och lagförändringar. Även om vi haft en mördande och restriktiv poltik i landet, kan vi inte mycket längre till blunda för de problem som vår nuvarande poltik medför. Vad tycker ni?
Citera
2016-04-04, 17:57
  #2
Medlem
Vilka "vi" menar du? "Vi" som intresserar oss för narkotikapolitik varje dag? "Vi" är färre än 100 pers. Med avkriminalisera cannabis-gruppen på över 20000 medlemmar kan "vi" inte ens få tillräckligt många att engagera sig för att fylla en biosalong.

Om det hade blivit folkomröstning så blir motståndarsidan starkare än någonsin eftersom "vi" hade förlorat med väldigt många poäng. Sverige vill inte legalisera eller avkriminalisera någonting.

Det enda "vi" kan göra är att vänta på att övriga världen legaliserar, att FN avslutar kriget och kräver ett stopp på kriminaliseringen och att den äldre generationen bokstavligen dör.

Sverige kommer aldrig att vara ett progressivt föregångsland, vi sitter i samma båt som Saudiarabien, i den här frågan, och den går åt fel håll.

Som tur är så är det inte omöjligt att FN kräver att vi slutar kriminalisera användandet om bara tre veckor, samtidigt så kommer Storbritannien att rösta om att legalisera cannabis, om båda väljer rätt väg så kan det gå snabbare än jag förväntar mig.

Det stämmer att det inte är en fråga om OM längre, utan NÄR, men det är absolut inte i närheten i Sverige för tillfället.
Citera
2016-04-04, 18:29
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Det handlade ju inte om att medicinen fungerade. Det handlar om att det fanns risk att han skulle må bättre än han förtjänar. Jante. Småsint.Ren ondska. Vilken jävla åklagare drar detta vidare för en så svårt sjuk man? Kunde hon inte vänta på nån friskare ifall hon var nyfiken på ett prejudikat? Det är ju trots allt ett vanligt brott och en vanlig "ursäkt".
Citera
2016-04-04, 19:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Vilka "vi" menar du? "Vi" som intresserar oss för narkotikapolitik varje dag? "Vi" är färre än 100 pers. Med avkriminalisera cannabis-gruppen på över 20000 medlemmar kan "vi" inte ens få tillräckligt många att engagera sig för att fylla en biosalong.

Om det hade blivit folkomröstning så blir motståndarsidan starkare än någonsin eftersom "vi" hade förlorat med väldigt många poäng. Sverige vill inte legalisera eller avkriminalisera någonting.

Det enda "vi" kan göra är att vänta på att övriga världen legaliserar, att FN avslutar kriget och kräver ett stopp på kriminaliseringen och att den äldre generationen bokstavligen dör.

Sverige kommer aldrig att vara ett progressivt föregångsland, vi sitter i samma båt som Saudiarabien, i den här frågan, och den går åt fel håll.

Som tur är så är det inte omöjligt att FN kräver att vi slutar kriminalisera användandet om bara tre veckor, samtidigt så kommer Storbritannien att rösta om att legalisera cannabis, om båda väljer rätt väg så kan det gå snabbare än jag förväntar mig.

Det stämmer att det inte är en fråga om OM längre, utan NÄR, men det är absolut inte i närheten i Sverige för tillfället.

Osmidigt formulerat av mig, "vi" syftar på Sverige. Vi påverkas högsta grad andra länders attityder och lagförändringar. Stödet för förändring är osannolik högt, det handlar till stor del om hur en formulerar sig. För att kunna humanisera droganvändaren. Även de bittraste människor har en förmåga till att känna empati
__________________
Senast redigerad av Mellan-mannen 2016-04-04 kl. 19:16.
Citera
2016-04-04, 19:19
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellan-mannen
Osmidigt formulerat av mig, "vi" syftar på Sverige.

Stödet för förändring är osannolik högt, det handlar till stor del om hur en formulerar sig. Även de bittraste människor har en förmåga till att känna empati

Sverige påverkas i högsta grad av de globala reformerna gällande cannabis.

Jag har faktiskt givit upp vad gäller Sverige. Jag tror vi kommer vara bland de sista länderna. Cannabismarknaden i dag kommer få en större konkurrens i minutförsäljningsledet närmsta åren med en våldseskalering som följd. Nya måltavlor för polis och socialen, för att kräva mer resurser och hårdare tag.
Citera
2016-04-04, 19:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jag har faktiskt givit upp vad gäller Sverige. Jag tror vi kommer vara bland de sista länderna. Cannabismarknaden i dag kommer få en större konkurrens i minutförsäljningsledet närmsta åren med en våldseskalering som följd. Nya måltavlor för polis och socialen, för att kräva mer resurser och hårdare tag.

Med det synsättet blir det svårt med förändring

Det är ett ständigt växande engagemang som växer fram bland allt fler. Stödet bland de som inte aktivt röker cannabis har fullständigt blåst i taket om vi jämför bara en 10 år tillbaka i tiden. Numera har aktivismen börjat hitta ut i världen, och existerar inte enbart på internet. Att ge upp när stödet konstant ökar är inte taktiskt gångbart.

Må gott
__________________
Senast redigerad av Mellan-mannen 2016-04-04 kl. 19:31.
Citera
2016-04-04, 19:44
  #7
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Ignore

Faktafel. Ignore.
__________________
Senast redigerad av Urban.Hjarne 2016-04-04 kl. 20:16. Anledning: Faktafel
Citera
2016-04-04, 19:57
  #8
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Ignore

faktafel. ignore.
__________________
Senast redigerad av Urban.Hjarne 2016-04-04 kl. 20:15. Anledning: Faktafel
Citera
2016-04-04, 20:13
  #9
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Vilka "vi" menar du? "Vi" som intresserar oss för narkotikapolitik varje dag? "Vi" är färre än 100 pers. Med avkriminalisera cannabis-gruppen på över 20000 medlemmar kan "vi" inte ens få tillräckligt många att engagera sig för att fylla en biosalong.

Om det hade blivit folkomröstning så blir motståndarsidan starkare än någonsin eftersom "vi" hade förlorat med väldigt många poäng. Sverige vill inte legalisera eller avkriminalisera någonting.

Det enda "vi" kan göra är att vänta på att övriga världen legaliserar, att FN avslutar kriget och kräver ett stopp på kriminaliseringen och att den äldre generationen bokstavligen dör.

Sverige kommer aldrig att vara ett progressivt föregångsland, vi sitter i samma båt som Saudiarabien, i den här frågan, och den går åt fel håll.

Som tur är så är det inte omöjligt att FN kräver att vi slutar kriminalisera användandet om bara tre veckor, samtidigt så kommer Storbritannien att rösta om att legalisera cannabis, om båda väljer rätt väg så kan det gå snabbare än jag förväntar mig.

Det stämmer att det inte är en fråga om OM längre, utan NÄR, men det är absolut inte i närheten i Sverige för tillfället.
Rätta mig om jag har fel men har en större biosalong lika många stolar som rikstaden?

Handlar nog mer om stigmat att öppet i en stat som straffar sådana erkännanden. Själv blivit förföljd pga yttranden (inte av staten i fallet då det inte var olovlig opinon)
och blotta tanken att börja förföljas av de som är emot en är avsträckande. Men som vanligt får vi i Sverige ta det med ro, låta gängen styra marknaden, låta staten (med möjlighet till annulering) straffa sjuka.
Finns det någon cannabis-run/marsch i svearike för övrigt? Folk som den ts handlar om borde uppmärksammas till andra än obskyr media...
Citera
2016-04-04, 22:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellan-mannen
Med det synsättet blir det svårt med förändring

Det är ett ständigt växande engagemang som växer fram bland allt fler. Stödet bland de som inte aktivt röker cannabis har fullständigt blåst i taket om vi jämför bara en 10 år tillbaka i tiden. Numera har aktivismen börjat hitta ut i världen, och existerar inte enbart på internet. Att ge upp när stödet konstant ökar är inte taktiskt gångbart.

Må gott


Vad röker du som får hallisar?

Det ständigt växande engagemanget du pratar om syns inte utanför lägenheten där du sitter och röker.
Citera
2016-04-04, 22:57
  #11
Medlem
Urban.Hjarnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Vad röker du som får hallisar?

Det ständigt växande engagemanget du pratar om syns inte utanför lägenheten där du sitter och röker.

"Det ständigt växande engagemanget" märker du när du stöter på det. Det märks bl a när prohibitionisterna verkar har sån märkvärdig otur hela tiden. Hint, det är inte otur, det är "växande engagemang".
Citera
2017-02-12, 09:58
  #12
Medlem
Efter flera års kamp: Nu får Andreas Thörn medicinsk cannabis
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback