Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-04-04, 10:59
Medlem
Puffes avatar
För mig ser det ut ungefär så här:

Du har det gott ställt som arbetstagare med en lön ända upp till flera hundratusen kr i månaden men du är inte rik om du samtidigt lever efter plånboken dvs knappt har något över när månaden är slut.

Rik är du inte förrän du kan behålla din nuvarande levnads standard livet ut utan att behöva jobba för det.
Alltså rik på tid och kan styra din tid själv.
(Här räknar jag inte in socialbidragstagare eller arbetslösa som ändå måste dyka upp på kontoret specifika datum och gå på möten osv med läkare för att få sina pengar)

Hur tänker ni?
Citera
2016-04-04, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
För mig ser det ut ungefär så här:

Du har det gott ställt som arbetstagare med en lön ända upp till flera hundratusen kr i månaden men du är inte rik om du samtidigt lever efter plånboken dvs knappt har något över när månaden är slut.

Rik är du inte förrän du kan behålla din nuvarande levnads standard livet ut utan att behöva jobba för det.
Alltså rik på tid och kan styra din tid själv.
(Här räknar jag inte in socialbidragstagare eller arbetslösa som ändå måste dyka upp på kontoret specifika datum och gå på möten osv med läkare för att få sina pengar)

Hur tänker ni?
Jag tycker jag är rik för att jag har 2 barn.
Citera
2016-04-04, 11:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Jag tycker jag är rik för att jag har 2 barn.
Haha ja jag skulle antagligen känna samma sak om jag hade barn 👍😃
Citera
2016-04-04, 11:40
Medlem
PiusXIIIs avatar
Man har det gott ställt när man inte behöver tänka på om pengarna räcker utom när man ska göra större inköp. Bil och liknande. Rik är man när man aldrig behöver tänka på hur mycket pengar man spenderar.
Citera
2016-04-04, 11:44
Medlem
bonobonos avatar
Jag skulle säga att man är ekonomiskt rik när man är ekonomiskt oberoende. Du kan göra vad du vill när du vill utan att behöva tänka på kostnaderna.
Att ha de gott ställt kommer redan vid att kunna leva utan att behöva tänka på pengar, att inte behöva prioritera nåt för att kunna göra nåt annat.
Har själv aldrig kommit till någon av de tyvärr.

Om man tjänar flera hundra tusen i månaden och ändå inte får pengarna och räcka så skulle jag säga att något annat är fel. Med en sån lön bör man kunna bli ekonomiskt oberoende inom viss tid och på vägen kunna ha det väldigt gott ställt.

Personligen vore drömmen att kunna ha alla räkningar på autogiro och inte behöva tänka på dom överhuvudtaget.
Att kunna tanka bilen när som helst de behövs utan att behöva bry sig om vad priset är och hur mycket bilen drar.
Att kunna bygga och renovera mitt boende efter mitt behov och smak utan att behöva fundera på om jag har råd att ta in en hantverkare eller inte och om jag har råd att bara göra småsaker eller rejäla förändringar direkt.
Att kunna ha ett rejält sparande så man vet att pengar inte blir ett problem i framtiden. Att slippa tänka på att pensionen man kommer att få inte kommer att gå att leva på.
Och framför allt önskar jag att ja kunde hjälpa min familj att få känna samma sak. Att mina föräldrar ska få leva sina sista år utan att behöva oroa sig över pengar... men så ser det tyvärr inte ut, förmodligen inte för dom flesta.

(å dom där barnen väntar ja också på fortfarande då det är något av de i livet som säkert är mer värt än pengar)
Senast redigerad av bonobono 2016-04-04 kl. 11:54.
Citera
2016-04-04, 11:47
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Gott ställt = man har råd till livets basvaror åt sin familj

Rik = när folk i ens omgivning beskriver en som rik i olika sammanhang och förväntar sig att man ska bjuda andra

Farbror Joakim anser sig själv t ex inte vara rik oavsett hur mycket guldmynt han har i sitt valv. Snarare känner han sig fattig varje gång han måste betala något oavsett hur litet. Men omgivningen anser honom däremot vara rik, naturligtvis.
Citera
2016-04-04, 13:57
Medlem
helenduvals avatar
Svårt att svara på med en summa pengar eftersom det är så mycket indivuellt som behöver räknas in. Men jag tror många skulle känna sig rika den dag de inte behöver titta på prislappar i matbutik och klädbutik. När man kan köpa vad man vill utan att gå in på fordon eller extrema smycken.

Om du behöver en ny jacka och det inte spelar någon roll om den kostar 3000 eller 15 000 är en befriande känsla. Men bara om det inköpet inte ställer till det för dig. Om du vet att du nästa månad kan köpa en likadan jacka i annan färg för att du känner för det så visar det på ett bra överskott. Ytterligare ett steg är naturligtvis om detta innebär att du inte tar från en finit källa, dvs besparingar som tar slut. Ett återkommande månadsöverskott som du kan bränna på jackor i 15 000-kronorsklassen varje månad utan att det påverkar ditt vardagliga liv skulle vissa kalla 'rik'. Men om det betyder att du måste tulla på dina andra inköp ja, då blir verklighetsbilden förändrad och då kanske 'rik' inte längre är en bra benämning.

En båt modell avsevärt större med besättning är t.ex. en dyr utgift som endast 'rika' personer kan unna sig och samtidigt ha ett utsvävat liv. Men på en lägre nivå kanske en supersportbil med sina löpande kostnader kan passa in på en 'rik' person förutsatt att allt annat i livet löper på gott.

Finns för många variabler att ta hänsyn till för att kunna ta exempel som inte var tredje person kommer att hack på; men om vi förutsätter att vi pratar om ekonomisk rikedom så kanske vi slipper svar som "jag är kär så jag är mångmiljardär" eller "barn=rikedom".
Citera
2016-04-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenduval
Finns för många variabler att ta hänsyn till för att kunna ta exempel som inte var tredje person kommer att hack på; men om vi förutsätter att vi pratar om ekonomisk rikedom så kanske vi slipper svar som "jag är kär så jag är mångmiljardär" eller "barn=rikedom".
Fast jag tyckte svaret "Jag är kär så jag är mångmiljardär" var vackert!

Grejen med att ha gott ställt/vara rik, är att man snabbt vänjer sig vid att ha en högre levnadsstandard, så andra personer anser oftast att man har det bättre ställt än vad man själv tycker att man har.
Citera
2016-04-04, 16:00
Medlem
Olika från person till person, Personligen skulle jag säga att vid 20 miljoner går min gräns för att vara rik, Då kan du leva på räntan gott enligt min levnadsstandard, ha ett väldigt fint hus istortsett var som helst i Sverige och aldrig behöva tänka på pengar eller jobb igen.
Citera
2016-04-04, 17:45
Medlem
Isnatts avatar
Jag tycker att jag har det gott ställt nu faktiskt. Har råd med det jag behöver (som givetvis är baserat på vad jag får in) och har råd att inte behöva göra nånting alls i 5-6 år om jag lever av det jag har på börsen.

Rik för mig är när jag kan bestämma själv över vad jag gör från det jag går upp till det att jag lägger mig igen. Jag lever ett vanligt enkelt liv så kanske 5 000 000:- skulle räcka för mig.
Vissa lever dyrare, för dom är rik förmodligen en högre summa.
Citera
2016-04-04, 17:56
Medlem
För mig handlar det om att kunna ha det gott ställt på en vettig avkastning av kapital. Så rik runt 10 miljoner+ om jag vore ensam, dubbla om man räknar det samman med frun.
Citera
2016-04-04, 18:25
Medlem
Gott ställt = En familj på fem, man, fru och tre barn. Bor i en villa för kanske 2-4 miljoner, två bilar, en resa per år med hela familjen, sommarställe och båt om det intresserar än, att kunna ha allt detta utan att vara belånad till öronen är för mig att ha det "gott ställt".

Rik = Ekonomiskt oberoende helt enkelt, kunna göra vad fan som helst utan att bry sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in