Svårt att svara på med en summa pengar eftersom det är så mycket indivuellt som behöver räknas in. Men jag tror många skulle känna sig rika den dag de inte behöver titta på prislappar i matbutik och klädbutik. När man kan köpa vad man vill utan att gå in på fordon eller extrema smycken.
Om du behöver en ny jacka och det inte spelar någon roll om den kostar 3000 eller 15 000 är en befriande känsla. Men bara om det inköpet inte ställer till det för dig. Om du vet att du nästa månad kan köpa en likadan jacka i annan färg för att du känner för det så visar det på ett bra överskott. Ytterligare ett steg är naturligtvis om detta innebär att du inte tar från en finit källa, dvs besparingar som tar slut. Ett återkommande månadsöverskott som du kan bränna på jackor i 15 000-kronorsklassen varje månad utan att det påverkar ditt vardagliga liv skulle vissa kalla 'rik'. Men om det betyder att du måste tulla på dina andra inköp ja, då blir verklighetsbilden förändrad och då kanske 'rik' inte längre är en bra benämning.
En båt modell avsevärt större med besättning är t.ex. en dyr utgift som endast 'rika' personer kan unna sig och samtidigt ha ett utsvävat liv. Men på en lägre nivå kanske en supersportbil med sina löpande kostnader kan passa in på en 'rik' person förutsatt att allt annat i livet löper på gott.
Finns för många variabler att ta hänsyn till för att kunna ta exempel som inte var tredje person kommer att hack på; men om vi förutsätter att vi pratar om ekonomisk rikedom så kanske vi slipper svar som "jag är kär så jag är mångmiljardär" eller "barn=rikedom".