Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-04-04, 01:07
  #1
Medlem
Av UFCs titelbärare står endast två orthodoxt, hela fem southpaw och tre växlar fram och tillbaka.

Orthodox: Joanna, Werdum
Southpaw: Holly Holm, Rockhold, Lawler, RDA, Conor
Växlar: Jon Jones, Cruz, Mighty Mouse

Southpaws har ju fördel av sin vana att möta högerhänta (oftast orthodoxa) fighters, medan orthodoxa fighters är mer ovana att möta southpaws. Därav "the southpaw advantage". Det är enkelt att peka på skillnaden mellan andel vänsterhänta (1/10) och andel UFC champs (5/10 eller 5/7 om man exkluderar de som växlar).

Men varför är det egentligen bättre att stå southpaw än att växla mellan bägge lägen? Är det inte en stor fördel som Jones, Cruz och Mighty Mouse har, dvs att kunna växla fram och tillbaka med krut i bägge positioner?
Citera
2016-04-04, 01:43
  #2
Medlem
Inser nu att DC tekniskt sett är LHW champ, inte Jones. Tror DC är orthodox
Citera
2016-04-04, 02:12
  #3
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Av UFCs titelbärare står endast två orthodoxt, hela fem southpaw och tre växlar fram och tillbaka.

Orthodox: Joanna, Werdum
Southpaw: Holly Holm, Rockhold, Lawler, RDA, Conor
Växlar: Jon Jones, Cruz, Mighty Mouse

Southpaws har ju fördel av sin vana att möta högerhänta (oftast orthodoxa) fighters, medan orthodoxa fighters är mer ovana att möta southpaws. Därav "the southpaw advantage". Det är enkelt att peka på skillnaden mellan andel vänsterhänta (1/10) och andel UFC champs (5/10 eller 5/7 om man exkluderar de som växlar).

Men varför är det egentligen bättre att stå southpaw än att växla mellan bägge lägen? Är det inte en stor fördel som Jones, Cruz och Mighty Mouse har, dvs att kunna växla fram och tillbaka med krut i bägge positioner?

Du kan inte dra slutsatsen att det är bättre att stå i southpaw än mixed utifrån antalet champs. Du kan inte dra den slutsatsen bara så där.

Southpaws i toppen förefaller vara överrepresenterade i mma, samma gäller för vänsterhänta i t.ex. tennis etc. Fördelarna att vara southpaw består nog uteslutande av att du har betydligt mer sparringtid mot ortodoxa än vice versa. Sen finns det väl mindre, minnemala fördelar, som att en southpaw har möjligheten att skicka kroppssparkar mot levern.


Men tillbaka till grundfrågan.

Även om det är en fördel, förmodligen, att vara mixed, kontra southpaw eller ortodox så betyder inte det att det är värt att bli mixed. Många som är mixed är möjligen mixed från "start" men oavsett om det är det eller inte så är det inte säkert att det är värt investeringen. T.ex: Säg att du är en 23 årig "vanlig" welterviktare som är 1-1 i UFC och är southpaw. Du har uppenbara brister i din grappling från rygg och då har problem med kreativa kickers(tänk Condit, Wonderboy etc). Även om att vara mixed är bra i teorin så kan det vara ett dåligt strategiskt beslut för att du helt enkelt måste jobba på dina svagheter samtidigt bibehålla skärpan i allt annat - och detta är något du måste göra på sin höjd kanske 14 träningar per vecka. Att nöta in kombinationer, reflexer etc. kan helt enkelt ta för lång tid. Det kanske är värt det. Kanske i synnerhet om du är en stor "kroppslig intelligens" eller spatial förmåga att du kan ta åt dig att fightas mixed utan att "förlora" allt för mycket träningstid.

Sen spelar även andra saker in förstås. Om du orthodox i en division full med orthodoxa brottare som gillar att slänge överhandshögrar så kanske du får ut mer fördelar att försvåra deras double legs, om du har lätt att lära dig nedtagningsförsvar i southpaw dvs. Samtidigt skulle du bli mer motaglig för just överhandshögrarna när du är i southpaw. Så det finns för- och nackdelar med allt.

Generellt så tror jag att vi kommer få se mer mixed om sporten blir mer allt mer konkurrensutsatt med folk som tränar hårdare från en lägre ålder, bättre tränare etc. Jag tror att det är en sakta naturlig utveckling.
Citera
2016-04-04, 04:54
  #4
Medlem
boonies avatar
mixed är nog framtiden precis som TENTACLEHARDCORE (hentailover) påpekade.
Citera
2016-04-04, 20:21
  #5
Medlem
det som säkert krånglar till det för många är att

man i brottning/judo inte är lika låst vid sin stans (eller jag är inte det iaf)

man övar mer jämnlikt men fokus på höger ben och arm framåt och grundgreppet i judo är höger hand på kragen och vänster vid handleden, brottnings stansen likaså

jag är även vänsterhänt så är ju naturligt southpaw, så när jag började boxas och smått MMA så är ju min stans samma.
Citera
2016-04-04, 21:55
  #6
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
det som säkert krånglar till det för många är att

man i brottning/judo inte är lika låst vid sin stans (eller jag är inte det iaf)

man övar mer jämnlikt men fokus på höger ben och arm framåt och grundgreppet i judo är höger hand på kragen och vänster vid handleden, brottnings stansen likaså

jag är även vänsterhänt så är ju naturligt southpaw, så när jag började boxas och smått MMA så är ju min stans samma.
Många har problem med stance i MMA kontra brottningen, ta t.ex Phil Davis som hade motsatt ben framåt i brottningen jämfört med stående. Vilket gör att han måste byta stance och tydligt visa sina takedowns eller skjuta med "fel" ben frammåt.

Sen tycker jag listan är lite missvisande, då samtliga som är listade som växlande fighters är betydligt mer orthodoxa än southpaw. Jag kan inte komma på någon southpaw som byter till orthodox däremot.

Overeem använde Southpaw som "main-stance" nu senast med en extrem framgång kan man säga, jag tror han kommer fortsätta med det istället för att switcha mycket med orthodox som main som han gjort tidigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback