Citat:
Ursprungligen postat av
Solari
Jag och farsan betalade in dubbelt vid ett bilköp så runt nyår fick jag en avi eller check eller vad man säger på 6000kr som jag skulle hämta ut. Idag städade jag lägenheten och hittade den.. Sista dagen var 29/2.. Är det helt kört eller går det ändå?
Nej, det kommer inte fungera. Utbetalaren kommer heller inte kunna skicka ut en ny på en gång.
Så här fungerade det iaf tidigare. Avin förföll och pengarna återförs inte till utbetalaren förrän efter x antal dagar, innan pengarna återförts har utbetalaren ingen aning om pengarna betalats ut eller återförts, så vitt de vet har pengarna betalats ut och det är deras tro tills pengarna kommer tillbaka vilket tog cirka en månad efter att en avi förfallit.
Enda sättet att få en ny var att be utbetalaren om redovisningsnummer på utbetalningen, gå till ett bankkontor och be dem makulera utbetalningen, man kan alltså inte ta ut pengarna med redovisningsnumret. När den väl makulerats kommer de tillbaka fortare till utbetalaren som då kan betala ut pengarna igen. Det är troligt att du måste ringa dem och be dem betala ut de igen dessutom.
Annars är alternativet att vänta.