Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-04-03, 22:30
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prusssiluskan
Utlandssvensk här, sen många år men fortfarande Sverigeälskare.
DNs agendajournalistik
Min fråga är därför,
- VILKA befolkningsgrupper i Sverige TROR verkligen på DN och deras rapportering?
- Känner du personligen människor som tror på "DN linjen"?
- Varför ifrågasätter de inte DNs rapportering när verkligheten uppenbarligen är annorlunda?
- Hur länge kommer DN kunna fortsätta lura den stora massan?

All makt i Sverige ligger i Stockholm. Därför räcker det att manipulera Stockholm om att svenskarna utanför innerstan är nazister som rycker i muslimska kvinnors slöjor och jagar bögar. Ingen människa som bor och lever i tex Malmö känner igen sig i DN. DNs redaktion framstår som en sekt, - typ Scientologerna eller Expo.
Citera
2016-04-03, 22:44
  #26
Avstängd
Prusssiluskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Faktiskt läser de flesta aldrig Dagens Nyheter, skulle jag gissa, så den stora massan har tidningen nog svårt att lura direkt.
Jag valde DN för att det är det bästa exemplet på agendasättande.
Men jag hade naturligtvis kunnat ange SVT och Ekot också!

Citat:
tidningens chefredaktör har ju i dagarna faktiskt gått ut och lovat på heder och samvete, att det är faktabaserad rapportering som gäller i fortsättningen. Att det blir så, litar jag på.
Jaså har han? Det vill jag läsa! Nån som har länk?
Däremot så har han förlorat sin trovärdighet efter åratal som lögnare, så jag litar inte på honom.
Men jag vill veta vad han säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
All makt i Sverige ligger i Stockholm. Därför räcker det att manipulera Stockholm om att svenskarna utanför innerstan är nazister som rycker i muslimska kvinnors slöjor och jagar bögar. Ingen människa som bor och lever i tex Malmö känner igen sig i DN. DNs redaktion framstår som en sekt, - typ Scientologerna eller Expo.
Mycket intressant observation. Jag är själv Stockholmare, och man tenderar att glömma att folk runt om i landet resonerar annorlunda och har andra referenser.
MEN - icke Stockholmare har ju ändå rösträtt! I Valen så är Stockholmare bara runt 1/7 eller så, eller hur? Vad är dina tankar runt det? Vore intressant att höra. Kommer Genushysteri, flyktingvurmande m.m. från Stockholm så kan ju resten av Sverige sätta stopp för det?

Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Jag TROR i huvudsak på DN och deras rapportering. Jag känner flera andra som tycker ungefär likadant om DN.
Klart att jag ifrågasätter en del av DNs rapportering. Så gör flera andra som jag känner.
Minst 20 år ytterligare om saker och ting är ungefär som nu.
Jaså du tycker genuspolitik, massinvandring är bra och att DN reflekterar verkligheten i frågorna?
Tack för att du skrev här - jag ville verkligen höra från någon som gjorde det. Kan du inte säga några ord om vem du är? Storstadsbo? Småstad? Landet? Arbetare? Akademiker? Man? Kvinna?
Vad menar du med "Minst 20 år ytterligare om saker och ting är ungefär som nu". 20 år av vad?

Citat:
Ursprungligen postat av edulimefragetecken
DN är ett organ för så kallad sexualbolshevism. En ideologi som inte är bra för något land, men som drabbat Sverige hårt och skoningslöst. DN kommer inte att försvinna p.g.a. av för få läsare, enbart de som finansierar tidningen avgör om den blir kvar eller försvinner.
Jag håller med om huvuddragen men vad i helskotta är sexualbolshevism?
Jag tycker snarare att DN är ett organ för den nya världsordningen från USA. Multiras, multisexualitet, pengar som det enda värdet i livet, anti-religion och konsumerism.
Jag är kluven om dess framtid. Kristendomen säger att det här är precis vad som ska hända i den sista tiden. I så fall är den här typen av politik här för att stanna och Sverige leder helt enkelt vägen för resten av världen, tillsammans med USA neolibs.
Samtidigt så hoppas man ju att Sverige ska vakna. Vi är ju trots allt världens bästa land och folk som man fick lära sig när man var liten

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Manipulation är inte alltid lätt att upptäcka, den långsamt kokade grodan fattar inte riktigt vad som sker.
I grunden är människan ett flockdjur, däri ligger MSMs styrka - det handlar inte om att deras agendor bygger på sanning, utan på att folk tror att folk tror att de bygger på sanning.
Håller med! Och liknelsen om Grodan som kokas stämmer ju SÅ bra in på Sverige. I Sverige har vatten temperaturen långsamt höjts i grytan i 20 år. Tittar man utanför så tänker man "varför i helvete hoppar den inte ut?" Men grodan, svenskarna i Sverige har inte märkt att temperaturen nu är livsfarligt hög och att grodan måste hoppa på direkten för att inte dö.

Och visst är vi flockdjur som kan manipuleras av massmedia. Ett stort problem är ju att de flesta helt enkelt inte har tid till mer än en halvtimme med de mest lättillgängliga nyheterna per dag.
__________________
Senast redigerad av Prusssiluskan 2016-04-03 kl. 23:02.
Citera
2016-04-03, 23:07
  #27
Avstängd
Prusssiluskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag kommer förmodligen aldrig att förstå den kopplingen. Jag är starkt kritisk till den migrationspolitik som förs idag, men det betyder inte att jag är främlingsfientlig. Vad jag ÄR fientlig mot är människor som kommer hit och svinar, visar noll vilja att informera sig om
Folk säger att DN rapporterar ärligt om ANDRA frågor, men det anser faktiskt inte jag!
De ljuger om skolan som är katastrofal och kräver radikaluppryckning omedelbart. Hård disciplin, NU slut på flummet. Det är uppenbart men får inte sägas.

Gamlingsvården. Statens och kommunens pengar spenderas på invandring, därför tar vi inte längre ordentligt hand om gamla. Det samma gäller sjukvården.

Brottsligheten - Kan inte rapporteras ärligt och måste sopas under mattan därför att all försök till vettig rapportering leder till avslöjande om att invandringen ligger bakom nästan all våldsam brottslighet.

Ständig propaganda om HBTQ, genus och feminism.

Så nej, det är inte bara migration de ljuger om!
Citera
2016-04-03, 23:45
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prusssiluskan



Jaså du tycker genuspolitik, massinvandring är bra och att DN reflekterar verkligheten i frågorna?
Tack för att du skrev här - jag ville verkligen höra från någon som gjorde det. Kan du inte säga några ord om vem du är? Storstadsbo? Småstad? Landet? Arbetare? Akademiker? Man? Kvinna?
Vad menar du med "Minst 20 år ytterligare om saker och ting är ungefär som nu". 20 år av vad?



.

Nu svarade jag att jag i huvudsak tror på DNs rapportering och av det drar du slutsatser om mina åsikter.

1. Jag tycker det är bra med genuspolitik. Det vore ju konstigt att inte ha sådan.
2. Vadå massinvandring? Jag tycker det är bra med någon sorts reglerad invandring. Jag tycker facket ska ha lika mycket som arbetsgivarna att säga till om när det gäller arbetskraftsinvandring.
Jag tycker att asylrätten är viktig.
Jag tycker att svenska kollektivavtal ska gälla för utländska företag som opererar i Sverige.

Jag är inte DN-prenumerant, läser enstaka DN-artiklar artiklar på nätet, ytterst sällan kulturartiklar eller ledare. Men går gärna in på DN.se för att se om det finns något som intresserar mig. Som nu "panamadokumenten" och Nordeas fiffel.
http://www.dn.se/ekonomi/panamadokum...-varlden-over/
Citera
2016-04-04, 00:11
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prusssiluskan

Citat:
tidningens chefredaktör har ju i dagarna faktiskt gått ut och lovat på heder och samvete, att det är faktabaserad rapportering som gäller i fortsättningen. Att det blir så, litar jag på.


Jaså har han? Det vill jag läsa! Nån som har länk?
Däremot så har han förlorat sin trovärdighet efter åratal som lögnare, så jag litar inte på honom.
Men jag vill veta vad han säger.


unvis.it/http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-pastaenden-blir-inte-sanna-bara-for-att-de-gillas-pa-facebook/

Här lovar, eller hur man nu ska tolka det, chefredaktören att under kommande månad ha många artiklar om invandringen. Och allt ska vara faktabaserat och experter, i Sverige och utlandet, kommer att få bidra med kunskap och erfarenheter. Risken finns dock att det mest blir DN-fakta, som ju ibland har tendens att vara förvillande lik motsatsen till fakta. Men osvuret är väl bäst och vi får se vad man lyckas prestera närmaste månaden.
Citera
2016-04-04, 00:22
  #30
Avstängd
Prusssiluskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
unvis.it/http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-pastaenden-blir-inte-sanna-bara-for-att-de-gillas-pa-facebook/

Här lovar, eller hur man nu ska tolka det, chefredaktören att under kommande månad ha många artiklar om invandringen. Och allt ska vara faktabaserat och experter, i Sverige och utlandet, kommer att få bidra med kunskap och erfarenheter. Risken finns dock att det mest blir DN-fakta, som ju ibland har tendens att vara förvillande lik motsatsen till fakta. Men osvuret är väl bäst och vi får se vad man lyckas prestera närmaste månaden.

Tack!
Fullt av klicheer i artikeln! Den gode Wolodarski har absolut inte kommit på bättre tankar eller tagit till sig av någon av kritiken.

I princip så verkar han inspirerad av något som Der Spiegel har sagt och ska nu försöka emulera dem mera.
Citera
2016-04-04, 00:41
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prusssiluskan
Tack!
Fullt av klicheer i artikeln! Den gode Wolodarski har absolut inte kommit på bättre tankar eller tagit till sig av någon av kritiken.

I princip så verkar han inspirerad av något som Der Spiegel har sagt och ska nu försöka emulera dem mera.
Avhandlas på flashback, så klart. (FB) DN genomför snart gigantisk desinformationskampanj med "forskare och fakta"
Citera
2016-04-04, 20:07
  #32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt rätt. Redan i urvalet av ämne att skriva om så gör man ju ett aktivt val.
Så det viktiga för läsaren är ju att känna till vilken agenda den aktuella tidningen/bloggen driver, för att kunna bilda sig en egen uppfattning.

Men det är givetvis en rätt stor skillnad mellan att välja nyheter att rapportera om & att blåljuga, som DN & Aftonbladet.
Men Avpixlat brukar ju vinkla rejält och ljuger gärna för att förstärka effekterna av nyheterna

De kalkylerar med att många av deras läsare inte är så klipska och att de inte ifrågasätter en källa om den kommer från "rätt håll". Här ljuger t.ex. Avpixlat om att den som tar emot flyktingbarn i familjehem får behålla sitt försörjningsstöd (om de har något) utöver ersättningen på 19000 kronor per barn. Det är förstås fel. Får man pengar från annat håll så räknas det av från försörjningsstödet, bortsett från de kostnader man har för flyktingbarnet.

http://avpixlat.info/2016/04/02/inva...r/#more-173709
Citera
2016-04-04, 21:06
  #33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men Avpixlat brukar ju vinkla rejält och ljuger gärna för att förstärka effekterna av nyheterna

De kalkylerar med att många av deras läsare inte är så klipska och att de inte ifrågasätter en källa om den kommer från "rätt håll". Här ljuger t.ex. Avpixlat om att den som tar emot flyktingbarn i familjehem får behålla sitt försörjningsstöd (om de har något) utöver ersättningen på 19000 kronor per barn. Det är förstås fel. Får man pengar från annat håll så räknas det av från försörjningsstödet, bortsett från de kostnader man har för flyktingbarnet.

http://avpixlat.info/2016/04/02/inva...r/#more-173709
Givetvis skall felaktigheter alltid påtalas. Det är ju en av fördelarna med Internet, det går sällan att komma undan med rena lögner. Men rent allmänt känns Avpixlats eventuella felaktigheter som väldigt små jämfört med det dagliga flagranta lögnerna i DN, Aftonbladet & andra renodlade propagandaorgan.
Citera
2016-04-04, 21:18
  #34
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Men Avpixlat brukar ju vinkla rejält och ljuger gärna för att förstärka effekterna av nyheterna

De kalkylerar med att många av deras läsare inte är så klipska och att de inte ifrågasätter en källa om den kommer från "rätt håll". Här ljuger t.ex. Avpixlat om att den som tar emot flyktingbarn i familjehem får behålla sitt försörjningsstöd (om de har något) utöver ersättningen på 19000 kronor per barn. Det är förstås fel. Får man pengar från annat håll så räknas det av från försörjningsstödet, bortsett från de kostnader man har för flyktingbarnet.

http://avpixlat.info/2016/04/02/inva...r/#more-173709

DN har, och säkerligen har Avpixlat gjort detsamma, ljugit om en hel del.
Skillnaden dock är att folk har betydligt större förtroende för DN än Avpixlat, vilket gör det hela allvarliga när man blir påkommen att blåljuga inför svenska folket.

De rasistiska brandmännen från Boden, Sandvikenrapporten där DN påstår att man tjänar över en halv miljard kronor årligen på invandringen, OECD rapporten som har vinklats åt det grövsta och invandringens lönsamhet i Storbritannien är bara ett par av lögnerna jag kan rada upp. Och man får klart för sig att det handlar om lögner så länge man går direkt på källan.

DN har medvetet ljugit om dessa saker.

Så Dagens Nyheter och Avpixlat har betydligt mycket mer gemensamt än vad man kan tro.
Den ena försöker måla upp en bild där alla invandrare är förövare och misstänkliggöra samtliga, den andra förminskar och försöker skönmåla problemet med diverse lögner och vinklingar av statistik.
__________________
Senast redigerad av Glaucius 2016-04-04 kl. 21:25.
Citera
2016-04-04, 21:33
  #35
Medlem
Glöm inte TT (www.tt.se), de har sitt tjocka finger med i spelet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback