• 7
  • 8
2016-04-03, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det ska vara förbjudet att göra så med potatis och annat som skräpar i alla fall....fast hur många vill skylta med att dom är så fattiga att dom inte har råd med en ynka enkrona till potatisen i lösvikt???? Kunderna som står bakom kan ju bli duktigt irriterade om någon skitar ner bandet om inte annat... Nä, inget slöseri med plastpåsarna ska det va, även om dom är tillverkade av förnyelsebar råvara.
handlar inte om råd. handlar om varför betala 5kr för påsen och 2kr för potatisen :P
Citera
2016-04-03, 22:49
Medlem
sylvia.borins avatar
Jag brukar ta med egna småpåsåsar till affären eftersom jag har så många påsar hemma. Vad jag undrar är hur butikerna ska kunna veta om folk tagit med sig småpåsarna hemifrån eller tagit dem i butiken? Måste bli svårt att ta betalt för dessa. Låter mer som ett aprilskämt.
Citera
2016-04-04, 01:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Det funkar för nya varumärken, etablerade varumärken som våra enorma matkedjor behöver inte visa upp sig. Varumärkesigenkänning är definitivt den minsta faktorn när det gäller vilken "vi-finns-överallt"-livsmedelskedja man väljer.

Så du har tagit bort bilmärket och modell-namnet på din bil? Klipper bort varumärken, gör du det specifikt för att försöka dementera min poäng? Konstigt beteende att vara så allergisk mot gratisreklam. Tråkigt liv att aldrig kunna köpa skor med varumärken eller mönster som någon känner till, blir ju ganska begränsat, om du nu skulle leva så utanför den teoretiska världen.
Du var visst inte bäst i klassen..?
Jag är inte allergisk mot någonting, och jag lever verkligen inte ett tråkigt liv. Om man definierar ett icke-tråkigt liv med att man minsann köper märkeskläder så är det tragiskt.
Ett underbart icke-tråkigt liv är att gå längs en strand där det inte guppar plastpåsar och annat skräp i vattnet, där stranden inte ser ut som en soptipp.

Varför tror du att livsmedelskedjorna lägger rätt stora pengar på att få sitt varumärke tryckt på varenda kasse som du köper för två kronor eller mer? Varför har de inte anonyma och logotypfria plastkassar för kunden att bära omkring på stan tror du? Fundera på det.
Citera
2016-04-04, 15:28
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
detta kommer ju göra att folk kommer ta frukt o lösvikt o sen bara slänga det löst på bandet får se hur kul dom i kassan tycker det är...
Ja, alternativt att man får plocka sina grönsaker i papperspåsar som man plockar godis i eller såna där pappförpackningar som man brukar köpa jordgubbar i.
Citera
2016-04-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
handlar inte om råd. handlar om varför betala 5kr för påsen och 2kr för potatisen :P

Fast 1 kr var det ju bara, för dom där mindre frukt/grönt-påsarna, men köper du bara 1-2 potatisar, så borde det finnas några slags minikorgar för sådant att låna i kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Jag brukar ta med egna småpåsar till affären eftersom jag har så många påsar hemma. Vad jag undrar är hur butikerna ska kunna veta om folk tagit med sig småpåsarna hemifrån eller tagit dem i butiken? Måste bli svårt att ta betalt för dessa. Låter mer som ett aprilskämt.

Kanske kommer det inte att finnas några småpåsar inne i butiken överhuvudtaget, endast i kassan, annars går det ju inte att hålla reda på egentligen.
Citera
2016-04-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelknullad
Hur fan ska ett djur få runt en plastpåse över huvudet och snöra åt den så tajt att den kvävs? Det skulle vara ett rejält självmordsbenäget djur i så fall.

...så du menar på att denna fågel alltså är en självmordsbenägen pippi??

http://www.expressen.se/nyheter/djur...-plastpasarna/
Citera
2016-04-05, 10:43
Medlem
15minFames avatar
Men vi betalar redan för dessa påsar eftersom deras vikt räknas med i vad du har i påsen när den vägs i kassan.
Citera
2016-04-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Men vi betalar redan för dessa påsar eftersom deras vikt räknas med i vad du har i påsen när den vägs i kassan.

Inte tillräckligt!
Citera
2016-04-06, 15:34
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Du var visst inte bäst i klassen..?
Jag är inte allergisk mot någonting, och jag lever verkligen inte ett tråkigt liv. Om man definierar ett icke-tråkigt liv med att man minsann köper märkeskläder så är det tragiskt.
Ett underbart icke-tråkigt liv är att gå längs en strand där det inte guppar plastpåsar och annat skräp i vattnet, där stranden inte ser ut som en soptipp.

Varför tror du att livsmedelskedjorna lägger rätt stora pengar på att få sitt varumärke tryckt på varenda kasse som du köper för två kronor eller mer? Varför har de inte anonyma och logotypfria plastkassar för kunden att bära omkring på stan tror du? Fundera på det.

Jag skulle definitivt definiera en rädsla för att på något sätt göra gratisreklam för något märke som en tråkighet. För dig är det kanske det du brinner för, men ganska gnälligt för oss andra.
Jag vet inte vilken strand du bor vid men stränderna här omkring har inte en massa plastpåsar och skit överallt.

Jag vet mycket väl varför de gör det, jag har läst företagsekonomi, men att tro att det har en så stor subliminal inverkan när dessa kedjor är så sinnessjukt etablerade redan är ju aningen naivt. Om du handlat på ICA hela ditt liv för att de ligger närmast din bostad t.ex. kommer du ju inte börja handla på COOP bara för att nån snubbe går förbi med en COOP-kasse, inte ens om 100 snubbar gör det. Eller du kanske skulle, men inga vanligt funtade människor. Fundera du själv på hur många gånger du bytt livsmedelskedja för att en plastpåse var så lockande.
Citera
2016-04-06, 15:48
Medlem
Christopher.s avatar
Är väl bara att byta ut dem mot papperspåsar?
Citera
2016-04-07, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Fast 1 kr var det ju bara, för dom där mindre frukt/grönt-påsarna, men köper du bara 1-2 potatisar, så borde det finnas några slags minikorgar för sådant att låna i kassan.

Kanske kommer det inte att finnas några småpåsar inne i butiken överhuvudtaget, endast i kassan, annars går det ju inte att hålla reda på egentligen.
ska man gå till kassan då innan man börjar plocka varor, eller ska dom ha en kassa innan ingången där man köper påsar :P
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in