Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-28, 23:42
  #1033
Medlem
BAB7s avatar
Det kommer ingen ny Tesla model 3 de närmsta åren, dagens modell får istället endast en facelift till 2024 års modell, dvs om två år.

Frågan är om det räcker med att lansera en facelift om två år, på en bil som redan är till åren.
Model 3 kom ut på marknaden 2016.

Konkurrenterna sover ju inte inte längre, så frågan är om en facelift räcker.
Dessutom först 2024..

Länk https://www.mestmotor.se/recharge/ar...del-3-pa-gang/
Citera
2022-12-05, 21:40
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det kommer ingen ny Tesla model 3 de närmsta åren, dagens modell får istället endast en facelift till 2024 års modell, dvs om två år.

Frågan är om det räcker med att lansera en facelift om två år, på en bil som redan är till åren.
Model 3 kom ut på marknaden 2016.

Konkurrenterna sover ju inte inte längre, så frågan är om en facelift räcker.
Dessutom först 2024..

Länk https://www.mestmotor.se/recharge/ar...del-3-pa-gang/

Tesla uppdaterar och förbättrar sina bilar kontinuerligt. Min M3 från 2021 är kraftigt förbättrad jämfört me den M3 från 2019 som jag hade innan (ny interiör, dubbelglas fram, elektrisk baklucka, värmepump istället för PTC-värmare, längre räckvidd med nya Panasonicceller, bättre chassi, etc.).

När jag bytte så hade jag tänkt att skaffa något annat, men hittade ingen bil som var konkurrenskraftigare för mina behov. Fick bli en ny M3 igen, men tog iaf. den i grå metallic för variationen!

Hur går det för Zoe?

Är inte den, om något, en bil som verkligen är till åren och omodern med dagens standard?
Citera
2022-12-05, 21:42
  #1035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ni som har en Tesla Model 3 eller Model Y har ni gratis tillgång till ovan nämnda servicehandbok och reservdelskatalog?

Jag har konto till det hos Tesla som gäller i ett år (utan kostnad). Där finns även alla servicenotiser och annat. Är det något som du vill att jag kollar upp?
Citera
2022-12-05, 21:53
  #1036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Själv har jag ingen bostadsrätt eller lån.
Hyr bostad och det är dyrt nog, men det är rätt låga höjningar på de priserna tack och lov.

Inflation, ränteökningar och ökade energipriser kommer även att slå på hyrorna, matkostnader, leasingkostnader (är ju en form av lån i botten med avtalad tid), mm.

Denna ekonomiska situation vi har nu kommer mer eller mindre drabba alla (tyvärr).
Citera
2023-01-22, 15:51
  #1037
Medlem
Sneglar på en Model 3.
Att köpa en 2019 nu är det helt fel val? Verkar som 2021 är bra mkt bättre men också då väldigt mkt dyrare.

Men den stora frågan är. Hur pallar ni med försäkringen?!
Jag har kollat hos alla stora och det ligger mellan 1700-2100 för halvförsäkring varje månad.

Inga krockskador senaste åren, dryga 40 år gammal, parkering på egen tomt i carport etc.

Vad betalar ni?!
Citera
2023-01-22, 18:20
  #1038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Sneglar på en Model 3.
Att köpa en 2019 nu är det helt fel val? Verkar som 2021 är bra mkt bättre men också då väldigt mkt dyrare.

Men den stora frågan är. Hur pallar ni med försäkringen?!
Jag har kollat hos alla stora och det ligger mellan 1700-2100 för halvförsäkring varje månad.

Inga krockskador senaste åren, dryga 40 år gammal, parkering på egen tomt i carport etc.

Vad betalar ni?!

Märkligt, betalar 3000kr i halvåret för halvförsäkring. Är det en performance du tittar på? (vet inte om är dyrare att försäkra men det låter ju rimligt). Är en 2021a.
Citera
2023-01-22, 18:29
  #1039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Märkligt, betalar 3000kr i halvåret för halvförsäkring. Är det en performance du tittar på? (vet inte om är dyrare att försäkra men det låter ju rimligt). Är en 2021a.

Det är lite rimligare. Har kollat olika bolag. Vet inte hur det ens kan vara rimligt med den summan?

Det är en model 3 standard range plus 258 hästar
Citera
2023-01-22, 18:43
  #1040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är lite rimligare. Har kollat olika bolag. Vet inte hur det ens kan vara rimligt med den summan?

Det är en model 3 standard range plus 258 hästar

Har du kollat med Trygg-Hansa, de har märkesförsäkringen?
Citera
2023-01-22, 19:29
  #1041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du kollat med Trygg-Hansa, de har märkesförsäkringen?

Det är de som är dyrast. IF hade för 1700

Läste om Watercirkle tror jag de hette? Ska vara mkt billigare men osäker på vad det är.

Kalkylen förstörs ju om man ska ha 2000 i försäkring och dessutom halv sådan
Citera
2023-01-23, 05:42
  #1042
Medlem
PeterNosters avatar
Den 1/3 släpper Tesla något om en ny plattform.


Det kan gälla en mindre billigare Tesla eller att de nu kan börja producera batterierna 4680 och kan börja köra det nya byggsättet med batteriet som del av chassiet.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...am-produktion/
Citera
2023-01-23, 05:47
  #1043
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jag har konto till det hos Tesla som gäller i ett år (utan kostnad). Där finns även alla servicenotiser och annat. Är det något som du vill att jag kollar upp?

Nej, men tack för upplysningen.
Jag följer Stefans blogg. Han har bara gjort byte av bromsbelägg hittills.
Intressant att se om han vågar göra något mer avancerat.
Citera
2023-01-23, 05:50
  #1044
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har du kollat med Trygg-Hansa, de har märkesförsäkringen?

Vad menar du med märkesförsäkringen?
Teslas egen där de kollar först hur man kör innan man får godkänt eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback