Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-31, 21:36
  #1
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Om vi tänker jättelångt fram i tiden, vem säger att det inte går bygga rymdraketer som kommer i närheten av ljusets hastighet?

Bara för mindre än hundratusen år sedan, vem trodde någonsin att vi kunde bemästra ett rymdskepp.

Rymdfarten går frammåt och en dag kanske vi kan åka kring ljusets hastighet. Frågan är bara NÄR rymdskepp kan åka så fort?

Allt handlar om teknik och nya kunniga professorer.

Inom 200 år kanske vi kan färdas riktigt långt.
Citera
2016-03-31, 21:48
  #2
Medlem
I believe in you! (Även om fysikens naturlagar inte gör det)
Citera
2016-04-01, 08:47
  #3
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygEstetaren
I believe in you! (Även om fysikens naturlagar inte gör det)
Men i framtiden kommer det nog.

Vad trodde man förr? Idag vet vi, framtiden är Scfi så länge det inte verklighetsställs.
Citera
2016-04-01, 09:17
  #4
Medlem
Fris avatar
Enligt ett exempel jag sett skulle det krävas 1000 gånger all mänsklig energiproduktion i dagens årstakt för att accelerera ett rymdskepp till 10% av ljusets hastighet. Det ärinte bara det att man inte känner till hur en sådan motor skulle kunna konstrueras, även med en ideal motor är energiförbrukningen helt oöverstiglig detta århundrade åtminstone.

Något interstellärt som kan göras i praktiken, är att skicka ett teleskop till cirka 700 AU (1% av ett ljusår) där det kan använda Solen som gravitationslins. Som att ha ett teleskop som har 100 gånger större diameter än Jorden. Man skulle kunna urskilja kontinenter och konstgjort ljus på jordliknande planeter runt andra stjärnor. Man kan dock inte vända teleskopet utan man måste skicka upp ett nytt för varje objekt man vill observera. Men jag tror det blir det första riktigt "interstellära" människor kommer att göra och att det genomförs detta århundrade.
Citera
2016-05-15, 22:49
  #5
Medlem
Nu verkar det ganska knöligt att nå sådana hastigheter.

Min undran, kan upptäckten av nya partiklar påverka möjligheten att skapa riktigt, riktigt snabba farkoster? Enligt vetenskapssidan i dagens DN är man på jakt efter en ny partikel efter Higgspartikeln.

Om nya partiklar kan ge de energier som behövs ?

Jag har ingen uppfattning i frågan, är bara nyfiken.
Citera
2016-05-17, 00:02
  #6
Medlem
fums avatar
TS, jag tror du skulle ha glädje av att läsa denna tråden

(FB) NASA börjat utveckla Warp Drive (10x lightspeed) angående warpdrive, vilket avser teorin om hur en farkost kan färdas i en relativ hastighet som är snabbar än ljuset genom att komprimera rymden framför dig och extrahera rymden bakom dig
Citera
2016-05-18, 09:41
  #7
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
TS, jag tror du skulle ha glädje av att läsa denna tråden

(FB) NASA börjat utveckla Warp Drive (10x lightspeed) angående warpdrive, vilket avser teorin om hur en farkost kan färdas i en relativ hastighet som är snabbar än ljuset genom att komprimera rymden framför dig och extrahera rymden bakom dig
Tack för att du visade tråden för mig, riktigt intressant om det blir äkta, jag menar, tänk att resa 20 ljusår på 2 år, det är RIKTIGT häftigt. Hoppas det fungerar!
Citera
2016-05-18, 15:38
  #8
Medlem
Fris avatar
Jag har en hatt att äta upp i mitt inlägg ovan. En rysk miljardär, Yuri Miller, lägger $100,000,000 av egna pengar på att utveckla power beam propulsion för att sända sonder som väger ett par gram till närmaste stjärnan med bara 25 års restid. Det är inte gjort i en handvändning så det är superperfekt att detta utvecklingsarbete börjar PÅ ALLVAR NU! Riktiga pengar till riktiga raketforskares riktiga utvecklingsarbete.

Utvecklingen inom fotonik är lika fantastisk som inom elektronik. Man märker det vardagligt på sånt som LED, solpaneler, bredbandskablar, blueray, mätinstrument m.m. Fotoner förlorar dock snabbt effekt när det gäller att knuffa mer massa, men miniatyriseringen av elektroniska instrument är också fantastisk. 20% av ljushastigheten är deras ambition.
http://breakthroughinitiatives.org/Initiative/3
Citera
2016-05-23, 05:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Om vi tänker jättelångt fram i tiden, vem säger att det inte går bygga rymdraketer som kommer i närheten av ljusets hastighet?

Bara för mindre än hundratusen år sedan, vem trodde någonsin att vi kunde bemästra ett rymdskepp.

Rymdfarten går frammåt och en dag kanske vi kan åka kring ljusets hastighet. Frågan är bara NÄR rymdskepp kan åka så fort?

Allt handlar om teknik och nya kunniga professorer.

Inom 200 år kanske vi kan färdas riktigt långt.

Man brukar ju räkna med att man med hjälp av solvindar ev skulle kunna nå en tredjedel av ljusets hastighet. Det där och dina tankar är ju tyvärr ointressant, då avstånden i rymden är så i enorma, att ljushastighet inte räcker någon vart.
Vi behöver färdas mycket snabbare än så, om vi på riktigt skall kunna utförska rymden, alternativt och hur konstigt det än kan låta, så är det mer realistiskt(!), att vi lär oss förändra rymden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback