Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-30, 03:44
  #1
Medlem
williamolssons avatar
Hej! Jag har suttit vid datorn ett tag nu är blivit riktigt sugen på att fiska kräftor. Min fråga är om något vet om man kan börja slänga i burar nu i sjöar/bäckar. Men även om man kommer få några kräftor nu i mars/april.
Citera
2016-03-30, 06:09
  #2
Medlem
448s avatar
Du får nog ta reda på reglerna lite när man får fiska och så i det tänkta vattnet.

Sen måste du köpa en luftpistol för att avliva dom också , mer om det i denna tråd (FB) Avliva kräftor innan kokning?
Citera
2016-03-30, 14:53
  #3
Medlem
williamolssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du får nog ta reda på reglerna lite när man får fiska och så i det tänkta vattnet.

Sen måste du köpa en luftpistol för att avliva dom också , mer om det i denna tråd (FB) Avliva kräftor innan kokning?

Mest onördiga kommentaren hittills på flashback
Citera
2016-03-31, 16:20
  #4
Medlem
tzjs avatar
Friluftsliv och vildmark --> Jakt, fiske och vildmark
/Moderator
Citera
2016-03-31, 17:48
  #5
Medlem
Emalkays avatar
Du kan fiska kräftor året runt, men dom är inte lika aktiva på vintern.
Jag skulle väntat någon månad om jag vore du, bäst är väl fiske i åar iaf av egen erfarenhet då lukten av agnet sprider sig mycket bättre och kräftorna vandrar uppströms rakt in i buren.
Har testat i sjöar också med mycket sämre resultat.
Sen är agnet väldigt viktigt också, själv kör jag oftast på abborre eller mört.
Citera
2016-03-31, 22:29
  #6
Medlem
Vonraks avatar
Det klassiska kräftfisket brukar ske i augusti, men man kan ju fiska kräfta när man känner för det.
Rekommenderar denna sida - http://handbok.alternativ.nu/index.p...r%C3%A4ftfiske där finns en bra sammanfattning med det mesta du behöver veta.

Tänk på att folk som äger och sköter om vatten där det finns kräftor oftast vakar över dessa vatten som hökar. speciellt på landsbygden där folk ofta håller koll åt varandra. Mitt tips är att du frågar runt bland vänner och liknande om någon har koll på något ställe där du får testfiska. Lycka till, kräftfiske är oerhört rogivande!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback