Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-29, 23:01
  #1
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag har en ganska hyfsad Windows-dator, men den har fått något äckligt virus i sig, så den kan inte uppdatera windows, inte starta om sig vid uppdatering av program utan låser sig och går varken att stänga av eller sätta på utan att använda huvudströmbrytaren på baksidan, och så får jag tiotals popup-annonser varje gång jag byter sida på internet.
(Jag har köpt antivirusprogram av olika sorter men det funkar inte).

Jag är så vansinnigt trött på denna jävla skitdator!

Min första tanke var att köpa: http://www.mediamarkt.se/sv/product/...a-1281124.html eftersom jag har såväl iPhone, iPad, och macbook pro.

Jag vill ha något som funkar. -Alltid.

Min andra tanke var att köpa en ny hårddisk och ett nytt windows till gammal-datorn.
Då får jag ju i princip en "ny" dator, med garanterat alla virus borta.
Men då har jag en stationär dator som inte är kompatibel fullt ut med resten av mina prylar...

Datorn kommer att användas till i stort sett allt utom spel, men mest fakturering, bokföring, betala räkningar, surfa på nätet, enklare bildbehandling, etc.

Är det värt dom 15.000:- extra som det innebär att köpa en iMac jämfört med att skrämma liv i min gamla windows-dator med vad som känns som konstgjord andning för att få den att funka något år till?

Jag antar att allt faller tillbaka på den gamla frågan, -Mac eller Windows?
Citera
2016-03-29, 23:21
  #2
Medlem
Jag skulle gärna råda dig att köpa en Mac, men du kan ju testa Linux på din nuvarande dator. Exempelvis Ubuntu. Du kan radera Windows helt och bara använda det. Jag har Ubuntu på en stationär dator som hade Windows innan. Funkar utmärkt. Sedan har jag Mac mini också, till vardags.
__________________
Senast redigerad av Redax 2016-03-29 kl. 23:23.
Citera
2016-03-29, 23:24
  #3
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag har en ganska hyfsad Windows-dator, men den har fått något äckligt virus i sig, så den kan inte uppdatera windows, inte starta om sig vid uppdatering av program utan låser sig och går varken att stänga av eller sätta på utan att använda huvudströmbrytaren på baksidan, och så får jag tiotals popup-annonser varje gång jag byter sida på internet.
(Jag har köpt antivirusprogram av olika sorter men det funkar inte).

Jag är så vansinnigt trött på denna jävla skitdator!

Min första tanke var att köpa: http://www.mediamarkt.se/sv/product/...a-1281124.html eftersom jag har såväl iPhone, iPad, och macbook pro.

Jag vill ha något som funkar. -Alltid.

Min andra tanke var att köpa en ny hårddisk och ett nytt windows till gammal-datorn.
Då får jag ju i princip en "ny" dator, med garanterat alla virus borta.
Men då har jag en stationär dator som inte är kompatibel fullt ut med resten av mina prylar...

Datorn kommer att användas till i stort sett allt utom spel, men mest fakturering, bokföring, betala räkningar, surfa på nätet, enklare bildbehandling, etc.

Är det värt dom 15.000:- extra som det innebär att köpa en iMac jämfört med att skrämma liv i min gamla windows-dator med vad som känns som konstgjord andning för att få den att funka något år till?

Jag antar att allt faller tillbaka på den gamla frågan, -Mac eller Windows?


installera om windows bara borde funka borde funka att "bota" så du startar upp med cd i och installerar om .eller gör en system återställning kan funka . ang alla popups ladda ner adblocker plus .

https://adblockplus.org/en/firefox glöm inte att välja vilken webläsare du använder . du kan nog annars hitta det i "tillläg" i menyn o ladda ner om du inte vill klicka på länken
Citera
2016-03-29, 23:25
  #4
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag skulle gärna råda dig att köpa en Mac, men du kan ju testa Linux på din nuvarande dator. Exempelvis Ubuntu. Du kan radera Windows helt och bara använda det.

Tack för tipset.
Nu är jag inte någon superstjärna på datorer, så det är därför jag frågar.
Jag har några ovärderliga bilder på en av hårddiskarna på datorn.
Om jag för över dom på en extern hårddisk, och sen för tillbaka dom när jag formaterat diskarna, finns risken att jag får viruset med mig igen då?
Citera
2016-03-29, 23:26
  #5
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
installera om windows bara borde funka borde funka att "bota" så du startar upp med cd i och installerar om . ang alla popups ladda ner adblocker plus

https://adblockplus.org/en/firefox glöm inte att välja vilken webläsare du använder . du kan nog annars hitta det i "tillläg" i menyn o ladda ner om du inte vill klicka på länken

Tack! -Ska testas.
Om jag ominstallerar windows, försvinner foton och liknande från hårddisken då?
Citera
2016-03-29, 23:28
  #6
Medlem
GanjaFarfars avatar
1. Installera om windows.
2. Köp en extern hårddisk att "långtidslagra" saker.

Varsegod du har sparat 15k.

Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Tack! -Ska testas.
Om jag ominstallerar windows, försvinner foton och liknande från hårddisken då?

Ja dina saker försvinner, om du inte har möjlighet att plocka ur din hårddisk ur datorn och koppla in i en annan dator för att föra över dina bilder. Därav punkt 2 ovan.

Men detta är sant även om du köper en ny mac därför är en extern hårddisk ett väldigt mycket bättre köp.
Citera
2016-03-29, 23:34
  #7
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Tack! -Ska testas.
Om jag ominstallerar windows, försvinner foton och liknande från hårddisken då?
du gör nog bäst i att spara bilderna . om du inte vet vad du håller på med , för din egen skull bästa är nog att formatera den helt så allt försvinner , du kommer känna att datorn är som ny då . tryck f2 eller del när du startar tror jag det är och där kan du ändra hur du skall "boota" = starta upp så väljer du cd/dvd som första val sen hårdisken som andra val ,save end exit . stopar in cd o tycker enter och skivan börja läsas av innan du startar upp . när allt är klart byter du tillbaka allt .
Citera
2016-03-29, 23:37
  #8
Medlem
Epimetheuss avatar
Tack för hjälpen!
Då blir det så, -oavsett om jag köper en iMac eller inte.
I så fall får sonen överta windows-datorn.
Eller finns det någon uppenbar fördel med att ha både en stationär apple- och en stationär windows-dator?
Citera
2016-03-29, 23:37
  #9
Medlem
minponnys avatar
glöm ej att formatera hårdisken , och om du har ett usb minne borde du ladda ner drivrutinera till den med(nätverkskortet ) och kanske en webläsare ex : firefox om du laddar ner en pirat kopia och dom inte lagt in internet , kan hända att du står där utan internet när allt är klart , sen är det bara ladda ner alla driv rutiner till grafikkortet. är det windos 7 du skall ha kan du ladda ner "removewat " så slipper du cd key m.m
__________________
Senast redigerad av minponny 2016-03-29 kl. 23:41.
Citera
2016-03-29, 23:40
  #10
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
glöm ej att formatera hårdisken , och om du har ett usb minne borde du ladda ner drivrutinera till den med , kan hända att du står där utan internet när allt är klart , sen är det bara ladda ner alla driv rutiner till grafikkortet

Hur olika är mac och windows?
Om jag har bilder sparade i en windows-dator, kan jag utan vidare föra över dom på t.ex. ett usb-minne och öppna dom i en mac?
Citera
2016-03-29, 23:42
  #11
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Hur olika är mac och windows?
Om jag har bilder sparade i en windows-dator, kan jag utan vidare föra över dom på t.ex. ett usb-minne och öppna dom i en mac?
har bara använt windows så vet inte , men borde nog inte vara några problem
Citera
2016-03-29, 23:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Tack för tipset.
Nu är jag inte någon superstjärna på datorer, så det är därför jag frågar.
Jag har några ovärderliga bilder på en av hårddiskarna på datorn.
Om jag för över dom på en extern hårddisk, och sen för tillbaka dom när jag formaterat diskarna, finns risken att jag får viruset med mig igen då?
Nej, ingen risk, skadlig Windowsprogramvara drabbar inte Linux. Inte Mac OS X heller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback