Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-29, 20:43
  #1
Medlem
Hej blev av med körkortet och gjorde då en förlust anmälan, men nu har jag hittat det igen, vet någon om man kan återkalla sin förlustanmälan? gjorde anmälan både till transportstyrelsen och polisen. transportstyrelsen sa att don skulle skicka en blankett som gör att jag kan få ett nytt körkort. Betyder det att mitt gamla som jag hittade nu är helt värdelöst? någon som vet?
Citera
2016-03-29, 20:48
  #2
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Hej blev av med körkortet och gjorde då en förlust anmälan, men nu har jag hittat det igen, vet någon om man kan återkalla sin förlustanmälan? gjorde anmälan både till transportstyrelsen och polisen. transportstyrelsen sa att don skulle skicka en blankett som gör att jag kan få ett nytt körkort. Betyder det att mitt gamla som jag hittade nu är helt värdelöst? någon som vet?


Nej ditt gamla körkort fungerar ändå samma sak med pass medmera därför folk kan sälja gamla pass, körkort medmera och de fungerar ändå.

Enda du gör med lappen är för att få en ny.
Citera
2016-03-29, 20:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Nej ditt gamla körkort fungerar ändå samma sak med pass medmera därför folk kan sälja gamla pass, körkort medmera och de fungerar ändå.

Enda du gör med lappen är för att få en ny.
så det borde vara lungt om jag bara struntar i att skicka in blanketten? hos polisen då, kan man ta bort polisanmälan?
Citera
2016-03-29, 20:56
  #4
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
så det borde vara lungt om jag bara struntar i att skicka in blanketten? hos polisen då, kan man ta bort polisanmälan?

Ja det är lugnt.

Man kan aldrig ta tillbaka en polisanmälan men du kan ringa in och berätta vad som hänt så kommer de avsluta förundersökningen om de ens har startat någon.
Citera
2016-03-29, 20:58
  #5
Medlem
Många gånger kontrolleras inte körkort i avseende på giltighet, men har du förlustanmält det så finns en ogiltigmarkering som visar sig vid en grundligare kontroll. Om den går att häva är osäkert, men ställ frågan till Transportstyrelsen förslagsvis.
Citera
2016-03-29, 21:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ja det är lugnt.

Man kan aldrig ta tillbaka en polisanmälan men du kan ringa in och berätta vad som hänt så kommer de avsluta förundersökningen om de ens har startat någon.
ja tack, kan verkligen inte tänka mig att don skulle starta en förundersökning
Citera
2016-03-29, 21:41
  #7
Medlem
Förlustanmäler du en ID-handling så spärras den. Du kan således inte använda det mer eftersom det inte är giltigt. Nu kollar de kanske inte så noga på ett körkort.

Pass däremot kan man INTE använda för resa ut ur landet om det är förlustanmält. Ville bara klargöra det då en skribent hävdar att det går. Lite OT.
Citera
2016-03-29, 23:13
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Många gånger kontrolleras inte körkort i avseende på giltighet, men har du förlustanmält det så finns en ogiltigmarkering som visar sig vid en grundligare kontroll. Om den går att häva är osäkert, men ställ frågan till Transportstyrelsen förslagsvis.
Jag råkade ut för det här. Körkortet är ogiltigt även om personen har kvar behörigheten. Samma sak om det scannas som leg så ska det inte duga även om jag använde mitt för att få ut det nya

Men det gick att häva hos TS. Jag kommer inte ihåg proceduren då det blev enklare för mig att åka till Linköpingskontoret o fixa nytt än att krångla med byråkratin.
Citera
2016-04-16, 16:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag råkade ut för det här. Körkortet är ogiltigt även om personen har kvar behörigheten. Samma sak om det scannas som leg så ska det inte duga även om jag använde mitt för att få ut det nya

Men det gick att häva hos TS. Jag kommer inte ihåg proceduren då det blev enklare för mig att åka till Linköpingskontoret o fixa nytt än att krångla med byråkratin.
ja, jag skickade ett brev till transportstyrelsen sen så ska jag ringa och bekräfta att jag vill att min körkort aktiveras igen, sen borde det vara okej att bara åkra runt med det, under tiden sa dom att det var okej sålänge jag hade med mig mitt pass.
Citera
2016-04-29, 23:17
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Mitt kort håller på att spricka så jag beställde ett nytt.

Dock har jag fortsatt använda det spruckna så länge det går, funkar utmärkt ingen som haft något att invända, flera butiker scannat kortet och det har aldrig varit något problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback