Citat:
Ursprungligen postat av
Custom_made
För att visa oss människor att vi inte är ensamma i universum, kanske ge oss hopp att förbättra oss själva?
Väldigt intressant tanke har du där, riktigt kul svar! Jag försökte komma in på de spåret lite själv men det känns inte fulländat, hoppas du förstår mig rätt.
Hade man inte då, som "mer intelligent" främmande varelse, varit lite mer "mänsklig" och get oss något mer, kanske ge oss en gnutta chans att få veta något mer än utseende och att vi inte är ensamma ?
Jag tänker mig att majoriteten av världens befolkning tolkar detta beteende oerhört olikt, och att lämna vår underutvecklade civilisation (i jämförelse) med en hint om att "snälla förbättra er", känns då något vacklande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tebea
När jag imorses var ute på min dagliga promenad i skogen fick jag syn på en hjort 10 meter från mig. Hjorten fick även syn på mig. Jag hukade mig ner och gick försiktigt några steg närmre. Under cirka 5 minuter stod vi och stirrade på varandra när vi båda bestämde oss för att lugnt gå åt varsitt håll.
Jag var i denna situationen en utomjording i hjortens skog. Jag kunde inte få ut så mycket mer av situationen. Nästa steg hade kunnat vara antingen. Att skjuta hjorten och avnjuta den som mat, eller tillfångata djuret och göra den tam. Inget av dessa alternativen var speciellt verklighetsförankade så jag tyckte att det bästa vore att försiktigt ta mig därifrån.
Jag förstår din poäng om nu hjorten är vi och du är det främmande intelligenta livet, riktigt bra. Det enda som inte riktigt håller är att du
inte medvetet gick för att möta hjorten. Utan det blev bara av en slump. Allt annat i din händelse går att likna ganska bra med vår händelse, dock så får det mig att tänka hur dåliga vi skulle vara som art om vi var en hjort i förhållande vår främmande gäst, då skulle det bara vara att ge upp, typ.