Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-29, 16:26
Medlem
JudasJesuss avatar
En filosofisk tanke. Inga konspirations teorier här inte.

Låt säga att en främmande livsform besöker våran planet. Världens redan införda institutioner som ska hantera denna situation runt om vi världen som ska möta denna nya bekantskap, dessa är våra främsta och skarpaste hjärnor som levt och studerat hela sin vuxna tid för detta.

Vetenskapsmännen och våra nya främmande besökare sätter sig i ett "biohazard säkert område" och den främmande livsformen har tillräcklig kunskap för att kunna förmedla frågor till oss. Vi svarar på frågor i någon timma eller två. Sedan ska vi börja ställa frågor till våra besökare. Men då tar de och lämnar oss och åker iväg ut i rymden, utan att lämna något vidare svar.

Fråga att diskutera.
Vad tänker du som invånare av vår planet efter att få reda på just detta som jag skrev ovan ?

Blir du deprimerad över att de inte vill ha med oss att göra ?

Vad tänker du att besökarna drog för slutsatser av deras enkla frågor (frågor som liknar: vad är en människa, vad betyder liv etc etc.) för att sedan bara lämna oss?

Min tanke skulle nog landa i att vi har inget att erbjuda, samt att de ser inget värde i (alternativt, ser för mycket jobb i) att utveckla oss. Sen så svarade de inte på våra frågor eftersom vi ändå inte skulle kunna hantera svaren (tänk att ge en 2årig pojke i uppgift att konstruera ett atombomb med allt som hör till med fysik och ingenjörskonst).
Citera
2016-03-29, 16:40
Medlem
ascHacks avatar
Jag tänker att denna avancerade livsform redan har klart för sig vad som väntar när de besöker oss. Vi hade varit som maskar på trottoaren för dom. Skulle de lämna hastigt utan att göra sig förstådda så hade det inte bådat gott, då hade de med all säkerhet återvänt och utnyttjat våra naturliga tillgångar på alla möjliga vis. Förmodligen tagit över planeten helt och hållet.

Vi som invånare betyder ingenting, vi är bara i vägen. Vi har ingenting att erbjuda så pass avancerade varelser och därför drar jag slutsatsen om att i princip alla besök från yttre rymden är negativt för oss.

Jag blir inte deprimerad av frågeställningen, det hade varit extremt coolt oavsett utgång och jag hade dött nöjd med det faktum om att det finns högt avancerade livsformer därute när man tittar upp mot natthimlen.
Citera
2016-03-29, 17:54
Medlem
JudasJesuss avatar
Väldigt intressant tanke !

Personligen hade jag inte gått så långt att tro att de kommer återvända för att utnyttja oss eller våra tillgångar på något sätt, utan att de skiter i oss bara rakt av. Just eftersom de borde också ha utvecklat sin generella förståelse för hur ett optimalt tanke/beteende mönster ser ut. Med det menar jag något i följande still : (föreställ dig att hela jorden går samman och satsar tillsammans på något, låt säga lösningen till typ odödlighet, så borde det i teorin bli utfört ganska snabbt och smärtfritt. Alltså blir krig inte nödvändigt, eftersom alla jobbar emot samma mål).

Alltså borde de i sin natur vara fredliga. Annars hade de aldrig besökt som de gjorde, utan de skulle attackerat direkt ?
Citera
2016-03-29, 18:42
Medlem
Custom_mades avatar
Dock utgår du ifrån en väldigt mänsklig premiss, just att dom bryr sig samma saker som oss; "Vad vi har att erbjuda?"

Tror inte direkt att de först upptäcker människorna när de landar. De lär ju kunna spana ett bra tag på oss innan vi ens ser dem och därav vet de om resurser osv. Och skulle det vara just resurserna de var ute efter skulle de ju inte avslöja sig? Bättre att vi slåss mot varandra än mot dem!

Så ärligt talat är den enda logiska förklaringen till varför de skulle visa sig och sedan sticka:
För att visa oss människor att vi inte är ensamma i universum, kanske ge oss hopp att förbättra oss själva?

Citat:
Ursprungligen postat av JudasJesus
(föreställ dig att hela jorden går samman och satsar tillsammans på något, låt säga lösningen till typ odödlighet, så borde det i teorin bli utfört ganska snabbt och smärtfritt. Alltså blir krig inte nödvändigt, eftersom alla jobbar emot samma mål).

Alltså borde de i sin natur vara fredliga. Annars hade de aldrig besökt som de gjorde, utan de skulle attackerat direkt ?

Fast om ALLA på jorden skulle jobba mot detta mål, vem lagar då käk?

Jag behagar att skämta, men förstår du vad jag menar?
Små delar av det stora.
Senast redigerad av Custom_made 2016-03-29 kl. 18:44.
Citera
2016-03-29, 18:55
Medlem
Tebeas avatar
När jag imorse var ute på min dagliga promenad i skogen fick jag syn på en hjort 10 meter från mig. Hjorten fick även syn på mig. Jag hukade mig ner och gick försiktigt några steg närmre. Under cirka 5 minuter stod vi och stirrade på varandra när vi båda bestämde oss för att lugnt gå åt varsitt håll.

Jag var i denna situationen en utomjording i hjortens skog. Jag kunde inte få ut så mycket mer av situationen. Nästa steg hade kunnat vara antingen. Att skjuta hjorten och avnjuta den som mat, eller tillfångata djuret och göra den tam. Inget av dessa alternativen var speciellt verklighetsförankade så jag tyckte att det bästa vore att försiktigt ta mig därifrån.
Senast redigerad av Tebea 2016-03-29 kl. 18:58.
Citera
2016-03-29, 19:15
Medlem
JudasJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
För att visa oss människor att vi inte är ensamma i universum, kanske ge oss hopp att förbättra oss själva?
Väldigt intressant tanke har du där, riktigt kul svar! Jag försökte komma in på de spåret lite själv men det känns inte fulländat, hoppas du förstår mig rätt.

Hade man inte då, som "mer intelligent" främmande varelse, varit lite mer "mänsklig" och get oss något mer, kanske ge oss en gnutta chans att få veta något mer än utseende och att vi inte är ensamma ?

Jag tänker mig att majoriteten av världens befolkning tolkar detta beteende oerhört olikt, och att lämna vår underutvecklade civilisation (i jämförelse) med en hint om att "snälla förbättra er", känns då något vacklande.
Citat:
Ursprungligen postat av Tebea
När jag imorses var ute på min dagliga promenad i skogen fick jag syn på en hjort 10 meter från mig. Hjorten fick även syn på mig. Jag hukade mig ner och gick försiktigt några steg närmre. Under cirka 5 minuter stod vi och stirrade på varandra när vi båda bestämde oss för att lugnt gå åt varsitt håll.

Jag var i denna situationen en utomjording i hjortens skog. Jag kunde inte få ut så mycket mer av situationen. Nästa steg hade kunnat vara antingen. Att skjuta hjorten och avnjuta den som mat, eller tillfångata djuret och göra den tam. Inget av dessa alternativen var speciellt verklighetsförankade så jag tyckte att det bästa vore att försiktigt ta mig därifrån.
Jag förstår din poäng om nu hjorten är vi och du är det främmande intelligenta livet, riktigt bra. Det enda som inte riktigt håller är att du inte medvetet gick för att möta hjorten. Utan det blev bara av en slump. Allt annat i din händelse går att likna ganska bra med vår händelse, dock så får det mig att tänka hur dåliga vi skulle vara som art om vi var en hjort i förhållande vår främmande gäst, då skulle det bara vara att ge upp, typ.
Senast redigerad av JudasJesus 2016-03-29 kl. 19:32.
Citera
2016-03-29, 20:14
Medlem
TS, du borde sluta röka hasch
Citera
2016-03-29, 20:29
Medlem
JudasJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
TS, du borde sluta röka hasch

Jag skulle aldrig röra en sådan drog om jag nu inte skulle sälja den för ockerpris. MEN, jag förstår att det kan vara misstänkt med denna typ av fråga. Fick den av dokumentären The Visit: Utomjordisk Besök
Citera
2016-03-30, 05:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JudasJesus
En filosofisk tanke. Inga konspirations teorier här inte.

Låt säga att en främmande livsform besöker våran planet. Världens redan införda institutioner som ska hantera denna situation runt om vi världen som ska möta denna nya bekantskap, dessa är våra främsta och skarpaste hjärnor som levt och studerat hela sin vuxna tid för detta.

Vetenskapsmännen och våra nya främmande besökare sätter sig i ett "biohazard säkert område" och den främmande livsformen har tillräcklig kunskap för att kunna förmedla frågor till oss. Vi svarar på frågor i någon timma eller två. Sedan ska vi börja ställa frågor till våra besökare. Men då tar de och lämnar oss och åker iväg ut i rymden, utan att lämna något vidare svar.

Fråga att diskutera.
Vad tänker du som invånare av vår planet efter att få reda på just detta som jag skrev ovan ?

Blir du deprimerad över att de inte vill ha med oss att göra ?

Vad tänker du att besökarna drog för slutsatser av deras enkla frågor (frågor som liknar: vad är en människa, vad betyder liv etc etc.) för att sedan bara lämna oss?

Min tanke skulle nog landa i att vi har inget att erbjuda, samt att de ser inget värde i (alternativt, ser för mycket jobb i) att utveckla oss. Sen så svarade de inte på våra frågor eftersom vi ändå inte skulle kunna hantera svaren (tänk att ge en 2årig pojke i uppgift att konstruera ett atombomb med allt som hör till med fysik och ingenjörskonst).
Borde inte den naturliga reaktionen bland våra deltagande vetenskapsmän och politiker att hindra dem från att åka och istället börja obducera dem?

En god obduktion ska man ju aldrig säga nej till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in