Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-03-30, 01:19
  #61
Medlem
bainonbais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Hur kan en kamera göra att någon känner sig mer trygg!?

På kriminalvårdsanstalter filmar de individerna.

Inte ska vi svenskar i våra fria liv behandlas som interner?


Handlar väl egentligen mindre om trygghet än att det i slutänden handlar mer om att jobba så rationellt och kostnadseffektivt som möjligt. Det där med att utge sig för att vara trygghetsskapande är bara ett sätt att ta draghjälp av en i många människors ögon godkänd etikett.

Det var länge sedan en kvarterspolis gick omkring och gjorde anteckningar om olika händelser med block och blyertspenna som enda verktyg. Idag spanar man med all den uppsjö av spännande teknik som finns tillgängligt.

Björn är ju själv ett offer för digitaliseringen. På den gamla goda tiden då han var populär i somliga kretsar, satt schlagerkompositörer och gjorde sina säljande refränger för hand. Idag trycker man på några knappar på datorn, sedan är det klart.

Identitetskränkade? Ja, men det är en gammal hederlig kroppsvisitering också. Otäcka idag är möjligen att man som individ inte har den minsta aning om, vem som vet vad om vem - och på vilket sätt det kan tänkas komma till användning.

Hur som helst. Redan innan jag skrev mitt första inlägg kändes det som att all den här övervakningen som exempelvis BU talar varmt för, inte är så mycket mer än att försöka bota ett benbrott med plåster. Människan är nog ond till sin natur, och därför vore det väl inte så dumt att någon gång försöka komma underfund med varför det är så, istället för att glida in i Björns värld där man inte gör annat än att riskera förvandla människan till teknikens slav.

Ja, ungefär så ...
__________________
Senast redigerad av bainonbai 2016-03-30 kl. 01:25.
Citera
2016-03-30, 03:19
  #62
Medlem
A.Ericssons avatar
Korkade personer efterfrågar övervakningssamhället efter att dessa terrordåd sker. Sunda individer vill se samhället bli förändrat från grunden.
Citera
2016-03-30, 07:52
  #63
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Korkade personer efterfrågar övervakningssamhället efter att dessa terrordåd sker. Sunda individer vill se samhället bli förändrat från grunden.

Lycka till Einstein.

I väntan på en mer detaljerad plan från din sida röstar jag för mer övervakning.
Citera
2016-03-30, 10:17
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Korkade personer efterfrågar övervakningssamhället efter att dessa terrordåd sker. Sunda individer vill se samhället bli förändrat från grunden.
Svårt att veta vad du menar med "förändrat från grunden".

Själv tror jag att Björn har rätt. Europas länder måste ha en gemensam kartläggning av terrorister. Hans budskap i artikeln handlar mestadels om samarbete mellan polismyndigheterna och inrättande av gemensam databas. Kartläggningen måste bli mer strukturerad och underrättelserna måste kvalitetssäkras bättre. På så sätt kanske vi slipper fler pinsamma misstag typ gripandet av Mutar Muthanna Majid.

I takt med att IS tappar greppet om sina territorier i Syrien/Irak blir deras nya strategi ökad terror mot Europa. Att attackerna har blivit vanligare är knappast någon slump.

24 May 2014 - Judiska museet i Bryssel
7 January 2015 - Charlie Hebdo, Paris
14 februari 2015 - Köpenhamn (måltavla: Lars Vilks)
13 November 2015 - Parisattackerna
7 January 2016 - Attack (fejkat bombbälte) mot polishuset i Montmartre, Paris
22 March 2016 - Bryssel
Citera
2016-03-31, 19:16
  #65
Medlem
bainonbais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Korkade personer efterfrågar övervakningssamhället efter att dessa terrordåd sker. Sunda individer vill se samhället bli förändrat från grunden.



Vem som är mest korkad i det här sammanhanget återstår att se. Utom all tvivel kan mycket effektiviseras, inte minst tack vare redan nu tillgänglig teknik. På vägen fram till målsnöret, menar jag att man nog bör se till att inte göra sig till teknikens slav, utan att man bör fortsätta sträva mot ett öppet samhälle.

En fråga som jag tycker att trådrubrikens bedagade schlagerstjärna borde ställa, är vad det är som gör att människor tar livet av varandra. På grund av mitt medfödda handikapp, som gör att jag tror att alla människor är goda, är jag inte riktigt rätt person att ge något svar på den delikata frågeställningen. Trots det vill jag tillåta mig att komma med en idé, vilken går ut på att människor påverkas av sin miljö och sina livsvillkor. Kan man bidra till att förändra dessa till det bättre, bidrar det med all säkerhet till en atmosfär som andas frihet, lycka och tillfredställelse.

Några frågor på det?
Citera
2016-04-01, 07:29
  #66
Medlem
dark horses avatar
Ganska typiskt så där lite dumsvenskt, överheten är alltid god och vill bara (och i all framtid) allas vårt bästa, den som inte tror på det har nog inte riktigt rent mjöl i påsen.
En naiv inställning som tillåtit en invandringspolitik som havererar landet.

Ulvaeus har gjort ett yrkesval, framgångsrik artist blir kändis och blir igenkänd, mot bra betalning. Förstår han inte skillnaden i att bli igenkänd av enskilda individer i samhället och att staten övervakar medborgarna? Staten som har våldsmonopol och allehanda maktmedel att tillgripa mot medborgaren.
Ulvaeus har väl länge varit en aktiv medlem av humanisterna och haft vettiga åsikter om vad Islam står för, men här är han ute och cyklar.
Citera
2016-04-01, 08:51
  #67
Medlem
Det är lönlöst och kontraproduktivt att dela in makten i "höger" och "vänster". Det svåra ligger inte i att ta makten. Utan i att behålla den.
Citera
2016-04-06, 10:47
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Hur kan en kamera göra att någon känner sig mer trygg!?

På kriminalvårdsanstalter filmar de individerna.

Inte ska vi svenskar i våra fria liv behandlas som interner?
Faktum är att det redan förekommer polisövervakning med kameror på allmän plats.

Just nu åtalas en man för att ha tafsat på en kvinna på Stortorget i Malmö.
Utan filmbevis hade det inte blivit något åtal.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/har-...saren-pa-film/

Tillståndet för kameraövervakningen i centrala Malmö
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Si...stortorget.pdf
Syftet med kamerorna är att förebygga och avbryta pågående nöjesrelaterad brottslighet.
Jag förstår inte varför det skulle vara mer integritetskränkande om polisen även försöker ingripa mot terroristbrott med samma metorder.
Citera
2016-04-06, 11:19
  #69
Medlem
"Jag bryr mig inte om alla konstant övervakas, för jag har ändå offentlig person" är lite som "Sjukhus borde inte sterilisera utrustning, för jag har redan HIV".
Citera
2017-12-14, 22:04
  #70
Avstängd
Han är ju även känd förespråkare av det kontantlösa samhället. Man måste vara en väldigt tråkig person för att vara bägge. Och ha dålig fantasi, vilket Björns många nödrim skvallrar om.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback