Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-29, 10:49
  #1
Medlem
Något av det underligaste jag läst i debatten kring terrorism och övervakning. Karln framstår ju som rent ut sagt korkad.

http://www.svd.se/bjorn-ulvaeus-mot-...akten-i-europa

Citat:
Jag har funderat mycket på det och försökt definiera för mig själv vad min egen personliga ”integritet” egentligen är. En sak kan jag säga med säkerhet; den har definitivt ingenting att göra med en, i mitt tycke, irrationell rädsla för att bli iakttagen på gator och torg. En rädsla, som tycks finnas hos många svenskar.

Jag har hela mitt vuxna liv varit en ”publik person”, vilket betyder att var jag än rört mig, så har jag blivit sedd och igenkänd. Långt ifrån av alla, naturligtvis, men av tillräckligt många för att aldrig riktigt kunna vara anonym och försvinna i mängden. Tidigt i karriären bestämde jag mig för att detta inte skulle få påverka mitt liv. Jag skulle göra allt jag ville i offentligheten utan att bry mig om att människor runt omkring såg vad jag hade för mig. Numera har jag faktiskt ingen aning om folk känner igen mig *eller ej. På sätt och vis har jag alltså så länge jag kan minnas levt under övervakning. Om övervakningskameror kan hjälpa oss i kampen mot islamisterna, så säger jag med min personliga erfarenhet utan förbehåll ja till att vi installerar långt fler av dem.

Vad tror ni? Kommer Björns insändare få folk att ta sitt förnuft till fånga?
Citera
2016-03-29, 10:53
  #2
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Något av det underligaste jag läst i debatten kring terrorism och övervakning. Karln framstår ju som rent ut sagt korkad.

http://www.svd.se/bjorn-ulvaeus-mot-...akten-i-europa



Vad tror ni? Kommer Björns insändare få folk att ta sitt förnuft till fånga?

Svårbegriplig text av Björn..borde hålla sig till musiken ock låtskrivandet.

Det enda jag kan utläsa av hans insändare är att han är pro-övervakningssamhälle...eller nåt...
Citera
2016-03-29, 10:57
  #3
Medlem
BerraTraesks avatar
Jag fattar inte riktigt din frågeställning; du tycker att hans text är underlig (vilket jag håller med om), men undrar samtidigt om den kan få folk att ta sitt förnuft till fånga?
Citera
2016-03-29, 10:58
  #4
Avstängd
Arkhamists avatar
Björn har blivit känd eftersom han är skicklig på att rimma på engelska till 70-talsschlager. Hade han varit en skicklig analytiker eller en i övrigt påläst person så hade man märkt det vid det här laget, karln är ju född -45 och har inte gjort mycket väsen av sig utanför musiken. Nu är han ålderspensionär och har plötsligt tid att sitta och fundera på kammaren, en syssla som är helt ny för honom och som han till stor del ännu inte behärskar. Resultatet blir konstiga åsikter framförda på ett klumpigt och ovant sätt.

Den andre göken i bandet, Benny, har redan tagit sina första trevande steg i åsiktsdjungeln när han vid ett flertal tillfällen kastat allt som allt en och en halv miljon kronor i famnen på den vansinnige Gudrun Schyman och hennes manshatarparti.

Herrar Björn och Benny borde ha hållit sig till musiken och sen är det bra så. Sen borde de ha gått i pension med värdighet och inväntat döden genom att klappa katten hemma på kammaren.
Citera
2016-03-29, 11:00
  #5
Medlem
hejsan07s avatar
De starkaste motståndarna har varit offentliga personer, därför skriver han texten så.
Citera
2016-03-29, 11:09
  #6
Medlem
beardbraids avatar
Han är ju även känd förespråkare av det kontantlösa samhället. Man måste vara en väldigt tråkig person för att vara bägge. Och ha dålig fantasi, vilket Björns många nödrim skvallrar om.
Citera
2016-03-29, 11:48
  #7
Medlem
gr0gs avatar
Björn har kanske missat att han gjort ett val att vara sedd. Alla har inte samma behov av att bli sedda som Björn. Dessutom har han ganska mycket pengar, pengar som han använt till att köpa sig ett ställe en bit bort från andra och därmed slippa bli sedd hela tiden. Alla har inte den möjligheten heller.

Sen stoppar inte övervakningskameror terrorism.

Nä Björn, jag tycker du kan sysselsätta dig i något program för avdankade kändisar, tv´n är full av dem numer har jag hört. Din åsikt blir ganska pinsam i det här fallet.
Citera
2016-03-29, 11:54
  #8
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Jovisst, men vad ska diskuteras? Hans bristande logik?
Citera
2016-03-29, 12:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Jovisst, men vad ska diskuteras? Hans bristande logik?

Frågeställningen är om värnandet om integriteten är något slags utslag av social fobi, som Ulvaeus vill påskina?
Citera
2016-03-29, 12:09
  #10
Medlem
Senast var det som ni nämner kontanter och nu övervakning. Hade varit intressant att se vilka han fakturerar för dessa 'hjärteämnen', för jag tror knappast att han valt att fundera kring detta på sin ålders höst. Det finns ingen brist i logiken, han har bara sålt den trovärdighet hans personliga varumärke är laddat med till någon som vinner på dessa 'debattinlägg'.

Björn om kontanter:
http://www.svd.se/bjorn-ulvaeus-vill...tlost-samhalle

Björn om övervakning:
http://www.expressen.se/nyheter/bjor...r-overvakning/
Citera
2016-03-29, 12:30
  #11
Medlem
vasaduellers avatar
Som vanligt så är det ganska irrelevant att ta notis om offentliga personers uttalanden i sakfrågor utanför deras eget gebit.

Dels så saknar de som regel kunskap och insikt i frågor som inte innefattar deras egen expertis. Det vore lika (eller troligtvis mer) relevant att fråga Bengan på ICA.

Dels så är offentliga personer som regel "skadade", i fråga om bekräftelsebehov etc., vilket är grunden till att de har valt att bli offentliga personer. Ofta finns en sådan "skada" från början, men även om så inte är fallet, så växer det som regel fram ett beroende efter de kickar som offentlig igenkänning kan ge.

Med andra ord så är offentliga personers relation till offentligheten starkt atypisk, och högst irrelevant för "vanliga" människor. Sammantaget så är Björns uttalande både generellt och specifikt irrelevant, för de flesta andra svenskar.

Felet ligger alltså hos TS, som bryr sig om detta. Jag kan inte se något fel i Björns tankegångar, utan de verkar fullständigt koherenta och relevanta, utifrån hans egna unika situation.
Citera
2016-03-29, 12:36
  #12
Medlem
Han har valt ett yrke som innebär att vara i rampljuset. Han vill vara i rampljuset. Allt han säger är att han inte har empati eller inlevelseförmåga nog att förstå att alla inte är som han.

Varför låter publicerar tidningar kändisars debattartiklar där enda orsaken är att de är kändisar, när de är helt irrelevanta i själva sakfrågan artikeln handlar om?
Rent ut sagt oansvarig journalistik/utgivning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback