Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-29, 09:42
  #1
Medlem
moohs avatar
Många kanske känner till denna trevliga kikare. Men för de som inte gör det, så kan jag börja med att tala om följande: Vredet ("turret") för att justera höjden har tre skalor. En skala för 36 grain-, en för 38 grain- och en för 40 grain-kulor.

Men i går när jag var på banan dök det upp en liten fundering i mitt sinne. Jag satt nämligen där med en CCI Standard Velocity och dessutom en SK High Velocity. Samma kulvikt, men olika hastighet. För vilken sorts ammo är kikarens skalor avsedda? För det måste väl spela roll, eller hur?

Jag är inte fysikexpert, men jag känner förstås till grundläggande saker som att gravitationen drar en kula nedåt lika mycket, oavsett hur fort den flyger, men en snabbare kula hinner ju flyga en längre och få en högre träff på ett fixt avstånd, än en långsammare, eller hur?
Citera
2016-03-29, 18:26
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Många kanske känner till denna trevliga kikare.
Dessvärre ja. Måhända träffade jag på ett måndagsex, men det var bland det smäckigaste jag skjutit med.
Citat:
Men för de som inte gör det, så kan jag börja med att tala om följande: Vredet ("turret") för att justera höjden har tre skalor. En skala för 36 grain-, en för 38 grain- och en för 40 grain-kulor.

Men i går när jag var på banan dök det upp en liten fundering i mitt sinne. Jag satt nämligen där med en CCI Standard Velocity och dessutom en SK High Velocity. Samma kulvikt, men olika hastighet. För vilken sorts ammo är kikarens skalor avsedda? För det måste väl spela roll, eller hur?
Det är sannolikt fullständigt höftade dope-värden.

Citat:
Jag är inte fysikexpert, men jag känner förstås till grundläggande saker som att gravitationen drar en kula nedåt lika mycket, oavsett hur fort den flyger, men en snabbare kula hinner ju flyga en längre och få en högre träff på ett fixt avstånd, än en långsammare, eller hur?
Korrekt.

Vilket också är anledningen till att den typen av ballistiktorn inte funkar särskilt väl.
Citera
2016-03-30, 08:10
  #3
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Dessvärre ja. Måhända träffade jag på ett måndagsex, men det var bland det smäckigaste jag skjutit med.

Måhända var det det. Vad var det som var smäckigt? Hela kikaren är av metal, ingen plast så lång ögat kan se. Glasen var kristallklara och helt utan smuts, kladd, avtryck och annat. Inget som satt löst eller skramlade loss. Förvisso är det en budgetkikare och man får vad man betalar för, men då jag inte har något annat att jämföra med, och inte har 5000 kr att lägga på en leksak, så tycker jag den är helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det är sannolikt fullständigt höftade dope-värden.

Inte fullständigt, verkar det som. Jag lyckades ett par timmar efter mitt första inlägg hitta en review av kikaren där det påstods att skalorna var kalibrerade för en viss sorts ammo vars namn jag inte minns nu. Men jag gissar att det inte spelar så stor roll; det gäller bara att veta själv, eftersom man ändå gör sina egna inställningar.
Citera
2016-03-30, 09:00
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Måhända var det det. Vad var det som var smäckigt? Hela kikaren är av metal, ingen plast så lång ögat kan se. Glasen var kristallklara och helt utan smuts, kladd, avtryck och annat. Inget som satt löst eller skramlade loss. Förvisso är det en budgetkikare och man får vad man betalar för, men då jag inte har något annat att jämföra med, och inte har 5000 kr att lägga på en leksak, så tycker jag den är helt ok.
Jag tyckte reglagen var rappliga och gick trögt, och att beskriva glaset som 'kristallklart' är väl en sanning med modifikation. Men visst, det funkar att plinka med.

Menade inte att regna på din parad, och du har helt rätt - som budgetglugg fungerar det. För en tusenlapp får man dock en fin beggad 70-talare hos större handlare/blocket - vilket i ärlighetens namn är något jag hade föredragit.
[/quote]
Inte fullständigt, verkar det som. Jag lyckades ett par timmar efter mitt första inlägg hitta en review av kikaren där det påstods att skalorna var kalibrerade för en viss sorts ammo vars namn jag inte minns nu. Men jag gissar att det inte spelar så stor roll; det gäller bara att veta själv, eftersom man ändå gör sina egna inställningar. [/quote]

Nej, det är klart att man gör sin egen dope, men då är 1/4-MoA-klick enklare att hålla på med. Den där skalan blir ju lite märklig.

Jag har min .22lr dope:ad ut till 150, men skjuter sällan över 125 (med CCI STD).

Citera
2016-03-31, 15:29
  #5
Medlem
moohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag tyckte reglagen var rappliga och gick trögt, och att beskriva glaset som 'kristallklart' är väl en sanning med modifikation. Men visst, det funkar att plinka med.

Menade inte att regna på din parad, och du har helt rätt - som budgetglugg fungerar det. För en tusenlapp får man dock en fin beggad 70-talare hos större handlare/blocket - vilket i ärlighetens namn är något jag hade föredragit.

Ingen fara. Det är min första kikare nånsin, på mitt första gevär nånsin, så jag har inget att jämföra med. Jag tycker den känns solid, så jag var bara nyfiken på vad du menade.

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Nej, det är klart att man gör sin egen dope, men då är 1/4-MoA-klick enklare att hålla på med. Den där skalan blir ju lite märklig.

Jag har min .22lr dope:ad ut till 150, men skjuter sällan över 125 (med CCI STD).


Och jag som trodde att med "dope" så menade du att kalibreringen var "helt slumpmässigt ihopknarkad". Dags att googla begreppet "dope" i skyttesammanhang, med andra ord.

Hur som helst, tack för din input!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback