Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-29, 04:37
  #1
Medlem
PiusXIIIs avatar
Har det någonsin funnits något land med "full yttrandefrihet"? Alltså ett land där man fått säga, eller på annat sätt uttrycka, precis vad som helst utan inskränkningar?

Ett land där det inte råder någon censur, där man inte kan dömas för förtal, där det inte finns lagar om hets mot olika grupper osv?

Skulle ni vilja ha det så i Sverige? Varför, eller varför inte?
Citera
2016-03-29, 05:41
  #2
Medlem
Politice-Rectams avatar
Helt full yttrandefrihet har aldrig funnits. Det finns alltid åtminstone lagar som skyddar mot avslöjande av statliga hemligheter och anstiftan till kupp (att planering av och stämpling till kupp är förbjudet kan kanske också ses som begränsningar).

Att förtal och hest mot folkgrupp är lagligt är inte så ovanligt. Det väldigt intressanta är det att i länder där staten får granskas fritt och utan rädsla för repressalier så är förtal och HMF alltid förbjudet. Det har orsakat bland annat det att Finland har varit etta för flera år i rad i Press Freedom Index trots att båda brotten finns i den finska lagstiftningen (HMF tolkas på ett annat sätt än i Sverige).

I tre amerikanska delstater är å andra sidan båda brotten tillåtna, men USA är på plats 46 i samma rankning eftersom det anses vålla så mycket svårigheter om man granskar staten.

Yttrandefrihet bör inskränkas om spridning av informationen skulle göra staten eller försvarsunionen svagare, eftersom de försvagade staterna kan möjligtvis invaderas av en stat som inte respekterar yttrandefrihet. Jag skulle själv legalisera normalt förtal, men förbjuda det att känsligt privat information utan samhällelig betydelse sprids.
__________________
Senast redigerad av Politice-Rectam 2016-03-29 kl. 06:00.
Citera
2016-03-29, 06:16
  #3
Medlem
Cornholio.s avatar
På stenåldern måste det väl ändå ha rått full yttrandefrihet? På den tiden fick man nog säga vad man ville för det fanns inga regler eller lagar men om man sedan blev ihjälslagen på kuppen låter jag vara osagt.

Skämt åsido!

Full yttrandefrihet är önskvärt så länge det inte handlar om hot om våld mot enskilda individer. Problemet är dock ej yttrandefriheten utan snarare en regimmedia som utövar censur och undanhåller betydelsefull information från allmänheten i kombination med indoktrinering och vilseledande lögner.

Det vi behöver är en medial reformering och kanske inte mer yttrandefrihet i första hand.
Citera
2016-03-29, 07:04
  #4
Medlem
Yttrande är mycket viktigt i en demokrati, likaså att alla är lika inför lagen som reglerar när yttrandefriheten blir ett lagbrott. Att dessa två följs åt är en förutsättning för att det ska fungera. När det blir förskjutning i detta blir det oerhört allvarligt. Missbrukas yttrandefriheten av etablerade media, såsom censur och och förvanskning av fakta, blir yttrandefriheten istället ett hot mot demokratin. Jämvikten i ett stabilt samhälle är grunden för dess välmående. Detta är inte så självklart som man kan tro.
Citera
2016-03-29, 07:20
  #5
Medlem
Norge.

Efter att ha spenderat en längre tid i landet så skulle jag säga att Norge är det land med mest yttrandefrihet. Normänn, höger som vänster respekterade varandra trots vitt skilda åsikter. Jag upplevde också att det var högre i tak när de diskuterade/debatterade om man ens kan kalla det så, kanske rentav samtal. När hölls ett produktivt politiskt sådant i Sverige senast?
Folk från minoriteter var inte lika lättkränkta och det var mycket större chans att gemene man distanserade sig från diskussions-ämnet och såg saker från flera olika perspektiv.

Jag stötte aldrig heller på en Normann som trodde på censur eller blockering av div parti.
De verkar helt enkelt ha bättre undervisning när det kommer till yttrandefrihet och demokrati.
Citera
2016-03-30, 01:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse001
Norge.

Efter att ha spenderat en längre tid i landet så skulle jag säga att Norge är det land med mest yttrandefrihet. Normänn, höger som vänster respekterade varandra trots vitt skilda åsikter. Jag upplevde också att det var högre i tak när de diskuterade/debatterade om man ens kan kalla det så, kanske rentav samtal. När hölls ett produktivt politiskt sådant i Sverige senast?
Folk från minoriteter var inte lika lättkränkta och det var mycket större chans att gemene man distanserade sig från diskussions-ämnet och såg saker från flera olika perspektiv.

Jag stötte aldrig heller på en Normann som trodde på censur eller blockering av div parti.
De verkar helt enkelt ha bättre undervisning när det kommer till yttrandefrihet och demokrati.

Nu spekulerar du ju bara. Även Norge lär ha lagar som reglerar förtal och spridande av militärhemligheter exempelvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback