• 3
  • 4
2016-03-31, 08:04
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzo33

Jag kommer också att börja ett nytt jobb inom snar framtid som kräver långa körningar genom hela Sverige/Norge så då behöver jag ha en driftsäker bil som inte rasar ihop halvvägs.
Inte bara att jag får en driftsäker bil så är komforten underbar till skillnad mot min nuvarande budgetbil...

Är det verkligen en driftsäker bil? Dessa typer av sportmodeller så som M- och S-serier tenderar ju att ha snordyra reservdelar som ofta går sönder? Lägg där till att ägaren köper bilen för på grund av intresse för sportbilar, och således kör bilen därefter. Alltså ingen lugn landsvägskörning..

Har du gjort en ekonomisk kalkyl på vad det kommer att kosta dig att äga bilen i form av skatt, försäkring, bensinkostnad, service- och reparationskostnad etc? Tänker mig att det kommer bli dyrt, i synnerhet eftersom du tänkt åka långa sträckor med bilen.
Hur gammal är du? Om du är ca 25 eller yngre lär inte försäkringen bli rolig.
Citera
2016-03-31, 08:46
Medlem
Bbobis avatar
Kul att sitta och titta på en sådan bil men vad tycker du om några år om du har en medelmåttig lön som bilen äter upp en stor del av?

Finns det inga billiga alternativa drömbilar?

Men om valet är mellan de båda så är det klart att det blir billigare som du tänker.

Tyvär är det lite för lätt att belåna sin bostad när man blir bilkåt.

Och ja, man kanske dör imorgon men själv hade jag inte värderat en bil så högt med det argumentet.

Pengarna för din bostad gör dig ekonomiskt oberoende i varma sköna, fattigare länder där du kan leva som en kung vid stranden och knulla unga brudar. Bättre prioriterat än en bil tycker jag.

Roligaste är ju att du vill köpa en rs3 för att köra i jobbet. köp en begagnad tycker jag. Du har ju inte ens jobb än.

Gillar vad snubben i lyxfällan sa.

Folk köper saker dom inte behöver för pengar dom inte har för att imponera på personer dom inte känner.

Om jag minns det rätt. En begagnad ger dig väl ändå den bästa bilen i bekantskapskretsen.
Senast redigerad av Bbobi 2016-03-31 kl. 08:54.
Citera
2016-04-05, 20:30
Medlem
Tackar er för att ni fått mig att inse vilken dålig affär detta hade blivit, speciellt då jag ska använda bilen i tjänst så pass mycket.
Rs3an får vänta tillsvidare...
Blir nog till att köpa en begagnad bruksbil likt vw passat så länge.

Efter jag gjorde en kalkyl innehållande försäkring, skatt, värdeminskning, förbrukning, ränta, amortering m.m så var det inte lika roligt med denna bil längre

Tack för alla svar!

mvh
Citera
2016-04-06, 00:14
Medlem
Citat:
Tackar er för att ni fått mig att inse vilken dålig affär detta hade blivit, speciellt då jag ska använda bilen i tjänst så pass mycket.
Rs3an får vänta tillsvidare...
Blir nog till att köpa en begagnad bruksbil likt vw passat så länge.

Efter jag gjorde en kalkyl innehållande försäkring, skatt, värdeminskning, förbrukning, ränta, amortering m.m så var det inte lika roligt med denna bil längre

Tack för alla svar!

mvh

Använda i tjänsten skriver du. JAg frågade tidigare om du som frilansare inte kommer att vara egenföretagare, då bör ju bilen inte ägas privat. Stämmer det?
Citera
2016-04-06, 11:21
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Hej!

Jag skulle vilja veta eran syn på detta då jag har funderat en bra tid.
De flesta jag har pratat med tycker man är helt blåst om om belånar sig för att unna sig, med andra ord låna till sig en finare bil, båt, mc, osv osv och tycker att man ska spara ihop till det istället.

Min syn på saken är, om man har möjlighet att låna utan att sätta sig själv i konkurs eller förstöra framtiden så ska man göra det man vill, man lever en gång och du vet aldrig vad som händer imorgon. Nu menar jag inte att man ska låna till varenda liten sak man vill ha för att man kanske dör imorgon men ni förstår nog.
Alla har olika förutsättningar men jag tycker det är möjligt för mig.

Jag sitter på en bostadsrätt som är värderad till 2.1 miljoner och har 0kr i lån.
Min fasta utgift per månad är ca 2500kr
Jag har en tanke om att belåna min bostadsrätt på 700k och köpa en helt ny audi rs3 (dröm bilen) som jag sedan kan ha i minst 10 år utan en massa problem.

Jag tycker inte att det är värt att vänta i en massa år med denna dröm bara för att spara ihop de här 700k när jag kan ta ett bolån med 1.5% ränta.

Jag kommer också att börja ett nytt jobb inom snar framtid som kräver långa körningar genom hela Sverige/Norge så då behöver jag ha en driftsäker bil som inte rasar ihop halvvägs.
Inte bara att jag får en driftsäker bil så är komforten underbar till skillnad mot min nuvarande budgetbil...

Det är nog mindre smärtsamt att spara ihop pengar för förlusten jag gör på bilen (vilket är stor, jag vet) medans jag använder den istället för att leva snålt med endast en dröm..

Vad tycker ni? Alla har olika drömmar men just nu är denna av av dom.
man kan inte bara gå till banken och belåna bostaden med så mkt som 700k till privatkonsumtion.
man kan få ombyggnadslån, men 700 är inte rimligt.
plus du måste ha inkomster som täcker marginalen på 7% ränta! jobbar du öht?
Citera
2016-04-06, 11:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
man kan inte bara gå till banken och belåna bostaden med så mkt som 700k till privatkonsumtion.

Jo om man är obelånad och har en bostad värd en bit över 2 millar finns det inget hinder om man kan uppvisa normal inkomst.

Man blir fortfarande relativt lågbelånad efter en sådan affär, men det är en riktigt idiotisk idé ur ett privatekonomiskt perspektiv.
Citera
2016-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Använda i tjänsten skriver du. JAg frågade tidigare om du som frilansare inte kommer att vara egenföretagare, då bör ju bilen inte ägas privat. Stämmer det?
Jag kommer ej att ha ett företag när jag frilansar till en början iaf så bilen kommer att vara privat.
Det jag menar med "i tjänst" var alltså när jag kör mellan jobb i min privata bil när jag frilansar.
Citera
2016-04-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Vad jag har förstått så går det utan problem om jag bara har en fast inkomst, vilket jag inte har för tillfället men detta bilköp var alltså tänkt efter inkomsten börjat rullat in.
700k lån på en bostad värd 2.1m är inte alls mycket med tanke på hur mycket jag max kan låna på den vilket då är 85% eller 1785000kr.
Citera
2016-04-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Pengarna för din bostad gör dig ekonomiskt oberoende i varma sköna, fattigare länder där du kan leva som en kung vid stranden och knulla unga brudar. Bättre prioriterat än en bil tycker jag.
Jo alla har ju olika sug i livet

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Roligaste är ju att du vill köpa en rs3 för att köra i jobbet. köp en begagnad tycker jag. Du har ju inte ens jobb än.
Har nu insett hur en pass dålig affär det är med en NY bil, blir det en så får det bli en begagnad vilket jag inte ens lär märka skillnad på vad det gäller komfort och motor.
Citera
2016-04-08, 14:37
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Vad jag har förstått så går det utan problem om jag bara har en fast inkomst, vilket jag inte har för tillfället men detta bilköp var alltså tänkt efter inkomsten börjat rullat in.
700k lån på en bostad värd 2.1m är inte alls mycket med tanke på hur mycket jag max kan låna på den vilket då är 85% eller 1785000kr.
det är MAX för bostaden, men inte MAX för personen

räkna du
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bo...views/prospekt
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in