2016-03-27, 23:34
Medlem
Om jag får in pengar på PayPal, lägger över det på mitt norska konto. Från det kontot köper jag en virtuell valuta som har värde.

Blir det typ penningtvätt eller kan "stämplas" som det om jag i övrigt inte använder kontot men har gjort tidigare? Är ju de nsvenska lagen jag vill gå runt, känns som det inte borde väcka ngåra större signaler för norska myndigheter så länge det inte rör sig om mer än typ 10k insättning pper månad.

Eller? Ej insatt skulle gärna ha svår på nån med koll.

Mvh
Citera
2016-03-28, 09:42
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Om jag får in pengar på PayPal, lägger över det på mitt norska konto. Från det kontot köper jag en virtuell valuta som har värde.

Blir det typ penningtvätt eller kan "stämplas" som det om jag i övrigt inte använder kontot men har gjort tidigare? Är ju de nsvenska lagen jag vill gå runt, känns som det inte borde väcka ngåra större signaler för norska myndigheter så länge det inte rör sig om mer än typ 10k insättning pper månad.

Eller? Ej insatt skulle gärna ha svår på nån med koll.

Mvh

Om pengarna härrör från någon typ av brottslighet så är det penningtvätt för du försöker gömma (tvätta) pengarnas ursprung.

Detta innefattar även skattebrott.

Om ej, så är det ej penningtvätt.

Du nämner att det är den Svenska lagen du vill gå runt men inte vilken Svenska lag.
Citera
2016-03-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Om pengarna härrör från någon typ av brottslighet så är det penningtvätt för du försöker gömma (tvätta) pengarnas ursprung.

Detta innefattar även skattebrott.

Om ej, så är det ej penningtvätt.

Du nämner att det är den Svenska lagen du vill gå runt men inte vilken Svenska lag.
Pengarna härrör INTE från någon brottslighet, men, möjligen från något jag skulle behöva skatta på om pengarna fortsatte trilla in på mitt svenska konto, då pengarna ej är beskattade och ommer ifrån en "laglig" verksamhet men kommit över gränsen för "hobbyverksamhet" på 50K/år.

Typ så. Är rätt dåligt insatt därav varför jag skriver här för o få lite mer vatten på fötterna.

Mao, det borde vara lugnt att sätta över från PayPal till norskt konto utan att norska staten frågar mig var pengarna kmr ifrån?
Citera
2016-03-28, 13:30
Medlem
Novus4212s avatar
"Penningtvätt är när pengar som kommer från brottsliga verksamheter omvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det kan till exempel röra sig om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, bedrägerier och rån."

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...penningtvatt1/
Citera
2016-03-28, 17:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Pengarna härrör INTE från någon brottslighet, men, möjligen från något jag skulle behöva skatta på om pengarna fortsatte trilla in på mitt svenska konto, då pengarna ej är beskattade och ommer ifrån en "laglig" verksamhet men kommit över gränsen för "hobbyverksamhet" på 50K/år.

Typ så. Är rätt dåligt insatt därav varför jag skriver här för o få lite mer vatten på fötterna.

Mao, det borde vara lugnt att sätta över från PayPal till norskt konto utan att norska staten frågar mig var pengarna kmr ifrån?

Det finns ingen beloppsgräns för hobbyverksamhet.
Citera
2016-03-28, 18:02
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Korrekt.

Men det finns ett riktmärke på 30,000kr men är inget som är skrivet i sten.
Citera
2016-03-29, 10:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Korrekt.

Jag har sett detta påstående flera gånger här på Flashback, ingen har haft någon trovärdig källa, har du någon?
Senast redigerad av trottwell 2016-03-29 kl. 10:14.
Citera
2016-03-29, 13:05
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Jag har sett detta påstående flera gånger här på Flashback, ingen har haft någon trovärdig källa, har du någon?

Kan bara gå på vad som finnes på olika trovärdiga sajter och från revisorer som jag känner som också använder detta som ett riktmärke.

Som sagt, ej skrivet i sten.
Citera
2016-03-29, 22:04
Medlem
Citat:

Citat:
Korrekt.

Tack för svar, ni är insatta eller?

Såg på en hemsida (som sagt, ej någon officiel sida but still) att det var 30 tkr, samt något om 50tkr. DOCK stod det då, att om det rör sig om hobbyverksamheter att;

1. Staten gjorde alltid en individuell koll oavsett summa
2. Om det rörde sig om regelbunden försäljning trots "små" belopp, skulle man behöva beskatta det pga det var "regelbunden inkomst" eller nåt åt det hållet.

Har ni koll? kan det stämma? Var rör jag mig för att kolla upp det for real? Vill inte direkt ringa och ange mitt personnr till staten o fråga av uppenbara skäl

Men för att hålla sig till frågeställningen någorlunda;
Kommer NORGE bry sig om jag sätter över låt säga 100 000NOK under ett års tid?
Citera
2016-03-30, 08:59
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Tack för svar, ni är insatta eller?

Såg på en hemsida (som sagt, ej någon officiel sida but still) att det var 30 tkr, samt något om 50tkr. DOCK stod det då, att om det rör sig om hobbyverksamheter att;

1. Staten gjorde alltid en individuell koll oavsett summa
2. Om det rörde sig om regelbunden försäljning trots "små" belopp, skulle man behöva beskatta det pga det var "regelbunden inkomst" eller nåt åt det hållet.

Har ni koll? kan det stämma? Var rör jag mig för att kolla upp det for real? Vill inte direkt ringa och ange mitt personnr till staten o fråga av uppenbara skäl

Men för att hålla sig till frågeställningen någorlunda;
Kommer NORGE bry sig om jag sätter över låt säga 100 000NOK under ett års tid?

Det finns ingen som säkert kan svara på din fråga om Norge kommer att bry sig.
Citera
2016-04-06, 18:23
Medlem
kato85s avatar
Du kommer väl få skatta för pengarna du har i Norge, till Norska staten, och omvänt om du har pengar på svenskt bankkonto.
Det som sätts in i norska banken sänder banken automatiskt till norska skattemyndigheten.

Nu vet jag inte hur det ligger till om du varken är norsk medborgare eller inskriven i Norge, men är skattesumman tillräckligt hög så kanske norrmännen kommer höra av sig till svenska skattemyndigheten.

När jag fortf. hade svenskt bankkonto men var skriven i Norge så kom skatten (ränta från bankkonto och dyl.) från Sverige med posten till min brevlåda i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in