• 1
  • 2
2016-03-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom det har gått så långt att Kronofogden är inblandade så tror jag redan det är kört för dig med betalningsanmärkning och därför ingen större brådska att betala skulden men det är ändå bra att göra det nu så du snabbare blir av med pricken.

Som andra skrev kanske du kan sälja något som du klarar dig utan t.ex brukar man kunna få tag på en gammal tjock TV gratis idag som du får nöja dig med om du har platt-TV?
Vet att du inte får mycket pengar men försök att dra ner på matkostnader, mobil, surf, festande m.m. så borde du kunna betala skulden inom några månader.

Vid närmare analys av såväl rubrik som ts' inlägg framgår att det finns ett betalningsföreläggande, alternativt en ansökan om en dylik. Detta innebär att det, förutom ursprungsfakturan, bör ha föregåtts av såväl påminnelse och kravbrev. Det som avgör om betalningsanmärkning är för handen är om utslag meddelats. Oavsett hur långt handläggningen hos kfm hunnit komma är första åtgärden att kontakta fordringsägaren med hemställan om anstånd, detta utan ytterligare tidsutdräkt enär bredband och liknande stängs av vid utebliven betalning och ofta renderar en öppningskostnad för att komma i drift igen efter att oguldet belopp erlagts.
Citera
2016-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratches
Verkligen. Känns helt surrealistiskt. Tyvärr har jag inget körkort annars hade jag haft en hel drös att välja mellan. Sambon jag bröt upp med förra året gjorde att min ekonomi och besparingar gick åt helvete så har varit katastrofala månader. Satt själv på julafton och nyår men jag kämpar på och är back in business snart.

Tyvärr har jag slängt en sjukligt massa grejer eller gett bort då jag inte orkade se på dom eller brydde mig om det pga. sambo uppbrott. Har inte ens gardiner haha! Men jag tackar alla för svar!

Återkommer hur det löste... Löser sig.

håller med föregående talare:
1. ta diskussionen med kronofogden
2. sälj något du har. Det är riktigt jävla illa att ha saker hos fogden. Gör dig av med det ASAP!
Citera
2016-03-30, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kzi
håller med föregående talare:
1. ta diskussionen med kronofogden
2. sälj något du har. Det är riktigt jävla illa att ha saker hos fogden. Gör dig av med det ASAP!

Det är inte kronofogden som bör kontaktas i förta hand eftersom det tydligen inte rör sig om restförda avgifter. Ts bör istället söka samband med sin fordringsägare och den vägen försöka att uppnå en lösning. När det gäller betalningsförelägganden är kronofogden uppdragstagare och inte en part att förhandla med.
Citera
2016-03-31, 17:24
Medlem
Varulvs avatar
Fodringsägaren är givetvis intresserad av sina pengar, så ringer du denne så kanske det går att lösa trots allt. Berätta att du måste ha missat allting på grund av sambouppbrott och att du försöker få ordning på ditt liv så mjuknar nog hjärtat även där.
Citera
2016-04-04, 12:37
Medlem
Om det finns en enda chans att undvika betalningsanmärkning så ta den!!!

Ring fordringsägaren och be om avbetalningsplan på 3 månader för att visa att du är seriös. Annars kolla om du får nästa soc innan du måste betala för att undvika anmärkning. Ta ett djupt andetag och bara betala. Man kan faktiskt överleva på mosad potatis med buljong eller lågprissoppa från Ö&B. 1000 spänn räcker lätt för en månads mat om du bara skall överleva.

Om nu inte soc plågar dig med krav på aktivitet så gå ut och samla burkar typ klockan 4 på morgonen innan alla ziggar och pensionärer snor dom. Finns det en biltvätt inom gångavstånd så fråga om dom har extra påhugg, du kanske får 10-20 kr för att tvätta en bil och det kan bli en del på en månad. Ring Svensk Direktreklam och erbjud dig att hoppa in som jour.

Och för sjutton skaffa lite jobberbjudanden som visar att du kan få jobb om du har körkort och fråga om du inte kan få detta betalt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in