• 1
  • 2
2016-03-27, 21:37
Medlem
Världens panik när man går och precis fått ordning och reda på livet efter ett år eller mer.

Tydligen gäller detta något jag missat sedan Nov/Dec. Otroligt.

För tillfället går jag på Socialbidrag enbart och har enorm panik över detta då ingen kan låna mig i min omgivning för tillfället.

Hur ska jag gå tillväga och så snabbt som möjligt (imorgon?) så att detta inte blir något helt sinnesjukt. Fick den för cirka en vecka sedan så det brinner redan i knutarna (trodde jag hade en lösning men det blev inte av därav veckans väntan)

Citera
2016-03-27, 21:39
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratches
Världens panik när man går och precis fått ordning och reda på livet efter ett år eller mer.

För tillfället går jag på Socialbidrag enbart och har enorm panik över detta då ingen kan låna mig i min omgivning för tillfället.

Hur ska jag gå tillväga och så snabbt som möjligt (imorgon?) så att detta inte blir något helt sinnesjukt. Fick den för cirka en vecka sedan så det brinner redan i knutarna (trodde jag hade en lösning men det blev inte av därav veckans väntan)

Fråga aldrig någon i din omgivning alla är smuts. Lånat flera personer flera tusen. Nä'r det är dags för mig att låna så är hela omgivningen fattigaren zigenar tiggarna ute på gatan.
Citera
2016-03-27, 21:45
Medlem
Heh, ja tänkte mer föräldrar etc. som jag aldrig gjort men det är inte alls bra tillfälle att ens ta upp detta med dom.
Citera
2016-03-27, 21:50
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratches

Kontakta Kronofogden eller den du står i skuld hos och be om en avbetalningsplan. Förklara även att du går på försörjningsstöd och att du därför inte kan betala 3000 kr på ett bräde, en femhundring i månaden borde du klara.
Citera
2016-03-27, 21:55
Medlem
Instämmer med föregående talare.
Öppna kort mot alla inblandade. Prata med fogden och/eller den som du har skulden och berättaa hur läget ligger och att du vill betala tillbaka men har svårt just nu.
Ta kontakt med soc ASAP också berätta om den räkningen och se om/hur de tänker hjälpa dig med den.
Citera
2016-03-27, 23:21
Medlem
Har inget att tillägga men vill verkligen understryka vad de föregående skrev. Var öppen och visa din goda vilja att lösa det gentemot fordringsägare och kronofogdemyndigheten. Ta det från någon med erfarenhet. Kronkalle kan vara din bästa vän bara du visar att du vill lösa det och är samarbetsvillig.
Citera
2016-03-27, 23:26
Medlem
GiganticDonkeykongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87
Instämmer med föregående talare.
Öppna kort mot alla inblandade. Prata med fogden och/eller den som du har skulden och berättaa hur läget ligger och att du vill betala tillbaka men har svårt just nu.
Ta kontakt med soc ASAP också berätta om den räkningen och se om/hur de tänker hjälpa dig med den.

Kronkalle löser inga avbetalningsplaner. Ta kontakt med fodringsägaren och försök lösa en avbetalningsplan där. Borde vara något inkassobolag. Då drar dom bort fodringen från kronkalle.
Citera
2016-03-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiganticDonkeykong
Kronkalle löser inga avbetalningsplaner. Ta kontakt med fodringsägaren och försök lösa en avbetalningsplan där. Borde vara något inkassobolag. Då drar dom bort fodringen från kronkalle.

Om det är restförda skulder kan de göra det, inte då de grundar sig på betalningsföreläggande. Framgår inte vad det rör sig om alls för ts tyvärr.
Citera
2016-03-28, 00:30
Medlem
Xer0s avatar
Känns ju oerhört förnedrande att torska på 3k. Du borde kunna lösa det här.

Har du bara pinstolar hemma? Inga saker du kan sälja på blocket?
Ta ett annat lån och betala skiten med?
Be om hälp av föräldrar eller vänner.

Sen måste du fixa ett jobb, det här funkar inte, det fattar du ju själv.
Citera
2016-03-28, 00:33
Bannlyst
Sälj datorn du skriver detta ifrån.
Citera
2016-03-28, 11:05
Medlem
frank_pes avatar
Eftersom det har gått så långt att Kronofogden är inblandade så tror jag redan det är kört för dig med betalningsanmärkning och därför ingen större brådska att betala skulden men det är ändå bra att göra det nu så du snabbare blir av med pricken.

Som andra skrev kanske du kan sälja något som du klarar dig utan t.ex brukar man kunna få tag på en gammal tjock TV gratis idag som du får nöja dig med om du har platt-TV?
Vet att du inte får mycket pengar men försök att dra ner på matkostnader, mobil, surf, festande m.m. så borde du kunna betala skulden inom några månader.
Citera
2016-03-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Känns ju oerhört förnedrande att torska på 3k. Du borde kunna lösa det här.

Har du bara pinstolar hemma? Inga saker du kan sälja på blocket?
Ta ett annat lån och betala skiten med?
Be om hälp av föräldrar eller vänner.

Sen måste du fixa ett jobb, det här funkar inte, det fattar du ju själv.

Verkligen. Känns helt surrealistiskt. Tyvärr har jag inget körkort annars hade jag haft en hel drös att välja mellan. Sambon jag bröt upp med förra året gjorde att min ekonomi och besparingar gick åt helvete så har varit katastrofala månader. Satt själv på julafton och nyår men jag kämpar på och är back in business snart.

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom det har gått så långt att Kronofogden är inblandade så tror jag redan det är kört för dig med betalningsanmärkning och därför ingen större brådska att betala skulden men det är ändå bra att göra det nu så du snabbare blir av med pricken.

Som andra skrev kanske du kan sälja något som du klarar dig utan t.ex brukar man kunna få tag på en gammal tjock TV gratis idag som du får nöja dig med om du har platt-TV?
Vet att du inte får mycket pengar men försök att dra ner på matkostnader, mobil, surf, festande m.m. så borde du kunna betala skulden inom några månader.

Tyvärr har jag slängt en sjukligt massa grejer eller gett bort då jag inte orkade se på dom eller brydde mig om det pga. sambo uppbrott. Har inte ens gardiner haha! Men jag tackar alla för svar!

Återkommer hur det löste... Löser sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in