Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-27, 20:58
  #1
Medlem
Hej,

Jag håller på och bygger en hemsida där man ska kunna handla saker.
Undrar om det finns någon bra tutorial för hur man bygger kundvagnen på hemsidan samt hur man får in sakerna i kundvagnen.

Tacksam för all hjälp.
Citera
2016-03-27, 21:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakan14
Hej,

Jag håller på och bygger en hemsida där man ska kunna handla saker.
Undrar om det finns någon bra tutorial för hur man bygger kundvagnen på hemsidan samt hur man får in sakerna i kundvagnen.

Tacksam för all hjälp.

Att bygga en webbutik från scratch är ganska avancerat. Jag skulle nog rekommendera någon plattform, typ http://www.x-cart.com/.
Annars så får du lägga upp en databas med alla artiklar, kunder och order. Sedan måste du koppla ihop det med ett betalningssystem typ Klarna, Paypal eller Dibs.
Citera
2016-03-27, 23:03
  #3
Medlem
Det är inte särskilt svårt att göra en varukorg. Du använder sessions och låter varukorgen bestå av en array.

Du skapar själva sessionen ungefär så här:
$_SESSION['varukorg'] = Array();

Och när någon lägger till något i varukorgen pushar du det till arrayen ungefär så här:
$_SESSION['varukorg'][] = $produktens_id;

Sedan kan du presentera eller behandla innehållet i varukorgen genom att iterera över varukorgs-arrayen.

I verkligheten blir det aningen mer komplext eftersom du behöver ha med uppgifter om pris och antal och annat. Men det här är den generella principen du bör följa.
Citera
2016-03-28, 16:59
  #4
Medlem
Kod:
<?php

$_SESSION
['item'] = [
    
'ArticleId' => 14048147,
    
'NumberOfItems' => 3
]
Citera
2016-03-28, 17:36
  #5
Moderator
Protons avatar
Hjälpte inte nån av https://www.flashback.org/sok/varukorg verkligen? Det har jag svårt att tro.
Citera
2016-04-02, 18:23
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Att bygga en sådan sak är verkligen en bra sak att lära sig PHP. Visst du kan gå efter tutorial men ett råd ta det steg för steg istället. Ta det första en kund vill göra = lös det, sedan fortsätt. Dyker det upp problem och error sök på Google. Men detta får du inte bara kunskap om ämnet utan även kunskap om just hur ditt system funkar.
Citera
2016-05-19, 08:29
  #7
Medlem
Niggerss avatar
När jag för några år sedan skrev min webbshop, då la jag varukorgen i en tabell i MySQL..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback