Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-27, 13:15
  #1
Medlem
Hej!

I december förra året köpte jag en Samsung SSD disk som jag installerade i min MacBook Pro från 2011. Den har fungerat helt perfekt.

Igår så hängde sig min MacBook Pro så jag stängde av den och sedan satte jag på den. När jag sätter på den så dyker inte Apple märket upp direkt på vita skärmen som den brukar göra. Det enda som händer är att den efter ett långt tag kommer upp en mapp men ett blinkande frågetecken i. Vad kan det vara för fel.

Jag har även gällt in cmd + r och försökt välja startskiva men hårddisken dyker inte alls upp i rutan överhuvudtaget.

Är set något fel på hårddisken?

På Webhallen (där beställde jag mig min SSD Disk) såg jag att det var ett års garanti på deras varor. Kan jag lämna in hela datorn till dem och be de kolla om det är hårddisken som gått sönder? Det låter ju ganska orealistiskt i och med att den endast är ett par månader gammal...

Vad hade ni gjort?
Citera
2016-03-27, 14:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Hej!
Jag har även gällt in cmd + r och försökt välja startskiva men hårddisken dyker inte alls upp i rutan överhuvudtaget.

På Webhallen (där beställde jag mig min SSD Disk) såg jag att det var ett års garanti på deras varor. Kan jag lämna in hela datorn till dem och be de kolla om det är hårddisken som gått sönder? Det låter ju ganska orealistiskt i och med att den endast är ett par månader gammal...

Vad hade ni gjort?

Testa att starta datorn i säkert läge -> https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Se om du får samma fel eller om det dyker upp något nytt & återkom!
Har du använt datorn kontinuerligt tiden innan detta hände?

Om det skulle bli så att du behöver lämna in datorn så gör du nog bäst i att kontakta webbhallen om det & hur de vill ha det.
Citera
2016-03-27, 15:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki1984
Testa att starta datorn i säkert läge -> https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Se om du får samma fel eller om det dyker upp något nytt & återkom!
Har du använt datorn kontinuerligt tiden innan detta hände?

Om det skulle bli så att du behöver lämna in datorn så gör du nog bäst i att kontakta webbhallen om det & hur de vill ha det.

Jag har försökt att starta datorn och hålla nere skift. Det fungerar inte. Det kommer inte upp någon Apple logo överhuvudtaget utan endast en mapp med blinkande frågetecken i. När jag håller in option + r och ska välja startskiva så hittar den inte hårddisken överhuvudtaget.

Jag använder datorn kontinuerligt varje dag. I förrgår när jag höll på med datorn så hängde den sig och när jag stängde av datorn blev det så här. Antar att det kan finnas risk för att hårddisken alternativt kabel till hårddisk är trasig eller dylikt, dvs att det är ett hårdvarufel som jag behöver lämna in datorn för...
Citera
2016-03-27, 15:06
  #4
Moderator
Rassas avatar
Antingen fel på SSD:n eller kabeln. Köp ett hårddiskkabinett med USB-anslutning och stoppa i SSD:n där. Om den inte dyker upp som startskiva när du startar datorn och håller ner Alt-tangenten så vet du att det är nåt fel på den. Om den funkar i kabinettet så är det troligen hårddiskkabeln som är felkällan.
Citera
2016-03-27, 15:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Antingen fel på SSD:n eller kabeln. Köp ett hårddiskkabinett med USB-anslutning och stoppa i SSD:n där. Om den inte dyker upp som startskiva när du startar datorn och håller ner Alt-tangenten så vet du att det är nåt fel på den. Om den funkar i kabinettet så är det troligen hårddiskkabeln som är felkällan.

Är riktigt kass påbudet här med hårdvara så jag vågar inte riktigt...

Om jag lämnar in datorn vad tror ni det kostar att reparera/laga detta? (Cirkapris)?
Citera
2016-03-27, 19:18
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Är riktigt kass påbudet här med hårdvara så jag vågar inte riktigt...

Om jag lämnar in datorn vad tror ni det kostar att reparera/laga detta? (Cirkapris)?

Tar max en halvtimme att felsöka skulle jag tro, så ca 500 kr för att konstatera vad felet är. Om det är SSD:n så har du ju garanti kvar. Returnera den och få en ny. Kabeln (om det är fel på den) kostar några hundralappar. Annars är det inte svårt att byta disk eller kabel själv. Se guide: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook...placement/5120

Om du inte vill skruva själv kanske du har nån kompis som är mer säker på saken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback