Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-26, 14:11
  #1
Medlem
shaktas avatar
Är det någon som har en aning om vad en Access Virus KC (inte desktop) kostar nu för tiden. Har försök googla runt men det verkar inte finnas någon till försäljning, däremot har jag sett varierande priser från 7000 upp till 10000 för ett par år sedan. TI är jag inte ett dugg intresserad utav.
Citera
2016-03-26, 14:46
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Är det någon som har en aning om vad en Access Virus KC (inte desktop) kostar nu för tiden. Har försök googla runt men det verkar inte finnas någon till försäljning, däremot har jag sett varierande priser från 7000 upp till 10000 för ett par år sedan. TI är jag inte ett dugg intresserad utav.

Varför vill du ha just C? Jag har C rack, faktiskt inte så lätta att få tag i då jag köpte min hittade jag en i hela Europa, USA finns oftare. Betalade 6000 kr för min C. Keyboard-versionen är säkert några tusen dyrare. Access Virus står högt i pris begagnade, även de första A och B.
Citera
2016-03-26, 14:58
  #3
Medlem
shaktas avatar
Jag har ägt en KC tidigare, men sålde den p.g.a. diverse omständigheter vilket jag ångra. Gillar inte TI:s D/A då den låter platt i mina öron, men TI har förstås massa andra godsaker. Men det är en smaksak förstås
Citera
2016-03-26, 15:54
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Jag har ägt en KC tidigare, men sålde den p.g.a. diverse omständigheter vilket jag ångra. Gillar inte TI:s D/A då den låter platt i mina öron, men TI har förstås massa andra godsaker. Men det är en smaksak förstås


Du menar USB-utgången som har färdigt digitalt ljud att koppla in i datorn, många avråder från att använda den för det är inte konvertering med högsta kvalitet.

Vidare trodde jag illa om TI och TI2 innan, men har insett att det kan inte vara en försämring. Access Virus har behållit mycket från C, men utökat annat. Jag tror det är en feluppfattning som folk har att TI-serien låter mer VST än C och tidigare. Jag ska köpa en TI2 senare och bilda mig en egen uppfattning om det verkligen är sant.
Citera
2016-03-27, 03:42
  #5
Medlem
Det är allmänt känt bland musiker att C hade mer karaktär än dom nya Ti, dom nya är inte dåliga men dom låter inte samma. Vill man ha det gamla goa Access ljudet som fanns på typ 90% av plattorna som cirkulera mellan -90, -00-talet så ska du köra på dom tidigare virusen. Jag gillar inte alls Virus Ti när jag lyssnar, jag förstår vad folk faller för men om man har bra hörsel och verkligen kan höra skillnad på ljud och ljud så låter Ti väldigt kallt och tråkigt.
Citera
2016-03-27, 17:23
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Det är allmänt känt bland musiker att C hade mer karaktär än dom nya Ti, dom nya är inte dåliga men dom låter inte samma. Vill man ha det gamla goa Access ljudet som fanns på typ 90% av plattorna som cirkulera mellan -90, -00-talet så ska du köra på dom tidigare virusen. Jag gillar inte alls Virus Ti när jag lyssnar, jag förstår vad folk faller för men om man har bra hörsel och verkligen kan höra skillnad på ljud och ljud så låter Ti väldigt kallt och tråkigt.


Fler säger detta du säger. Virus A skiljer sig från Virus B och C, där B och C är närmast identiska i ljudet i mångt och mycket bara att C har mer polyfoni och bättre effekter bl.a.

Jag kommer dock köpa TI2 senare, men alltid behålla min C rack. TI2 går hur som helst att göra mer med, och är enormt kraftfull och fördelaktig att arbeta med, perfektionistiskt designade. Av dessa anledningar vill jag ha båda, då var och en har sina fördelar och ingen tar ut den andra.
Citera
2016-03-28, 01:51
  #7
Medlem
Ja det är smidigt med Ti för den har sin Vsti program som styr synthen och sparar patcher smidigt. Så det är väl en anledning att C är lite osmidigare men man får göra sysexdumpar av patcher och spara istället, dock inte samma överblick som i mjukvarustyrningen av Ti. Det jag gillar sämst med virus är just det att den har mycket undermenyer och är pillig.
Citera
2016-03-28, 12:41
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Ja det är smidigt med Ti för den har sin Vsti program som styr synthen och sparar patcher smidigt. Så det är väl en anledning att C är lite osmidigare men man får göra sysexdumpar av patcher och spara istället, dock inte samma överblick som i mjukvarustyrningen av Ti. Det jag gillar sämst med virus är just det att den har mycket undermenyer och är pillig.

Stämmer till stor del. Men perfektionister har tagit fram ett datorprogram som gör det TI-serien gör, till nästan alla synthar som går att styra med MIDI. Ett program som heter MIDI Quest Pro löser detta, även till JP80X0, Yamaha AN1x, Waldorf Q, Roland Alpha Juno 1 & 2. Detta betyder att jag med alla nämnda synthar kan editera dem i MIDI Quest Pro, precis som hos en VST-synth, samt spara patcher hur jag vill, hur många jag vill. Så alla mina hårdvarusynthar inklusive Access Virus C kan jag editera och spara precis som hos TI-serien.

Bara att MIDI Quest Pro kostar 570 USD, men det är egentligen bara kostnaden för en av mina dyrare synthar, så det är inga stora pengar med tanke på vad man får.
Citera
2016-03-29, 15:11
  #9
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Du menar USB-utgången som har färdigt digitalt ljud att koppla in i datorn, många avråder från att använda den för det är inte konvertering med högsta kvalitet.

Vidare trodde jag illa om TI och TI2 innan, men har insett att det kan inte vara en försämring. Access Virus har behållit mycket från C, men utökat annat. Jag tror det är en feluppfattning som folk har att TI-serien låter mer VST än C och tidigare. Jag ska köpa en TI2 senare och bilda mig en egen uppfattning om det verkligen är sant.

Ah, nej det handlar om vad ÅsaNisse var inne på, kallt och tråkigt. Det låter bra och häftigt i början men sen tröttnar man. Jag hade chansen att låna en och körde på teleoutputs för det var enklast eftersom allt redan var uppsatt så det vara bara att plugga in. I början var jag beredd på att sälja min Virus kc men efter ett tags användande tyckte jag att allt jag gjort lät halvdött, den riktigt tunga dova djupa basen var inte densamma heller.
Citera
2016-03-29, 17:46
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Ah, nej det handlar om vad ÅsaNisse var inne på, kallt och tråkigt. Det låter bra och häftigt i början men sen tröttnar man. Jag hade chansen att låna en och körde på teleoutputs för det var enklast eftersom allt redan var uppsatt så det vara bara att plugga in. I början var jag beredd på att sälja min Virus kc men efter ett tags användande tyckte jag att allt jag gjort lät halvdött, den riktigt tunga dova djupa basen var inte densamma heller.


Tack för din beskrivning, den bekräftar och kompletterar tidigare sådana som att det jag läste från början var rätt. Access Virus själva hävdar att det du beskriver i princip inte kan vara möjligt, då de menar att det är samma synth men förbättrad som ska ha allt det tidigare men mer av nytt. Jag är då lycklig över att först ha köpt mig en Access Virus C rack, den breda modellen som har alla reglage som den med klaviatur har. Ett tag tänkte jag att jag kanske valt ett nedköp med C, då TI2 är teoretiskt så mycket bättre, men ser nu att antingen är det C som gäller, eller både C och TI2.
Citera
2016-03-29, 17:55
  #11
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Är det någon som har en aning om vad en Access Virus KC (inte desktop) kostar nu för tiden. Har försök googla runt men det verkar inte finnas någon till försäljning, däremot har jag sett varierande priser från 7000 upp till 10000 för ett par år sedan. TI är jag inte ett dugg intresserad utav.

Mellan 7-11000 enligt eBay.

http://www.ebay.de/sch/Musikinstrume...ccess+virus+kc

Verkar vara rätt ovanlig, som en Ensoniq Fizmo...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback