Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-26, 12:25
  #1
Avstängd
Jag har planerat sen snart 2 år tillbaka att åka iväg till Afrika, mest för att volontära! Har samlat på mig en ganska saftig summa på ca 100k och har tänkt fortsätta spara tills pengar inte ska bli ett problem för min långa resa. Problemet med denna resan är att jag har väldigt dålig koll på kultur, pris, hur det fungerar i länderna etc och hoppas ni kan hjälpa mig!

Finns det några länder som det inte är säkert att vara vit?
Något land som jag bör akta mig för när jag kommer med pengar?
Ser de ner på folk med pengar?
Om jag ska volontära är lättaste sättet att åka dit och leta där eller måste jag använda en organisation och betala ganska grova summor?
Vilka länder är det som behöver hjälp/man kommer trivas i?
Behöver inte leva i lyx, hela resan är till viss del att jag vill bygga mitt psyke till hur andra lever samtidigt som jag vill hjälpa folk och lämna mitt liv bakom mig!
Då jag inte har överdrivet mycket medkänsla just nu(duktig på att spela) så hade jag tänkt att de kunde vara lärorikt att jobba med sjuka barn, barn utan föräldrar etc samtidigt som jag hade velat göra fysiska arbeten.
Är det så populärt att dra iväg och göra denna typen av resan att de har för mycket hjälp?
Visum och liknande, strängt? Svårt? Dyrt? Varje land?
Har kollat mycket på Nigeria, Kenya samt Tanzania, men känns som det är väldigt populära resemål för folk med samma tankar som mig! Hade helt enkelt behövt lite hjälp i min planering då jag tänkt åka om kanske sent 2016 tidigt 2017.
__________________
Senast redigerad av luzzifer 2016-03-26 kl. 12:27.
Citera
2016-03-26, 18:48
  #2
Medlem
JehovasFittslems avatar
Är du utbildad inom något som det är särskild brist på i Afrika? Typ läkare, sjuksköterska, lärare osv? Om inte så tycker jag du ska skita i det där med att volontära. Du kommer bara att ta jobbet från någon lokalinvånare som behöver det bättre och större delen av din "volontäravgift" går antagligen till en ny Toyota Landcruiser till chefen för den så kallade "hjälporganisationen" du anlitar. Det bästa sättet att hjälpa folk på plats är att handla varor och tjänster av små lokala näringsidkare. Så ta dina 100k och dra till Afrika, lever du snålt klarar du dig lätt i 6 månader.

Några reseidéer:

Nybörjarsvårighet: Flyg till Sydafrika och ta dig därifrån till grannländerna. Inget större krångel med visum och sånt, de flesta pratar engelska och det finns andra turister som kan hjälpa till.

Medelsvårighet: Flyg till Nairobi och gör Östafrika fast hoppa över svindyra safaris, bergsgorillor osv.

Äventyrarsvårighet: Ta ett lågprisflyg till Marocko, skaffa några visum i Rabat och åk sedan landvägen söderut mot Mauretanien och Senegal. Fortsätt sedan en runda genom Västafrika. Tyvärr måste du ha lite koll på AQIM, Boko Haram, det franska språket och andra störande moment, men det är väl värt det. Det finns kanske inte så mycket vilda djur och sevärdheter men människorna är mer Afrika på riktigt än i södra och östra delen av kontinenten.

Dödslängtansvårighet: Börja i Algeriet och korsa Sahara söderut mot Niger, ta sedan en sväng in i norra Nigeria. Fortsätt sedan raka spåret mot Centralafrikanska Republiken, tar du dig levande ut så sök upp de farligaste delarna av Demokratiska Republiken Kongo. Vänd sedan norrut för besök i Sydsudan och Darfur. Sedan köper du en cykel och cyklar genom Etiopien mot Somalia. Där kan du kanske hitta en flyktingsmugglare som tar dig hem till Sverige igen.
Citera
2016-03-26, 21:16
  #3
Avstängd
jag gillar verkligen "Dödslängtansvårigheten" haha!

Nej jag är inte utbildad inom de ämnena men vad jag har hört så är det väldigt många barnhem och liknande som inte har tillräckligt med folk för att ta hand om alla barn som kommer in. Det är lite på den nivån jag har tänkt göra min resa isåfall. Tror jag uppskattar mer att vara på ett barnhem i några månader än att resa runt och se gorillorna. Som sagt resan för mig är för att ändra mitt psyke lite samtidigt som det blir ett äventyr! Såklart jag gärna skulle vilja gå på lite sevärdheter men det är inte mitt främsta mål.

Läst lite om man reser via organisationer, då betalar man en saftig summa (30-40k) och får flyg, visum, försäkring etc (gör man de privat ligger de la knappt på 10-15), men de har också skapat kontakter där borta som erbjuder gratis boende i utbyte mot att man hjälper till på t.ex barnhemmet.

Har även kollat på workaway där det läggs upp väldigt många annonser från skolor/barnhem och liknande som söker folk som kan hjälpa dem då de är underbemannade och beroende på skola/barnhem så kan de erbjuda boende samt mat eller att de erbjuder boende/mat för några dollar per dag.

Haft en del kontakt med några boenden redan men då jag inte vet exakt hur situationen ser ut så vill jag samtidigt inte som du själv sa, betala för någon som inte behöver de samtidigt som jag betalar med min tid. Är väldigt intresserad av att betala med min tid, men ska pengar spenderas ska de spenderas där de behövs.

Känner att de kommer ge en moralboost, erfarenhet, äventyr samt personlig mognad då jag de senaste åren ändrat min människosyn ganska rejält, inte åt de negativa sättet dvs mot hat men mer att jag har tappat den lilla gnistan och är nästan säker på att en resa där jag känner att jag gör nytta och hjälper andra kommer dra igång de igen! Själviskt eller ej, gynnar de fattiga samt mig ser jag inget problem!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2702386

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback