Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-25, 13:07
  #1
Medlem
Hej! Jag arbetade tidigare på en arbetsplats där jag hade mängder av tid för att plöja igenom diverse podcasts och radioprogram. Nu är jag student och har inte alls samma tid för detta. Antingen måste jag läsa kurslitteratur, eller så är jag med kompisar, dricker öl osv osv. Min naturliga tid för att lyssna på radio/podcasts finns inte. Jag lyssnar när jag cyklar runt, men staden jag bor i är liten och det blir max ett spann på 10-15 minuters lyssnande. Jag hänger inte med i världsutvecklingen och de senaste nyheterna på samma sätt som förr p.g.a. detta, vilket kan kännas motsägelsefullt när jag nu är student med fokus på att lära mig och inte bara löntagare.

Därmed har jag tänkt på att jag borde hitta en period varje dag när jag lyssnar radio. Problemet är att jag inte bara kan slå på ett program och sätta/lägga mig ner och lyssna. Jag behöver göra något samtidigt som att cykla eller gå. Att bara slänga sig på cykeln eller ta en promenad känns inte heller som jag kommer att göra i någon större utsträckning. Har därför tänkt på att jag borde skaffa en hjärndöd aktivitet som jag kan göra samtidigt som jag lyssnar. T.ex. att färglägga i böcker, som var och varannan lirare gör idag. Problemet med detta är att jag hatar att rita och måla. Jag gillar att skriva, men att skriva samtidigt som man lyssnar gör att fokus tappas på båda fronter.

Har ni några tips? Hjärndöd, men på något sätt givande, aktivitet som jag kan pyssla med samtidigt som jag drar igenom några bra SR P1-poddar. Hjälp mig!

(Om ämnet ligger fel så ber jag om ursäkt)
Citera
2016-03-26, 16:40
  #2
Medlem
robomans avatar
Förra året jobbade jag på ett kontor där jag inte behövde tänka så mycket, så då svepte jag allt jag gillade samma dag och lyssnade på en hel del grejer jag inte heller gillade.
Nu jobbar jag på ett annat kontor där jag måste tänka hela tiden, och dessutom har min mobil pajat så jag inte kan lyssna via hörlurar på den, så nu ligger jag plötsligt efter med min kärntrupp av poddar. Inte ens på vägen till jobbet kan jag lyssna.

Nu lyssnar jag:
- När jag diskar.
- När jag lagar mat.
- När jag gör någon annan form av hushållsaktivitet som inte är högljudd.
- Möjligen om jag ligger och vilar.

Annars aldrig.

Jag tycker att du ska laga mycket mat och se till att du har det fint och strukturerat hemma. Framför allt det där med mat. Försök experimentera fram billig och god mat att göra i stora lass, så att du alltid kan ha matlåda med dig. Nu när du är student, inte minst.
Citera
2016-03-26, 18:46
  #3
Medlem
mmas avatar
Jag gör samma, lyssnar ALLTID när jag gör något, typ som ovan nämnda diska, städa osv, jag har i princip i lurarna jämt.
Citera
2016-03-26, 20:57
  #4
Medlem
frantiks avatar
Podcasts har gjort alla hjärndöda tråkiga sysslor roliga. Ibland kan jag se fram emot att städa, diska eller laga mat just för att jag lyssnar på podcasts under tiden.
Så allt tråkigt i hemmet är bra att lyssna till.
Citera
2016-03-26, 21:51
  #5
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Podcasts har gjort alla hjärndöda tråkiga sysslor roliga. Ibland kan jag se fram emot att städa, diska eller laga mat just för att jag lyssnar på podcasts under tiden.
Så allt tråkigt i hemmet är bra att lyssna till.
Håller med, kan också se fram emot större städsessioner. Dock har jag som sagt problemet med att mobilen inte funkar att lyssna via (det glappar i uttaget, är alltså inte lurarna som glappar), så jag vill bara lyssna med högtalare. Så tyvärr funkar det inte så bra vid dammsugning, det saknar jag.
Citera
2016-03-26, 22:04
  #6
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Håller med, kan också se fram emot större städsessioner. Dock har jag som sagt problemet med att mobilen inte funkar att lyssna via (det glappar i uttaget, är alltså inte lurarna som glappar), så jag vill bara lyssna med högtalare. Så tyvärr funkar det inte så bra vid dammsugning, det saknar jag.

Skaffa en billig mp3spelare.
Citera
2016-03-26, 23:06
  #7
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Skaffa en billig mp3spelare.
Ja, jo, jag har ibland använt min gamla mp3-spelare. Det enda då är att det är jobbigt att uppdatera innehållet. Bortskämd med att annars alltid ha uppkoppling.

Men sant, det är trots allt en lösning.
Citera
2016-04-09, 08:37
  #8
Medlem
Barnflods avatar
Dela ut tidningar. Utan poddar skulle jag förmultnat av leda.
Citera
2016-04-09, 09:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Håller med, kan också se fram emot större städsessioner. Dock har jag som sagt problemet med att mobilen inte funkar att lyssna via (det glappar i uttaget, är alltså inte lurarna som glappar), så jag vill bara lyssna med högtalare. Så tyvärr funkar det inte så bra vid dammsugning, det saknar jag.
Fixa lurarna och börja jogga.
Citera
2016-04-09, 09:15
  #10
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Fixa lurarna och börja jogga.
Det är som sagt inte lurarna. Det är mobilen. Kommer inte köpa ny mobil förrän mer vitala funktioner på den nuvarande slutar funka. Och jag springer ändå utan att ha lurar, tycker det är skönare så. Men tack ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback