Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-06-21, 02:50
  #49
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elias3021
Roligt inlägg.
Undrar om det är så att du har mer kunskap än du har erfarenheter. I så fall är mitt svar mer relevant till dig. Jag vill även meddela att jag inte är jätte bildad inom det här ämnet, men det intresserar mig. Jag är öppen för argument och hoppas på att bli motbevisad så att jag må lära mig något nytt...


Oavsett hur mycket information du må ha om världen eller psykologi kommer det inte att föra dig till någon insikt. Inte av sig självt. Precis som kunskap inte är makt, utan är potentiell makt. Mellanslaget mellan kunskap och makt är: Rätt användning av kunskap. Dom rationella, logiska tankarna sker i Tallkottkörteln. Finns inget syfte i att leva endast i den delen av hjärnan när du har fler.

Spirit är/betyder livskraft/energi. Spiritualitet är alltså inte woo-woo, utan är saker som berör det inre. Det som finns i din kropp. Känslor, tankar, mål... Inget konstigare än så. Det är så jävla typiskt att ämnet associeras med larviga saker, det ligger otroligt mycket okunskap bakom dem felaktiga associationerna.
Buddhism är inte allt för motsägande av dagens vetenskap. Sättet man praktiserar på är alltså inte i konflikt med våra väst Europeiska liv. Så det finns djupa insikter där som du kan absorbera.
Mainstream religioners syfte är bland annat att leda folk till hälsosamma livsstilar istället för att existera i vilsenhet. Man kan bli vilse av allt, För mycket information, för lite kunskap, list goes on.

Hoppas det varit någon till hjälp.

Du har rätt, har mer kunskap än erfarenhet.. det är sällan bra. Buddhism har jag till och från varit intresserad av. Tack för du dela med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av MissTravel
Jag har inte läst alla svar, så kan hända att du redan fått något liknande.
Nåväl, jag svarar efter hur jag ser på det.
För det första så tror jag att ifall man verkligen ska tro på någonting, så behöver det komma från ens egna tankar. En tro behöver heller inte ha något med liv före eller efter döden att göra. Du kan tro på livet.
Ingen vet ju helt säkert vad som händer när man dör, även om man kan känna sig väldigt säker på sin egen tro. Vad tro gör är att forma hur vi lever våra liv, och det är nog det som är meningen, tror jag.
Det spelar ingen roll ifall man tror på en gud, flera gudar, energier, satan, vetenskapen. Men vart du riktar dina tankar under livets gång kommer påverka ditt sätt att vara.

Jag tror att en bra början för en person som vill tänka annorlunda är att helt enkelt börja fundera på hur man skulle kunna se sig själv som en bättre människa.
Den hypotetiska personen som kör bil till exempel, han kanske kommer dö och hamna i ett svart inte, men innan dess kommer han skratta, gråta och uppleva saker här i världen vi lever i. Han kommer få andra människor glada, göra andra ledsna, och som jag ser det kan han styra detta själv så länge han blir medveten om att han besitter denna förmåga. Detsamma gäller dig.

Världen är en hemsk, men också otroligt vacker plats. Allting du kan tänka dig existerar, du kan alltså forma världen genom att rikta dina tankar på vad du mår bra av.
Personligen tänker jag mycket på fina saker. Människans godhet, fåglarnas frihet, hur perfekt naturen är uppbyggd. Oavsett det är medvetet eller tillfälligt att saker ser ut som det gör, så är världen en extremt intressant och häftig plats att vara på. Så tiden vi spenderar här kan vi antingen ägna åt att vara imponerade av livet, eller förundrade av döden. Det är vårt egna val.

Fint skrivet och du tar upp saker som är bra att ha i åtanke!

Citat:
Ursprungligen postat av BeeGeesnose
Kan du första att ingen annan människa kan överbevisa dig i det "övernaturliga"
genom att vara pedagogisk? Jag tror faktiskt inte din mor hade kunnat få dig
troende på detta, om hon så säger att hon sett spöken sedan hon föddes.

Jag tror det finns en anledning till denna spärren också.

Mitt bästa råd är väl att du talar direkt till gud och medhjälpare via
tanken eller rösten. (Rösten blir dock konstigt).

Kan mycket väl vara så att vi inte skall ha möjligheten till att dela våra övertygelser.

Men det samma tror jag gäller de döda, och andra entiteter. De behöver på ett vis
"tillstånd" för att faktiskt övertyga oss medans vi lever här.

Ta upp det med dörrvakten?

Nej du har rätt ingen kan motbevisa mig det, har sedan tidig ålder varit skeptisk även som du nämner om mor eller far säger dem sett något övernaturligt. Jo den där typen har man försökt få kontakt med bara för att, inte framgångsrikt.

Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Livet är en skola, misstag är läxor. Man ska inte skämmas över att göra "fel", om alla alltid gjorde rätt hade mänskligheten aldrig lärt sig något, för de hade nöjt sig eftersom det är tryggt och rätt.

Om saker inte är tråkiga kan de inte vara roliga, tror det är en perfekt balans i det där men man väljer själv vad man ser. Krig och elände är skitenkelt att gräva ner sig i och ta på sig hela världen på axlarna, men det är inget bra för ens psyke. Vänta tills en lösning kommer till de stora problemen som stör dig. Jag är ingen lycklig person, självmordstankar 5 år+ ett seriöst försök på fyllan. Deppig länge, 10 år kanske, till slut fattar man att det inte kommer hända något om man själv inte gör förändring.

Jag hade massa problem med det att börja tro, men jag tänkte efter ska vara död 100 gånger minst - och då är det bara droger, inte fysiska olyckor. Det är nog 3 gånger mer då mina blandningar gjorde att jag inte hade bra minne men 50 räcker... Jag var en ren logisk människa tidigare och är rätt smart men detta kan jag inte förklara, annat än att något större ser till att jag inte dör. Jag valde Buddhism bara för att livsstilen är klok i många av grenarna, sen det där med tro går inte att tvinga fram. Typ som när du försöker sova och tänker på hur jävla viktigt att du måste somna snabbt, går inte. Det bästa är att du bara tar något så du inte tänker på det så kommer det när det är dags.

Jag hanterar pessimismen med att vända till positivt. "Skitväder det regnar" blir "underbart med lite fukt" eller "det snöar iaf inte". Sen tänka att folk är folk, bli inte irriterad i onödan (trafiken är ett bra exempel här, "jävla idiotkuk körde fel"), så kanske man tänker på det i en timme, och hur mkt drabbas föraren som gjorde fel av det jämfört med dig? "Vad andra tänker om mig är inte min buissness" är också bra att tänka.
Försök ta bort ord som t.ex hat, far åt helvete, fitta osv - de har en negativ klang även om man inte tänker på det. Läs inte nyheter alls, håll dig till filosofiforumet typ. Omge dig bara med positiva människor, märker du att någon är negativ 24/7 säg upp bekantskapen det är värt det in the long run.

Lyssna på Alan Watts också, det hjälper! Det går inte på en dag heller, men jag var en riktig pessimist för 3-4 år sedan. Lite rörigt men hoppas det hjälper.

Väldigt givande inlägg! Du har rätt med det där att ändra sitt sätt att hantera situationer mer positivt och inte så allvarligt, mer ta dem med en nypa salt!

Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
"människan är driven av signalsubstanser i hjärnan som bidrar till motivation, hopp och tro."

Varför följer du då inte vad du är? En människa.. Som tycker om att ha sex, äta mat och bli framgångsrik. Gör det som gör dig glad, även fast du vet att det handlar om serotonin/dopamin. Även om du tycker att det inte finns någon mening med livet. Nu kanske det handlar om låga nivåer av serotonin pga att du mår deppig. Du kan börja med att äta bättre kost och träna. Bara för att det finns forskning om att det hjälper dig betyder inte att det inte hjälper dig.

För det gör mig inte lycklig eller någon mening med livet. Äter antidepressiva så det är inte möjligt, dessutom finns det nya studier som tyder på att serotonin inte är orsaken till depression. Att dem kollade scannade två olika personer, en som ej var deprimerad och en som var det. Båda hade brist på serotonin.

Kosten kunde vara bättre men tränar 5 ggr i veckan.
Citera
2016-06-21, 13:32
  #50
Medlem
Är väl ingen filosof men känner att jag vill addera en variabel till din ekvation, nämligen det faktum att saker kan ha ett värde utan att ha ett syfte. Du sätter värdet. Det finns antagligen googolplex med ting utan syfte som är en del av livet som du värderar högt utan att egentligen reflektera över det. Kanske en simpel melodi, eller hur bedårande vackert solen faller mot tallen där borta, en lång hård kram. Det är ok att det inte finns ett större syfte än de små vi skapar själva. Kram på dig!
Citera
2016-06-21, 13:34
  #51
Medlem
Jag föreslår Hylozoiken.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback