Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-24, 22:31
  #1
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Hallå!
Såg just en doku om Kelly & Co där de säger att uppskjutningar från ekvatorn är idealiskt. U.S Florida, Öst Kazaksta osv. Hur kommer det sig?
Svårgooglat så ställer frågan här.
Citera
2016-03-24, 23:00
  #2
Medlem
Från ekvaton kan man skjuta upp en satellit i valfri bana. Tänk dig en uppskjutning från sydpolen! Den satelliten blir bunden till en bana i nord-sydlig riktning.
Citera
2016-03-24, 23:03
  #3
Medlem
Serrus avatar
Hela solsystemet ligger i ett plan, och ekvatorn är mitt i det planet. Om du skjuter upp från nord eller syd så går det åt massa bränsle för att kompensera för den vinkeln som uppstår. Beror ju helt på vad du vill uppnå också självklart.
Citera
2016-03-24, 23:07
  #4
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
Hela solsystemet ligger i ett plan.

det var det jag anade. men varför har vi då esrange en rejäl bit ovanför ekvatorn?
Citera
2016-03-24, 23:08
  #5
Medlem
arbogaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
Hela solsystemet ligger i ett plan, och ekvatorn är mitt i det planet. Om du skjuter upp från nord eller syd så går det åt massa bränsle för att kompensera för den vinkeln som uppstår. Beror ju helt på vad du vill uppnå också självklart.

Ligger inte ekvatorn i 23,5 graders lutning, du menar ekliptikan antar jag?
Citera
2016-03-24, 23:53
  #6
Medlem
Vid ekvatorn har du störst hjälp av jordens rotationshastighet (förutsatt att du skjuter upp satelliten i en väst-östlig bana)!
Citera
2016-03-25, 00:11
  #7
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
det var det jag anade. men varför har vi då esrange en rejäl bit ovanför ekvatorn?

Esrange skickar inte upp något som går i bana. Mest korta skott (norrskensforskning och så).
Citera
2016-03-25, 00:13
  #8
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
Hela solsystemet ligger i ett plan, och ekvatorn är mitt i det planet. Om du skjuter upp från nord eller syd så går det åt massa bränsle för att kompensera för den vinkeln som uppstår. Beror ju helt på vad du vill uppnå också självklart.
Sakta i backarna. I så fall hade vi inte haft några årstider. Jordens ekvator avviker 23,5 grader från banan.
Citera
2016-03-25, 05:25
  #9
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Hallå!
Såg just en doku om Kelly & Co där de säger att uppskjutningar från ekvatorn är idealiskt. U.S Florida, Öst Kazaksta osv. Hur kommer det sig?
Svårgooglat så ställer frågan här.

Anledningen till att USA använder Florida och sovjet använde Kazakstan är politiska. Det var så nära ekvatorn de kunde komma. Ekvatorn vore idealisk då jordytan har högre hastighet där men det är bara ESA/Frankrike med Kourubasen i Guyana som ligger riktigt nära ekvatorn.
Citera
2016-03-25, 06:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Anledningen till att USA använder Florida och sovjet använde Kazakstan är politiska. Det var så nära ekvatorn de kunde komma. Ekvatorn vore idealisk då jordytan har högre hastighet där men det är bara ESA/Frankrike med Kourubasen i Guyana som ligger riktigt nära ekvatorn.

Men alla platser jag känner till på ekvatorn som skulle vara tänkbara ligger ju i tropiska områden, det är ju per definition så på det viset. Dels mycket hög allmän fuktighet , ofta dimma, mycket varmt, mycket benäget med häftiga stormar och åskväder och skyfall. Och dessutom ibland helt usel infrastruktur pga dåliga vägar mm. Sjukdomar, malaria och fan och hans mormor, maten ruttnar fort, mjöl och bröd möglar på en gång etc. Att ha 1000-tals anställda i de miljöerna och kosta på dyra funktionella hus med tillräcklig AC och avfuktning kostar slantar.

Tropiska skyfall är inte som ynkliga svenska sommarregn, nä det kan komma 100 mm regn på ett par tre timmar, skyfallen är så starka att bara dånet gör att man kan inte prata med varandra, man måste vrååla utav h-e för att göra sig förstådd. Vägar spolas bort på några timmar etc. Jag har sett sådant själv, det är grymt. Sikten tex kan gå ner till bara typ 5 meter, ibland är åskmolnen så tjocka att det blir nästan mörkt som på kvällen.

Åskan är också asgrym med ibland jättemånga blixtar så att det kan bli nästan kontinuerligt ljust under flera minuter,
Att helt skydda en tankad raket mot alla dessa blixtar blir svårt. Ett annat problem är hagelstormar mm.

Nej vädret är så opålitligt där i tropikerna att det vore döfött att hålla på med raketuppskjutningar

ESA/Frankrike med Kourubasen i Guyana har dock lyckats få den basen att fungera bra, och överkomma svårigheterna. Trots vida träskområden däromkring mm.

En annan tror jag ännu bättre plats vore i Ecuador nära staden Quito (somligger nära ekvatorn), om det finns en lämplig högplatå där på lagom höjd att man slipper det värsta tropiska vädret där. Kan man ev bygga tillräckligt bra järnvägar där så är det perfekt. Det gäller förresten alla högplatåer nära eller på ekvatorn att de är mycket lämpliga.
Citera
2016-03-25, 09:20
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Från ekvaton kan man skjuta upp en satellit i valfri bana. Tänk dig en uppskjutning från sydpolen! Den satelliten blir bunden till en bana i nord-sydlig riktning.
Kan kan man ju men det går åt onödigt mycket bränsle att skjuta upp från ekvatorn om man vill lägga satelliten i polarbana, då är det bättre att skjuta upp från någon mer nordligt belägen plats (eller sydligt men det finns inte så mycket rymdbaser på södra halvklotet

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Anledningen till att USA använder Florida och sovjet använde Kazakstan är politiska. Det var så nära ekvatorn de kunde komma. Ekvatorn vore idealisk då jordytan har högre hastighet där men det är bara ESA/Frankrike med Kourubasen i Guyana som ligger riktigt nära ekvatorn.
USA använder Vandenberg en hel del också. Bajkonur i Kazakstan är fortfarande huvudsaklig uppskjutningsplats för ryska raketer men snart är deras nya bas Vostochny-kosmodromen färdig så de kan hålla sig på eget territorium.
Citera
2016-03-27, 21:47
  #12
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Sakta i backarna. I så fall hade vi inte haft några årstider. Jordens ekvator avviker 23,5 grader från banan.

Ber hemskt mycket om ursäkt. Den skjuts väl upp i det fönstret som dyker upp var 12e timme.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback