Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-24, 11:03
  #1
Medlem
IT-Vikings avatar
Hej,

Har börjat få lite för mycket problem med min Arch, trots ominstallationer - får white screen of death lite då och då vilket går mig totalt på nerverna. Står ingenting i loggarna för varken cinnamon, journalctl (förutom reboot) eller för X11, så troubleshooting är oerhört svårt.
Därför är det dags att gå tillbaka till Windows (tyvärr).

Problemet dock, jag kör RAID 1 med mdadm på 2st 2TB diskar (EXT4)jag gärna vill behålla men vet ingen bra metod att få in dom i Windows. - VIll inte köra en workaround med att ha en linux VM och mounta dom där..

All hjälp mottages.

Tack!
Citera
2016-03-25, 10:55
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-Viking
...
All hjälp mottages.Tack!
A. Det "tråkigaste" alternativet (återkommer med mer):
  • Pallra dig till KjellCo e.dyl och köp en tillräckligt stor disk på öppet köp, muntligt verifierat med säljaren! (Oavsett vad som står på kvitton/webbplats).
  • Formatera med t.ex exFAT från Windows (-boot media).
  • Kopiera dit allt / allt viktigt. Koppla sedan ur!
  • Radera alla partitioner på dina diskar, och installera om som du vill (t.ex 256GB C:, resten för ditt arkiv).
  • Koppla in låne-disken och kopiera tillbaka.
  • Wipe:a mellanlagringen (S.M.A.R.T tools räcker) På tisdag byter du disken mot dina pengar.

Påsken räddad! Det tar lång tid att kopiera om det är mycket data/stora filer (särskilt till Win-NTFS), så du kan behöva tre-fyra dagar till det hela...
Citera
2016-03-25, 11:18
  #3
Medlem
Är det viktiga data på diskarna så bör den ju säkerhetskopieras, och då formaterar man om disken med lämpligt filsystem och återställer en säkerhetskopia. Och säkerhetskopiering behöver förstås göras med regelbundet, så man kan ju inte hålla på att låna diskar för det.
Citera
2016-03-25, 11:59
  #4
Medlem
B. "Rädda" din Arch
"White screen" får mig att hoppas på att det faktiskt "bara" är grafiken som vållar strul. Konfa så att du kan stänga X med Ctrl-Alt-BS och/eller att du kan komma in från ditt LAN med ssh och döda bara X-sessionen (så vaknar skärm/kbd igen).

C. Alternativ 2 Migrera till NAS
Skaffa en annan (lagom liten) burk som kan ansluta dina diskar med Linux-RAID och dela ut på ditt LAN. (FreeNAS är nog stabilare än Linux?)
Försiktigt dock! SATA/IDE är tyvärr ett "primitivt" gränssnitt, så olika system/chipset kan få för sig att se diskarna annorlunda än nuvarande dator - och därmed inte alls fatta att där finns något vettigt (Med katastofresultat om den försöker vara smart...)
https://raid.wiki.kernel.org/index.p...ck_information
(Egentligen ska ju allt RAID-meck föregås av 100% backup av aktuellt innehåll. Dvs tillbaka till Alt A. - mitt första svar.)

D. Det roligaste(rekommenderade) alternativet:
Baserat på dina egna tankar (och ser att du diskuterat flera distar, vpn, mm.). Testa att köra Qubes OS https://en.wikipedia.org/wiki/Qubes_OS.
Ger dig både en stabilare Linux och en förträfflig desktop-VM. Du kommer att bli imponerad. Rekommenderar ändå att du installerar på en separat "skräpdisk", för att sedan montera dina 2x2T-mdadm där/hur du vill utan att blanda in dem i installationen.
Citera
2016-03-27, 21:18
  #5
Medlem
IT-Vikings avatar
Att köpa en ny disk för att tillfälligt migrera är det ända jag kom och tänka på också, men är av ganska förklariga skäl ett orlimligt alternativ. Datan på diskarna är dock viktig, därför det är RAID 1.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
B. "Rädda" din Arch
"White screen" får mig att hoppas på att det faktiskt "bara" är grafiken som vållar strul. Konfa så att du kan stänga X med Ctrl-Alt-BS och/eller att du kan komma in från ditt LAN med ssh och döda bara X-sessionen (så vaknar skärm/kbd igen).

C. Alternativ 2 Migrera till NAS
Skaffa en annan (lagom liten) burk som kan ansluta dina diskar med Linux-RAID och dela ut på ditt LAN. (FreeNAS är nog stabilare än Linux?)
Försiktigt dock! SATA/IDE är tyvärr ett "primitivt" gränssnitt, så olika system/chipset kan få för sig att se diskarna annorlunda än nuvarande dator - och därmed inte alls fatta att där finns något vettigt (Med katastofresultat om den försöker vara smart...)
https://raid.wiki.kernel.org/index.p...ck_information
(Egentligen ska ju allt RAID-meck föregås av 100% backup av aktuellt innehåll. Dvs tillbaka till Alt A. - mitt första svar.)

D. Det roligaste(rekommenderade) alternativet:
Baserat på dina egna tankar (och ser att du diskuterat flera distar, vpn, mm.). Testa att köra Qubes OS https://en.wikipedia.org/wiki/Qubes_OS.
Ger dig både en stabilare Linux och en förträfflig desktop-VM. Du kommer att bli imponerad. Rekommenderar ändå att du installerar på en separat "skräpdisk", för att sedan montera dina 2x2T-mdadm där/hur du vill utan att blanda in dem i installationen.

Qubes OS verkar riktigt intressant, måste verkligen ta mig en djupare titt på det på en av mina leka-runt-laptops! Eller installera på en skräp-disk som du säger, sitter lite för många hårddiskar i datorn nu så är bara att välja en hehe.

Men ditt alternativ B verkar rimligt, hur konfar jag X att stänga av med ett kortkommando? När jag får WSOD (ibland är det svart istället för vitt för övrigt, men mestadels vitt - med linjer i) så är datorn helt frusen. CTRL-ALT-F# fungerar ej, måste köra en norsk reboot.
Ända genvägarna jag känner till på rak arm är de i användargränssnittet (cinnamon)- tror du att de kommer fungera i detta läge? Eller i vilken modul borde jag lägga in detta kortkommando?

Tack för alla tips!
Citera
2016-03-27, 22:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-Viking
...
Men ditt alternativ B verkar rimligt, hur konfar jag X att stänga av med ett kortkommando? När jag får WSOD (ibland är det svart istället för vitt för övrigt, men mestadels vitt - med linjer i) så är datorn helt frusen. CTRL-ALT-F# fungerar ej, måste köra en norsk reboot.
Ända genvägarna jag känner till på rak arm är de i användargränssnittet (cinnamon)- tror du att de kommer fungera i detta läge? Eller i vilken modul borde jag lägga in detta kortkommando?
http://unix.stackexchange.com/questi...rlaltbackspace

Men när det är X-servern som spårat ur, så kan den ju samtidigt fortsätta att hålla kbd borta från all "nyttig" användning...
Innan "norsk reset" kollar jag alltid om maskinen svarar på ping, och i så fall är det bara att gå in via nätet (se till att sshd är aktiv!) och rädda os+diskar. Orkar man inte felsöka eller återstarta, så kan man ju i alla fall göra en kontrollerad shutdown( /sbin/poweroff), vilket iaf känns trevligare för sina värdefulla filer.
Citera
2016-03-27, 22:25
  #7
Medlem
IT-Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
http://unix.stackexchange.com/questi...rlaltbackspace

Men när det är X-servern som spårat ur, så kan den ju samtidigt fortsätta att hålla kbd borta från all "nyttig" användning...
Innan "norsk reset" kollar jag alltid om maskinen svarar på ping, och i så fall är det bara att gå in via nätet (se till att sshd är aktiv!) och rädda os+diskar. Orkar man inte felsöka eller återstarta, så kan man ju i alla fall göra en kontrollerad shutdown( /sbin/poweroff), vilket iaf känns trevligare för sina värdefulla filer.
Felsökningen får fortsätta, ska testa ping och SSH nästa gång det händer, och lägga in kill X. Tack!
Citera
2016-04-04, 18:45
  #8
Medlem
IT-Vikings avatar
Det har kommit en ny version av xorg-server, verkar som att den löste problemen.
Citera
2016-04-24, 10:45
  #9
Medlem
IT-Vikings avatar
Angående originalfrågan, om mdadm raid i Windows.

Ser ljust ut, i Windows 10 anniversary pack och Bash for Windows, så finns mdadm tillgängligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback