Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-25, 21:40
  #13
Medlem
MarqsN92s avatar
Jag gör mest lugna hiphoplåtar. Har skrivit texter sjukt länge och det är det enda jag kan säga att jag är riktigt bra på. Har letat efter ett pianobeat i flera dagar nu utan lycka. Har en text jag skrivit men alla beats jag spelat in texten till är svårmixade och det låter inte alls som att mina vocals passar in till beatet.

Vissa låtar får jag till, men har gjort sjukt många låtar som jag aldrig lyckats spela in eftersom jag inte får till någon bra mix.

Målet är inte att bli känd, bara att kunna göra låtar som är hyfsat bra så jag vågar dela dom på till exempel facebook, mest pga att jag vill framföra mina texter.
__________________
Senast redigerad av MarqsN92 2016-03-25 kl. 21:44.
Citera
2016-03-25, 23:04
  #14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarqsN92
Jag gör mest lugna hiphoplåtar. Har skrivit texter sjukt länge och det är det enda jag kan säga att jag är riktigt bra på. Har letat efter ett pianobeat i flera dagar nu utan lycka. Har en text jag skrivit men alla beats jag spelat in texten till är svårmixade och det låter inte alls som att mina vocals passar in till beatet.

Vissa låtar får jag till, men har gjort sjukt många låtar som jag aldrig lyckats spela in eftersom jag inte får till någon bra mix.

Målet är inte att bli känd, bara att kunna göra låtar som är hyfsat bra så jag vågar dela dom på till exempel facebook, mest pga att jag vill framföra mina texter.

Vad menar du med letat efter ett pianobeat? Letar du på nätet eller försöker du spela själv?
Citera
2016-03-25, 23:09
  #15
Medlem
MarqsN92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Vad menar du med letat efter ett pianobeat? Letar du på nätet eller försöker du spela själv?


Letat på nätet. Har alltid använt färdiga beats eftersom jag inte kan göra några själv
Citera
2016-03-26, 08:53
  #16
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarqsN92
Letat på nätet. Har alltid använt färdiga beats eftersom jag inte kan göra några själv
Det är inte tonart som spökar då? Vet du vilken tonart din röst klarar. Kan bli aningen jobbigt annars.
Citera
2016-03-26, 19:37
  #17
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarqsN92
Letat på nätet. Har alltid använt färdiga beats eftersom jag inte kan göra några själv

Du kanske skulle försöka hitta en musiker att samarbeta med?
Citera
2016-03-27, 13:46
  #18
Medlem
PiusXIIIs avatar
Eller ett autokompprogram, typ Band-in-box.
Citera
2016-06-29, 17:55
  #19
Medlem
Yttros avatar
Sho, jag vill börja prodda beats.
Leker runt på FL studio då och då men har aldrig tagit ett projekt därifrån då jag tyckt det låtit tråkigt.
Tänker därför att jag ska börja jobba med sampling direkt istället och kollade på denna beatplattan: http://www.vintagesynth.com/roland/sp505.php

Jag förstår inte riktigt alla egenskaper den har men har uppfattningen att den är ganska bra all-round. Vad säger ni som har erfarenhet av beatplattor? Behöver jag ett ljudkort bara för beatplattan?
Citera
2016-07-04, 21:39
  #20
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yttro
Sho, jag vill börja prodda beats.
Leker runt på FL studio då och då men har aldrig tagit ett projekt därifrån då jag tyckt det låtit tråkigt.
Tänker därför att jag ska börja jobba med sampling direkt istället och kollade på denna beatplattan: http://www.vintagesynth.com/roland/sp505.php

Jag förstår inte riktigt alla egenskaper den har men har uppfattningen att den är ganska bra all-round. Vad säger ni som har erfarenhet av beatplattor? Behöver jag ett ljudkort bara för beatplattan?

Till att börja med så är det en sampler du har länkat, kan vara bra att veta det korrekta ordet för utrustningen.
Jag använder mig ibland av en SP404SX, och jag älskar den. Jag kan tyvärr dock inte säga hur SP505 är då jag ej har testat den, men finns stora namn som använt sig utav den.

Jag tror egentligen att du borde få lite mer grepp om hela beatmaking-processen i FL innan du köper hårdvara, annars är risken stor att den kommer ligga och damma. Det är bra om du liksom vet vad det är du köper.

Finns hur mycket tutorials som helst för att hjälpa dig komma igång, sedan skapar du inte dem fetaste beatsen efter en vecka, det tar tid.

Just det, ja du behöver ett ljudkort för att recca beatsen från samplern till datorn.
__________________
Senast redigerad av pokemontrainer 2016-07-04 kl. 21:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback