Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-03-25, 16:55
  #61
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Googla start sequens pc så finns det säert nåt nyttigt:
Startsekvensen har inget med strömbrytaren att göra, startsekvensen förklarar bara vad som händer EFTER strömmen kopplats på. Ingenting där hindrar att man använder en vippbrytare för att starta/stänga av med.

Det går alldeles utmärkt att strunta i att vänta på startsignal/knapptryck, kör ut alla matningsspänningarna bara, så hoppar datorn igång.

Det känsliga är avstängningen, men det mesta som har med det att göra är redan genomgånget i post #48.
Citera
2016-03-25, 17:02
  #62
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
nej, dessvärre.
Avstängningsförfarandet i windows har ingenting alls att göra med avstängningen av nätagget, det är två helt olika saker. Det är liksom att först parkerar du, sedan stänger du av motorn. Har fordonet kraschat behöver du inte bry dig om att parkera, det har ju gjort sig självt, då stänger du bara av.

Jo, men en dator behöver inte krasha totalt på det viset. Du ser bara att den process som visas på skärmen har spårat ur. Andra processer som kör i bakgrunden behöver ju inte ha krashat.

Liknelse med bil:
Hastighetsmätaren visar plötsligt att bilen färdas med hastigheten 0. Lik förbaskat rör sig bilen. Motorn har inte stannat och alla andra processer funkar. Slår du av tändningen då eller...?
Dålig liknelse, jag vet.

Kollade lite på de länkar som fanns om start sequence. De flesta börjar med att beskriva boot sekvensen. Hur hårdvaran som får boot att starta fungera hoppar man förbi.
Citera
2016-03-25, 17:23
  #63
Medlem
x12s avatar
Vad som händer om ett enskilt program slutar fungera är också en helt annan sak, för det hör till operativet och inte strömmatning, påslag eller frånslag.

Windows är ganska tåligt mot strömavbrott, det är inte SÅ hemskt ofta det startvägrar eller storstrular efteråt, jag har råkat ut för äldre användare som i flera år stängt av dator och monitor med knappen på grendosan och de tycker det har funkat lika bra, tills en dag...
Det värsta som händer är oftast att man förlorar de öppna filer/dokument man inte hann spara och sedan kanske en filsystemskontroll går igång då datorn startas. Numera får man också en "datorn stängdes inte av korrekt" och den kanske erbjuder felsäkert läge mm, men välj normal uppstart så funkar det oftast.
Citera
2016-03-25, 17:24
  #64
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Gå in i inställningar / Strömsparare/Shema/ och "kyssa i starta eller väck" ställ sedan en tid så kommer den starta av sig själv vid en viss tidpunkt varje dag.
Det visste jag inte ens att det gick att göra, tyvärr är det nog ingen hjälp eftersom mitt dataanvändande sker ganska ojämt.
Bara på kul ska jag se hur man kan göra.
Citera
2016-03-25, 18:41
  #65
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Startsekvensen har inget med strömbrytaren att göra, startsekvensen förklarar bara vad som händer EFTER strömmen kopplats på. Ingenting där hindrar att man använder en vippbrytare för att starta/stänga av med.

Det går alldeles utmärkt att strunta i att vänta på startsignal/knapptryck, kör ut alla matningsspänningarna bara, så hoppar datorn igång.

Det känsliga är avstängningen, men det mesta som har med det att göra är redan genomgånget i post #48.

Beror vad jag menar med sekvens. Jag startar min sekvens genom att trycka på något som startar datorn. I den här tråden är det intressanta vad som händer fram till att POST startar. Därifrån är det ju bara programexekvering med tester och start av OS.

Det finns PC-datorer som saknar strömbrytare på baksidan men ingen jag sett saknar den på fronten.

Man kan testa ett nätaggregat utan moderkortet genom att kortsluta aggregatets gröna sladd till jord med t.ex ett gem.
Signalen på moderkortet som den gröna sladden normalt går till kallas PS-ON.

Här är ATX-kraven på kraften och signalen PS-ON. PS-ON signalen är den signal som moderkortet använder för att fjärrstyra kraften på/av.

Moderkortet styr alltså funktionerna soft on/off, Wake on LAN, or wake-on-modem. Vad jag menar är att dessa funktioner utförs med programvara av processorn med hjälp av avbrottshanteringen. Om datorn har både strömbrytare och startknapp så tror inte jag det räcker med att slå på strömbrytaren utan att även kicka till startknappen. När jag tänker efter så fungerar det på en del datorer men inte på andra men det kan ju bero på inställningar.

Citat:
PS_ON# is an active-low, TTL-compatible signal that allows a motherboard to remotely control the power supply in conjunction with features such as soft on/off, Wake on LAN*, or wake-on-modem. When PS_ON# is pulled to TTL low, the power supply should turn on the four main DC output rails: +12VDC, +5VDC, +3.3VDC and -12VDC. When PS_ON# is pulled to TTL high or open-circuited, the DC output rails should not deliver current and should be held at zero potential with respect to ground. PS_ON# has no effect on the +5VSB output, which is always enabled whenever the AC power is present. Table 14 lists PS_ON# signal characteristics. The power supply shall provide an internal pull-up to TTL high. The power supply shall also provide de-bounce circuitry on PS_ON# to prevent it from oscillating on/off at startup when activated by a mechanical switch. The DC output enable circuitry must be SELV- compliant. The power supply shall not latch into a shutdown state when PS_ON# is driven active by pulses between 10ms to 100ms during the decay of the power rails.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-03-25 kl. 18:47.
Citera
2016-03-25, 22:25
  #66
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
[...]
Moderkortet styr alltså funktionerna soft on/off, Wake on LAN, or wake-on-modem. Vad jag menar är att dessa funktioner utförs med programvara av processorn med hjälp av avbrottshanteringen. [...]
Ja. Eller tja..
När jag tänker efter lite så går ju inte powerknappen till nätaggregatet precis, utan till moderkortet. Så det du menar med att hård avstängning (alltså att hålla powerknappen intryckt i ca fem sekunder) inte bara helt sonika bryter strömmen kan mycket väl stämma. Jag, personligen, har bara ingen aning egentligen. (Man använder ju liksom bara den metoden när inget annat funkar i alla fall.)
Citera
2016-03-25, 22:32
  #67
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är naturligtvis som jag säger. Avstängningen av datorn ska göras på samma sätt oavsett om man klickar i Start-menyn på datorn eller håller inne starttrycknappen på datorns framsida.

Ni kanske har märkt att det tar en viss tid efter att man klickat i menyn innan datorn stängs av helt. Tror ni datorn har svårt att fatta att den ska stänga av sig?
Nej, den gör faktiskt en hel del innan. Alla processer ska stängas ner, eventuella uppdateringar ska installeras och allt som finns i RAM ska ut på hårddisken.

Drar man bara ur sladden avslutas ju inte pågående processer utan kan t.ex avbrytas mitt i en hårddiskskrivning. Katastrof.
[...]
Förresten.. Jag har ju aldrig påstått något annat. Att Windows stänger av datorn under kontrollerade former råder det ingen som helst tvekan om. Frågan är om Windows (eller processorn eller moderkortet) vid en frysning/hängning/konstant loop stänger ner datorn på ungefär samma sätt när man kör en hård avstängning (powerknappen intryckt)? Det är i denna fråga som jag är helt okunnig, än så länge i alla fall.
Citera
2016-03-25, 23:30
  #68
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad jag menar är att dessa funktioner utförs med programvara av processorn
Rör inte till det så mycket. Man brukar aldrig kalla bios/efi för "programvara", mer korrekt "firmware" och den kan vi strunta i, för normalt sett ser man den som en del av moderkortet.
Du får det att se ut som bios/efi(som du kallar programvara) är ett program som körs i windows, därför ser det väldigt förvirrat ut.

Hur IRQ hanteras på moderkortet vid start är inte så relevant, för när allt det kommit igång har redan strömmen kopplats på. Däremot är hårdvarueventen som t.ex tryckandet på pwr-knappen vid avstängning mycket riktigt kopplat via irq och processorn hjälper till att hantera det, men fortfarande har operativet inget med det att göra, inte heller "programvara" pga programvara är normalt sett vad man kallar sådant som körs i ett operativsystem.

Citat:
Frågan är om Windows (eller processorn eller moderkortet) vid en frysning/hängning/konstant loop stänger ner datorn på ungefär samma sätt när man kör en hård avstängning
Om operativet hängt sig såpass att muspekaren inte går röra, ctrl.alt.del funkar inte osv, eller om det stannat på bsod, då gör operativet inte ett enda skvatt. Processorn(och moderkort, ram) kan däremot vara igång och bara vänta och vänta och vänta på att få instruktioner av ett os som inte kan ge några. I den här situationen har operativet absolut NOLL att göra med avstänging av datorn. Här är det helt&hållet moderkortet(inkluderat bios/efi) som hanterar det. Trycker du på pwr-knappen i detta läge så stängs datorn av. Hur exakt det hanteras på moderkortet är oväsentligt just här. Operativet har ingen roll alls i en sådan nerstängning.

Om operativet INTE kraschat, du väljer "stäng av datorn" på menyn, då kör operativet först sin egen procedur för att spara all data och därefter, som allra sista åtgärd, ger det kommando till moderkortet att stänga strömmen och den avstängningen är exakt densamma som om du stängt av med knappen, men utan att behöva vänta 5 sek.
Citera
2016-03-26, 05:38
  #69
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
[...]
Om operativet hängt sig såpass att muspekaren inte går röra, ctrl.alt.del funkar inte osv, eller om det stannat på bsod, då gör operativet inte ett enda skvatt. Processorn(och moderkort, ram) kan däremot vara igång och bara vänta och vänta och vänta på att få instruktioner av ett os som inte kan ge några. I den här situationen har operativet absolut NOLL att göra med avstänging av datorn. Här är det helt&hållet moderkortet(inkluderat bios/efi) som hanterar det. Trycker du på pwr-knappen i detta läge så stängs datorn av. Hur exakt det hanteras på moderkortet är oväsentligt just här. Operativet har ingen roll alls i en sådan nerstängning.

Om operativet INTE kraschat, du väljer "stäng av datorn" på menyn, då kör operativet först sin egen procedur för att spara all data och därefter, som allra sista åtgärd, ger det kommando till moderkortet att stänga strömmen och den avstängningen är exakt densamma som om du stängt av med knappen, men utan att behöva vänta 5 sek.
Bra förklaring, och jag är helt inne på denna linje själv. För hur kan ett operativsystem som har hängt sig (totalt) vara med i en avstängningsprocess om man kör en hård avstängning? Nej, logiskt säger ditt resonemang betydligt mycket mer. Men jag ger PeterNoster rätt i det att han korrigerade mig på en punkt. Att köra en hård avstängning är inte detsamma som att rycka strömkabeln.
Citera
2016-03-26, 05:43
  #70
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
[...]
Bara på kul ska jag se hur man kan göra.
För att återgå till ämnet lite:

Har du fått någon kontroll på ditt knapptryckande nu, Herr.Dittling? Eller har du åtminstone fått dina frågetecken något mera uträtade?
Citera
2016-03-26, 10:49
  #71
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Rör inte till det så mycket. Man brukar aldrig kalla bios/efi för "programvara", mer korrekt "firmware" och den kan vi strunta i, för normalt sett ser man den som en del av moderkortet.
Du får det att se ut som bios/efi(som du kallar programvara) är ett program som körs i windows, därför ser det väldigt förvirrat ut.

Hur IRQ hanteras på moderkortet vid start är inte så relevant, för när allt det kommit igång har redan strömmen kopplats på. Däremot är hårdvarueventen som t.ex tryckandet på pwr-knappen vid avstängning mycket riktigt kopplat via irq och processorn hjälper till att hantera det, men fortfarande har operativet inget med det att göra, inte heller "programvara" pga programvara är normalt sett vad man kallar sådant som körs i ett operativsystem.


Om operativet hängt sig såpass att muspekaren inte går röra, ctrl.alt.del funkar inte osv, eller om det stannat på bsod, då gör operativet inte ett enda skvatt. Processorn(och moderkort, ram) kan däremot vara igång och bara vänta och vänta och vänta på att få instruktioner av ett os som inte kan ge några. I den här situationen har operativet absolut NOLL att göra med avstänging av datorn. Här är det helt&hållet moderkortet(inkluderat bios/efi) som hanterar det. Trycker du på pwr-knappen i detta läge så stängs datorn av. Hur exakt det hanteras på moderkortet är oväsentligt just här. Operativet har ingen roll alls i en sådan nerstängning.

Om operativet INTE kraschat, du väljer "stäng av datorn" på menyn, då kör operativet först sin egen procedur för att spara all data och därefter, som allra sista åtgärd, ger det kommando till moderkortet att stänga strömmen och den avstängningen är exakt densamma som om du stängt av med knappen, men utan att behöva vänta 5 sek.

Din definition på program är ju helt uppåt väggarna.
Hårdvaran (processorn) exekverar (utför) de instruktioner den förses med. Den ser ingen skillnad på varifrån instruktionerna kommer. Processorn ser ju ingen skillnad på firmware, bootprogram, operativsystem eller applikationer.

Om du med "stängt av med knappen" menar strömbrytaren eller utryckning av nätsladden så utförs ju inte det som du beskriver händer vid avstängning från menyn. Det finns ju ingen ström!!! Man märker ju det direkt på skillnaden i tid detta tar.

Firmware: instruktioner som ligger hårdkodat i hårdvaran i t.ex ett flaschminne.
Bootprogram: instruktioner som ligger delvis i hårdvaran och delvis på ett spår på hårddisken, MBR, och delvis på hårddisken.
OS + appar: instruktioner som ligger på hårdisk och som överförs till arbetsminnet, RAM, vid laddning.

Ni får googla vidare själva.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-03-26 kl. 11:05.
Citera
2017-06-04, 20:52
  #72
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Haha vad i helvete.

Trodde detta va en tråd först om varför det tar sån tid från när man trycker på knappen tills allt "laddat färdigt" och man faktiskt kan börja använda datorn på ett smidigt sätt. Det tycker jag är en bättre fråga för den här tråden

Jag menar, ibland kan det ta 5-10 minuter från det att man trycker på knappen tills att datorn funkar som den ska. Och min dator är ändå en hyffsat bra dator. Jämför med alla mobiltelefoner tex som funkar 10 sekunder från det att man startat upp den.
släng in en ssd så ska du se på snabb strart
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback