Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-23, 09:31
  #1
Medlem
Unniis avatar
Har börjat testa cello och tycker det går rätt bra, ska ta lektioner så fort det går men svårt att mitt i terminen.
Hur långt är det mellan alla toner på halsen? På en gitarr e ju allt märkt med metall"pinnar" pch ibland prickar...(jag spelar inte gitarr) men på cello finns det inget som mäter ut dom. Nån som har tips hur man lär sig lättast? Och jag vill helst inte behöva tejpa, då jag hyr cellon. Någon som fler tips om att lära sig cello? Alla tips är välkomna!

Jag har spelat piano sen jag va 11, med fyra års uppehåll fram till nu i slutet av 2015. Så jag kan läsa noter rätt ok, har taskig syn så måste plocka fram pappret nära ögonen, därför har jag övat upp mitt gehör under alla år.
Citera
2016-03-23, 09:46
  #2
Medlem
Som nybörjare brukar man ha ett sträck på baksidan av halsen som du sätter tummen på och runda klistermärken på framsidan för de andra fingrarna typ e,fiss osv. De är ju "bas" tonerna som man lär sig först sedan börjar du ju höra vilka toner det är du tar och du kan skjustera då.
Citera
2016-03-23, 10:23
  #3
Medlem
SlapBasss avatar
Hur långt är det mellan alla toner på halsen?

Detta varierar lite beroende på hur lång hals din cello har! Det är längre mellanrum mellan tonerna först och mellanrummet ökar ju mer du går upp på halsen . Ett bra tips kan vara att spela till backing tracks eller med någon som spelar ett instrument med "perfekt" intonation som t.ex. ett piano eller ett stränginstrument med band(det som du kallar för metallpinnar i ditt inlägg) ibland när du övar. Detta för att höra in mellanrummet mellan tonerna och på så sätt lära dig intonera.

Mvh kontrabasist
Citera
2016-03-23, 20:51
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Håller med SlapBass. Man ska inte heller föringa gamla hederliga Spanien visan som man kan ta på olika ställen på halsen, även i tumläget om du avancerat så långt.

Banalt japp men den är väldigt tydlig när man vill känna in och lära sig sätta fingrarna rätt och lysssna.

Naturligtvis stäm cellon först
Citera
2016-03-26, 13:40
  #5
Medlem
Jag har spelat cello i snart 16 år. Mitt tips är att skippa "strecken" som folk klistrar på greppbrädan. Man måste lära sig höra vad som är rent utan att förlita sig på strecken. Så öva skalor! Börja varje övningspass med skalor (och treklanger). På så sätt lär du dig var tonerna är, samtidigt som din teknik blir bättre Lycka till!
Citera
2016-03-31, 00:18
  #6
Medlem
Unniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarroMolle
Jag har spelat cello i snart 16 år. Mitt tips är att skippa "strecken" som folk klistrar på greppbrädan. Man måste lära sig höra vad som är rent utan att förlita sig på strecken. Så öva skalor! Börja varje övningspass med skalor (och treklanger). På så sätt lär du dig var tonerna är, samtidigt som din teknik blir bättre Lycka till!

Jag tejpade faktiskt idag :/ gehör har jag, men av lathet klistrade jag fast dom för att kunna koncentrera mej på stråken när jag spelar. Det låter helt hyfsat enligt mina obekvämt ärliga anhöriga, men just öppen A-sträng och C-tonen på A låter som att jag plågar en katt. Ingen annanstans, just dom två e kluriga..
Men har lyckats ge mej på två stycken som e någolunda behagliga för öronen
Såklart... blinka lilla stjärna, ur Cellisten 1. Men nu har jag också lyckats få till Touch the Sky från Brave. Refrängen och versen det är i alla fall superspännande det här! Längtar tills jag hittar nånstans att ta lektioner!
Citera
2016-03-31, 14:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unnii
Jag tejpade faktiskt idag :/ gehör har jag, men av lathet klistrade jag fast dom för att kunna koncentrera mej på stråken när jag spelar. Det låter helt hyfsat enligt mina obekvämt ärliga anhöriga, men just öppen A-sträng och C-tonen på A låter som att jag plågar en katt. Ingen annanstans, just dom två e kluriga..
Men har lyckats ge mej på två stycken som e någolunda behagliga för öronen
Såklart... blinka lilla stjärna, ur Cellisten 1. Men nu har jag också lyckats få till Touch the Sky från Brave. Refrängen och versen det är i alla fall superspännande det här! Längtar tills jag hittar nånstans att ta lektioner!


Bra.

Något som är nyttigt men tråkigt är att spela skalor. Nöj dig med c-dur-skalan först...gärna i två oktaver, från C på C-strängen till c på A-strängen. Lyssna noga på intonationen så att du spelar rent.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback