Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-09, 22:22
  #6877
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Så tänkte jag också plus att om man har en pylon så får man troligen lyftkraft av den jämfört med ett större skrov som bara buktar ut på undersidan.

I de höga hastigheter som man flyger så är det ingen större skillnad. Men luftmotståndet är ett problem när man skall avvika från området, t.ex. efter ett anfall där man avfyrat/fällt vapnen och har fientlig jakt efter sig.

Interna lastrum ger också problem t.ex. vid jakt om man behöver avfyra en jaktrobot under en kraftig sväng i överljudshastighet.
Citera
2014-05-09, 22:31
  #6878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkoliserad
Luftmotståndet ökar eftersom flygkroppen blir större när du har dina vapen invändigt.
Bättre att ha extrabränslet + beväpningen på insidan av flygkroppen, jämfört med att ha den under flygplanet, som då ökar både luftmotstånd och RCS.
Citera
2014-05-09, 23:06
  #6879
Avstängd
tacosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Bättre att ha extrabränslet + beväpningen på insidan av flygkroppen, jämfört med att ha den under flygplanet, som då ökar både luftmotstånd och RCS.
Självklart, tänkte säga det. USA har tänkt på allt igen

Jag ser att du har också lärt dig RCS idag
Citera
2014-05-09, 23:36
  #6880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Självklart, tänkte säga det. USA har tänkt på allt igen

Jag ser att du har också lärt dig RCS idag
Så du tror att man har lägre luftmotstånd med last under flygplanet jämför med om man har det inne i skrovet?
Det var jag som skrev RCS och som du då inte visste vad det var, ganska basic inom det vi diskuterar och jag har nog haft en susning om det i minst 25 år i alla fall.

Jag har arbetat i Kustartilleriet/Amfibiekåren, slutade som Kapten, har även arbetat i perioder inom försvarsindustrin (både inom och utanför Sverige).

Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Då jag svarade att det går utmärkt även med 343 mm diameter för Harpoon-familjen, jämfört med 500 mm för RBS15.
Det vill säga knappast någon fördel, däremot nackdel då roboten blir större (RCS) samt att den inte passar i vanliga 533 mm torpedtuber.

Citat:
Ursprungligen postat av tacost
Jag kan en hel del akronymer men RCS för mig är revisionskontroll men det är nog inte det som ni syftar på här utan vad?
__________________
Senast redigerad av Brunkeberg 2014-05-09 kl. 23:48.
Citera
2014-05-10, 00:35
  #6881
Medlem
REALINs avatar
Stor mycket bra om nya Gripen på Saabs hemsida.

http://www.saabgroup.com/en/Air/Grip...land/Gripen-E/
Citera
2014-05-10, 01:03
  #6882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Så du tror att man har lägre luftmotstånd med last under flygplanet jämför med om man har det inne i skrovet?
Det var jag som skrev RCS och som du då inte visste vad det var, ganska basic inom det vi diskuterar och jag har nog haft en susning om det i minst 25 år i alla fall.

Jag har arbetat i Kustartilleriet/Amfibiekåren, slutade som Kapten, har även arbetat i perioder inom försvarsindustrin (både inom och utanför Sverige).

Luftmotståndet ökar ju även om man har intern last eftersom kroppen måste bli större för att få plats med vapnen. Hur mycket större blir luftmotståndet av att ha en mindre kropp med vapnen utanpå??

Fördelen med externa vapen är ju att efter att man skjutit iväg dem och ska fly så har man avsevärt mindre luftmotstånd än om man hade haft större kropp med intern last.
Citera
2014-05-10, 01:28
  #6883
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Luftmotståndet ökar ju även om man har intern last eftersom kroppen måste bli större för att få plats med vapnen. Hur mycket större blir luftmotståndet av att ha en mindre kropp med vapnen utanpå??

Fördelen med externa vapen är ju att efter att man skjutit iväg dem och ska fly så har man avsevärt mindre luftmotstånd än om man hade haft större kropp med intern last.
Med last utanpå flygplanet så ökar man RCS. Blir man upptäckt av fienden kanske man aldrig hinner släppa sin last eller sina tankar.

De siffror som anges för Gripen angående Fart och RCS avser naket flygplan, dvs utan yttre beväpning eller extra tankar ( som man då behöver för att få räckvidd).
__________________
Senast redigerad av Brunkeberg 2014-05-10 kl. 01:38.
Citera
2014-05-10, 01:59
  #6884
Medlem
Läser lite olika schweiziska tidningar och ser att en svensk militärexpert citeras överallt, Robert Dalsjö heter han. Han totalsågar SAAB:s och Gripens framtid. Fint med en svensk som försöker sänka svensk industri strax innan folkomröstningen. Nån som vet vem muppen är?
Citera
2014-05-10, 02:06
  #6885
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Stor mycket bra om nya Gripen på Saabs hemsida.

http://www.saabgroup.com/en/Air/Grip...land/Gripen-E/

1. Det där hade de aldrig kommit på ifall de inte läst det på flashback, by Rayban.
Citera
2014-05-10, 02:26
  #6886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Med last utanpå flygplanet så ökar man RCS. Blir man upptäckt av fienden kanske man aldrig hinner släppa sin last eller sina tankar.

De siffror som anges för Gripen angående Fart och RCS avser naket flygplan, dvs utan yttre beväpning eller extra tankar ( som man då behöver för att få räckvidd).

Som alltid en avvägning.
Prioriteras att vara "stealth" i x-band(för f-35 har väl bara liten RSC i x-band och större än gripen i VHF? ) och kunna släppa sina bomber för att sedan bli nerskjuten på väg hem (för att man är för tjock och inte kan göra tillräckligt snabba undanmanövrar) eller prioriteras att kunna flyga hem från uppdraget (om nu gripen har några offensiva bomber...)

Just för flyget i Sverige kanske flygegenskaperna prioriteras högre då förmodligen dess huvuduppgift är att försvara sverige och kanske överleva en strid, men för USA är det säkert annorlunda.

Vad efterfrågar köparen av flygplanen?
Skulle vara intressant att se hur ett land tänker.

Om det fanns en obegränsad budget vilket plan skulle då köpas (f-35?)?
Om flygegenskaper prioriterades (su-35?) ?
Om kostnaden prioriterades (gripen?) ? osv
Citera
2014-05-10, 03:37
  #6887
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Läser lite olika schweiziska tidningar och ser att en svensk militärexpert citeras överallt, Robert Dalsjö heter han. Han totalsågar SAAB:s och Gripens framtid. Fint med en svensk som försöker sänka svensk industri strax innan folkomröstningen. Nån som vet vem muppen är?


Han jobbar ju på FOI, skumt att han pratar dåligt om JAS.
Är nån av dom citaten på Eng, kan du länka?

Lite om Dalsjö,
www.santerus.se/200/201.asp?id=1911
Citera
2014-05-10, 09:40
  #6888
Avstängd
tacosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Han jobbar ju på FOI, skumt att han pratar dåligt om JAS.
Är nån av dom citaten på Eng, kan du länka?

Lite om Dalsjö,
www.santerus.se/200/201.asp?id=1911
Det finns människor som känner att dom inte får göra det som dom själva känner att dom är duktiga på, av dessa så brukar de flesta helt enkelt ge upp medans andra försöker desperat smutskasta de som kommer till tals. Gissar att han är den senare, han kan så mycket tycker han men ingen vill lyssna annat än militärakademin och dom har såklart inget att säga i industrifrågor

Var det inte en likadan mupp som promotade B3LA iställer för Gripen också om inte mitt minne sviker mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback