Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-17, 11:16
  #721
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Det e så idag. På 60-talet va högerextremism nåt annat.


Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag sa bara att det e svårt skilja mellan höger o högerextremismen. Men det e ju idag nästan bara liberalism på skalan. Så man måste jämföra det med dagens situation.
Högerextremism idag e nåt i stil med Bushs retorik o nativismen. Så det e relativt. O på FB kan du bara jämföra vilka mongoinlägg som postas. Bara nativister o mussehatare. Det e ju fuckedup o nåt som Hitlers tid.

Vilket demonstrerar vad jag har sagt ett bra tag på denna tråd och i denna tråds sammanhang: "Högerextremism användas här som ett egentligen meningslöst, retorisk epitet".
Citera
2016-11-17, 16:13
  #722
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket demonstrerar vad jag har sagt ett bra tag på denna tråd och i denna tråds sammanhang: "Högerextremism användas här som ett egentligen meningslöst, retorisk epitet".
Sen tenderar vänsterfolk att kalla en för högerextrem så fort man har åsikter som står till höger om MP. Det är ju såna saker som devalverar ordets betydelse. För mig så är liksom en högerextrem på det stora hela samma sak som en nazist alternativt en vanlig fascist.
Citera
2016-11-17, 16:17
  #723
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sen tenderar vänsterfolk att kalla en för högerextrem så fort man har åsikter som står till höger om MP. Det är ju såna saker som devalverar ordets betydelse. För mig så är liksom en högerextrem på det stora hela samma sak som en nazist alternativt en vanlig fascist.

Vad är en vanlig fascist?
Är det något uttryck som är godtyckligt så är det väl just fascist.


Men du anser alltså att värdekonservativa, marknadsliberaler eller objektivister inte är högerextrema?
Citera
2016-11-17, 16:21
  #724
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vad är en vanlig fascist?
Är det något uttryck som är godtyckligt så är det väl just fascist.


Men du anser alltså att värdekonservativa, marknadsliberaler eller objektivister inte är högerextrema?
Du har rätt, fascister finns ju både åt höger och vänster. My bad.

Jag hade inte kallat dom för högerextrema, nej. Kanske i gränslandet.
Citera
2016-11-17, 16:22
  #725
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du har rätt, fascister finns ju både åt höger och vänster. My bad.

Jag hade inte kallat dom för högerextrema, nej. Kanske i gränslandet.

Hur definierar du fascist/fascism egentligen?
Vad är en vänsterfascist?
Citera
2016-11-17, 16:27
  #726
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Hur definierar du fascist/fascism egentligen?
Vad är en vänsterfascist?
Släpp det hela, det var jag som inte tänkte hela vägen.
Citera
2016-11-17, 18:59
  #727
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Släpp det hela, det var jag som inte tänkte hela vägen.
Gör som de högerextrema, tänk inte alls.
Jag tycker det här är ett jäkla dividerande om hårklyverier. Flashback är högerextremt forum. Svårare än så är det inte.
Citera
2016-11-17, 19:14
  #728
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket demonstrerar vad jag har sagt ett bra tag på denna tråd och i denna tråds sammanhang: "Högerextremism användas här som ett egentligen meningslöst, retorisk epitet".

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sen tenderar vänsterfolk att kalla en för högerextrem så fort man har åsikter som står till höger om MP. Det är ju såna saker som devalverar ordets betydelse.

Helt överens med dig; det är tom retorik.

Citat:
För mig så är liksom en högerextrem på det stora hela samma sak som en nazist alternativt en vanlig fascist.

Låt dig inte luras av falska analogier.
Citera
2016-11-17, 20:13
  #729
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Gör som de högerextrema, tänk inte alls.
Jag tycker det här är ett jäkla dividerande om hårklyverier. Flashback är högerextremt forum. Svårare än så är det inte.
Jag har fortfarande inte hitta något som stärker den tesen. En tes som dessutom har falsifierats ett antal gånger. Att man tycker något betyder inte att det är på det sättet.
Citera
2016-11-18, 04:09
  #730
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag har fortfarande inte hitta något som stärker den tesen. En tes som dessutom har falsifierats ett antal gånger. Att man tycker något betyder inte att det är på det sättet.
...och jag säger att jag tycker. Naturligtvis märks inte högerextrema överallt i forumet. Om ett gäng högerextrema diskuterar trägårdsarbete tycks de vara ett gäng kycklingar som piper rara meningar men de är fortfarande extremister till höger.
Citera
2016-11-18, 04:36
  #731
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
...och jag säger att jag tycker. Naturligtvis märks inte högerextrema överallt i forumet. Om ett gäng högerextrema diskuterar trägårdsarbete tycks de vara ett gäng kycklingar som piper rara meningar men de är fortfarande extremister till höger.
Du får tycka att Flashback är högerextremt tills du blir blå, det blir inte sant för det. En sida är inte högerextrem bara för att det finns högerextrema medlemmar. Är Facebook högerextremt? Det finns ju högerextremister där menar jag. Är Youtube högerextremt? Jag kan fortsätta i all evighet. Anledningen till att det är så lätt att säga att FB inte är en högerextrem sajt är, som sagts så många gånger, att det inte finns en klar och tydlig högerextremistisk vinkling. Det är bara ett diskussionsforum. FB i sig ställer sig vare sig till höger, vänster eller i mitten utan helt enkelt utanför.

Om FB vore högerextremt så skulle väl inte så många högerextremister tjata om att forumet "går judens ärenden", inte sant?

Jag vågar ta gift på att högerextrema är i minoritet här, precis som i övriga samhället.
Citera
2016-11-18, 10:20
  #732
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Flashback är högerextremt forum. Svårare än så är det inte.

Naturligvis. Ditt "det bara är så" är inte svårt.

Och det är inte heller svårt att säga: "Nej, det är inte bara så".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback