Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-22, 15:55
  #1
Avstängd
Yogurtmans avatar
Hejsan nu är det så att jag inte kommer kunna köpa mat nästa månad på grund av oväntade räkningar.
Så jag hade både tänkt fiska och bygga fällor som jag kan sätta ut i skogsområdet och försöka fånga kaniner/harar men hur ser lagen på det ?
Jag behöver ju maten till att leva och människor har ju gjort det i tusen år.
Behöver man någon jakt licens eller är det strängt förbjudet att fånga och äta vilda djur kan också tillägga att det finns gott om ankor här som hade varit lätta att fånga!
Citera
2016-03-22, 16:16
  #2
Medlem
Du måste ha gått kurs för att få snara djur, möjligtvis också för att använda exempelvis mårdfällor. För att jaga behöver du lösa statligt jaktkort, samt ha jakträtt på marken du ämnar jaga på. För att komma över jaktvapen behöver du jägarexamen och vapenlicens. För närvarande tar det uppåt två månader på vissa håll för att erhålla vapenlicens.

Du får fiska i allmänt vatten, med vissa lokala reglar vad gäller tillstånd ex fiskekort. På privat mark behöver du tillstånd från markägaren för att få fiska.

Sedan bryr jag mig personligen inte om lagar som på något sätt sätter sig över hundratusen års rättigheter att fiska och jaga. Om jag skulle bosätta mig i Sarekfjällen så skulle jag inte bry mig om länsmans påbud.
Citera
2016-03-22, 16:17
  #3
Medlem
Blir du påkommen kan du förmodligen räkna med en del juridiska problem. Du får nog rätt så svårt att hänvisa till nödsituation. Det skulle vara lättare om du hade gått vilse i skogen. Då skulle du kunna göra rätt mycket sådant, men jag tvivlar rätt starkt i den här situationen.

Fiska tror jag du får göra på rätt många ställen, men fällor för vilt tror jag det är betydligt svårare med.

Om du nu verkligen inte har möjlighet att köpa någon mat alls blir mitt tips att dumpstra. Där finns det bra tillgång på mat.
Citera
2016-03-22, 16:21
  #4
Avstängd
Yogurtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Blir du påkommen kan du förmodligen räkna med en del juridiska problem. Du får nog rätt så svårt att hänvisa till nödsituation. Det skulle vara lättare om du hade gått vilse i skogen. Då skulle du kunna göra rätt mycket sådant, men jag tvivlar rätt starkt i den här situationen.

Fiska tror jag du får göra på rätt många ställen, men fällor för vilt tror jag det är betydligt svårare med.

Om du nu verkligen inte har möjlighet att köpa någon mat alls blir mitt tips att dumpstra. Där finns det bra tillgång på mat.
Dumpstra va något nytt aldrig hört talas om det innan ska kolla lite mer på det!
Citera
2016-03-22, 16:55
  #5
Medlem
UngeHerrProms avatar
Fiska kan du göra lite här och där, sen ska jag berätta för dig hur man stjäl kött, man tar en skokartong eller någon större med lock, du gör en som en lucka på toppen som går att öppna stänga och sen virrar du in i present papper, du håller i presenten och går till kött disken och fyller den med kött, bäst ifall du tar en kundkorg också och sen går till kassan och när du ska betala säger du fan jag glömde kortet, gör det inte på din vanliga matbutik det lärde jag mig det svåra sättet
Citera
2016-03-22, 17:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yogurtman
Hejsan nu är det så att jag inte kommer kunna köpa mat nästa månad på grund av oväntade räkningar.
Så jag hade både tänkt fiska och bygga fällor som jag kan sätta ut i skogsområdet och försöka fånga kaniner/harar men hur ser lagen på det ?
Jag behöver ju maten till att leva och människor har ju gjort det i tusen år.
Behöver man någon jakt licens eller är det strängt förbjudet att fånga och äta vilda djur kan också tillägga att det finns gott om ankor här som hade varit lätta att fånga!

Är det inte bättre att du ägnar din lediga tid till att söka extrajobb istället för att slösa bort tiden på att fundera över dumma saker?

När jag köper någonting så förväntar jag mig att det kostar pengar.
Därför blir jag inte förvånad när jag kommer till kassan o de vill ha 4000 spänn av mig. Varför blir du förvånad när det kommer en räkning?

Ett tips är att sälja din dator/mobiltelefon så har du råd till att äta även nästa månad.
Lär dig sedan att planera din ekonomi. Kanske du kan ansöka om en god man?

I övrigt så är det som det redan har nämnts här. Man får inte jaga på mark du inte har jakträtt på.
Citera
2016-03-23, 10:25
  #7
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Fiska kan du göra lite här och där, sen ska jag berätta för dig hur man stjäl kött, man tar en skokartong eller någon större med lock, du gör en som en lucka på toppen som går att öppna stänga och sen virrar du in i present papper, du håller i presenten och går till kött disken och fyller den med kött, bäst ifall du tar en kundkorg också och sen går till kassan och när du ska betala säger du fan jag glömde kortet, gör det inte på din vanliga matbutik det lärde jag mig det svåra sättet

Har du provat det här än? det är bästa sättet att få grattis kött, och så länge man tar under 1000kr så är det lugnt ifall man blir tagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback