• 70 008 online
  • 1 214 281 medlemmar
  • 62 633 700 inlägg
2016-03-22, 15:47
Medlem
Hur skall man kunna välja mellan denna utbildningen och Datateknik?

Som jag förstår är Datateknik ganska mycket "bredare" i.o.m. att den har en större blandning mellan hårdvara och mjukvara vilket öppnar upp för behörighet till masterinriktningar som delas med både Teknisk fysik samt Mjukvaruteknik.

Om man tycker ingenjörsarbete i form av Mjukvara verkar 10-15% mer intressant än hårdvara är det anledning nog att välja Mjukvaruteknik framför de bredare programmen Datateknik och Teknisk fysik?

Har läst en del här på flashback om att det är viktigare att kunna mycket av fysiken som läses på Y-linjen än regelrätt programmering när man kommer ut i arbetslivet. Men av de jobbanonser jag har läst så verkar det som att det är just programmeringsbiten som efterfrågas. Hur står det till egentligen?
Citera
2016-03-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Hur skall man kunna välja mellan denna utbildningen och Datateknik?

Som jag förstår är Datateknik ganska mycket "bredare" i.o.m. att den har en större blandning mellan hårdvara och mjukvara vilket öppnar upp för behörighet till masterinriktningar som delas med både Teknisk fysik samt Mjukvaruteknik.

Om man tycker ingenjörsarbete i form av Mjukvara verkar 10-15% mer intressant än hårdvara är det anledning nog att välja Mjukvaruteknik framför de bredare programmen Datateknik och Teknisk fysik?

Har läst en del här på flashback om att det är viktigare att kunna mycket av fysiken som läses på Y-linjen än regelrätt programmering när man kommer ut i arbetslivet. Men av de jobbanonser jag har läst så verkar det som att det är just programmeringsbiten som efterfrågas. Hur står det till egentligen?
Skulle fortfarande välja Datateknik eftersom det är bättre känd och mer etablerade. Vill du verkligen fokusera på programmering så är det bara att välja masterprofiler som passar dig bäst. Det kan du göra efter att ha provat alla de olika moment under de tre första åren.
Citera
2016-03-22, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vIKz
Skulle fortfarande välja Datateknik eftersom det är bättre känd och mer etablerade. Vill du verkligen fokusera på programmering så är det bara att välja masterprofiler som passar dig bäst. Det kan du göra efter att ha provat alla de olika moment under de tre första åren.

Ja, men om man ska jobba med huvudsakligen systemutveckling efter utbildningen känns det som en omväg att gå Datateknik; eftersom systemutveckling innebär just att man arbetar med mjukvara. Har också svårt att tro att man inte får jobb efter Civ. Ing. i Mjukvara. Och några år efter sin examen, hur värdefullt är det att ha gått en känd och etablerad utbildning när man redan har arbetslivserfarenhet? Av det jag hört så är titeln Civilingenjör i CV:t mer viktig efter första jobbet än vilken inriktning man valt. Efter första jobbet är det väl viktigast att kunna prestera inom sitt område, om då många av jobben är inom området mjukvara känns det då som sagt en omväg att ge sig på Datateknik framför Mjukvaruteknik.

Edit: Eftersom detta är en tråd där jag frågar om hjälp uppskattar jag om du kan dela med dig av de brister du ser i min logik ovan.
Senast redigerad av NeverEverGiveUp 2016-03-22 kl. 17:07.
Citera
2016-03-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Ja, men om man ska jobba med huvudsakligen systemutveckling efter utbildningen känns det som en omväg att gå Datateknik; eftersom systemutveckling innebär just att man arbetar med mjukvara. Har också svårt att tro att man inte får jobb efter Civ. Ing. i Mjukvara. Och några år efter sin examen, hur värdefullt är det att ha gått en känd och etablerad utbildning när man redan har arbetslivserfarenhet? Av det jag hört så är titeln Civilingenjör i CV:t mer viktig efter första jobbet än vilken inriktning man valt. Efter första jobbet är det väl viktigast att kunna prestera inom sitt område, om då många av jobben är inom området mjukvara känns det då som sagt en omväg att ge sig på Datateknik framför Mjukvaruteknik.

Edit: Eftersom detta är en tråd där jag frågar om hjälp uppskattar jag om du kan dela med dig av de brister du ser i min logik ovan.
Uhm to he honest jag håller med dig. Måste säga att jag inte har någon personlig erfarenhet alls kring dessa två utbildningar så det jag skriver är bara det jag tycker

Men hur som helst, jobb inom IT får man alltid. Tror att slutligen kommer det inte att spela någon roll alls. Och eftersom du verkar ha bestämt dig för Linköping så kan du alltid bara byta program om det inte känns rätt.

Varför just Linköping dock? Har du också funderat på Lund också? Kan inte riktigt bestämma vilken skola jag vill gå på själv...
Citera
2016-03-22, 19:37
Medlem
Är du intresserad av programmering och mjukvaruutveckling så kommer du att få ett större djup i den typen av kurser om du läser mjukvaruteknik. Datateknik ger dig mer om hårdvara, elektronik, signalbehandling och reglerteknik exempelvis. Bra jobb kommer du att få oavsett, givet att du är duktig.
Citera
2016-03-22, 19:57
Medlem
Mjukvaruteknik är en mycket bra utbildning och vill du bli en duktig programmerare bör du välja den framför Datateknik av två anledningar:

Många projektkurser, i princip (Kanske är varje?) termin har de en projektkurs i grupp där du får praktiskt öva dina kunskaper vilket så klart behövs!

Och, ett stort intresse för programmering vilket inte är detsamma på Datateknik. Studenterna på mjukvaruteknik programmerar helt enkelt mer, du kommer få kompisar som programmerar på fritidien, går med i grupper för att programmera efter skoltid och hackatons.

Vill du lära dig hårdvara också, läs Datateknik, eller välj några valfria kurser på Mjukvaruteknik, borde väl gå i mastern om inte annat.
Citera