Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-26, 01:06
  #13
Medlem
helt sjukt att det inte finns en lösning till denna viruset Mår piss pga det här
Citera
2016-04-26, 09:41
  #14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
helt sjukt att det inte finns en lösning till denna viruset Mår piss pga det här

Det här kan ta dig ett steg närmre lösningen - http://www.thewindowsclub.com/id-identify-ransomware.
Citera
2016-05-21, 23:11
  #15
Medlem
Perpetovs avatar
Teslacrypt har lagt ner och man dekryptera sina filer.
http://www.welivesecurity.com/2016/0...pt-ransomware/
Citera
2016-05-29, 11:49
  #16
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
tyvärr kan jag bara göra backup inom några dagar.. vilket betyder jag inte kan göra backup innan viruset dök upp :-/

finns det verkligen ingenting och göra åt saken förutom backup?
Tyvärr.
Om det är ett ransomware, typ TeslaCrypt* eller CryptoLocker, som du har drabbats av så ska du definitivt INTE köra någon backup nu. Då är risken helt klart överhängande att du bara sprider "viruset" till de enheter (USB-minnen, externa hårddiskar etc) som du ansluter och att det börjar kryptera filer där också.

Ditt fall belyser helt klart det faktum att man bör (eg. måste) ta backuper på alla viktiga filer som man inte vill bli av med till enheter som man ansluter manuellt. Men när man har drabbats ska man inte ansluta någon enhet utan att vara säker på att "viruset" är borta och inte kan skada fler filer.

*) I fallet TeslaCrypt (om det är det du har drabbats av) har du dock enorm tur. (Se Perpetovs inlägg före mitt.)


PS: Ser nu att det är ett litet tag sedan tidigare inlägg skrevs, så jag hoppas att du har hittat någon bra lösning.
__________________
Senast redigerad av d00rkey 2016-05-29 kl. 11:52.
Citera
2016-07-27, 22:37
  #17
Medlem
Jag fick cryptowallviruset. Krypterade alla dokument samt bildfiler. Hade ingen återställningspunkt, men drog då hem shadowexplorer. Den "simulerar" en tidigare återställningspunkt, så jag kunde helt enkelt kopiera alla mina filer via shadowexplorer till ett usbminne. Testa det, så hoppas jag de funkar lika bra för dig som de gjorde för mig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback