Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-27, 17:24
  #13
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det beror på vilken hastighet man kör. Bilisten bör ju vara uppmärksam på fotgängare nära övergångsstället och kunna stanna vid behov. Bilister har ju ofta inställningen att om fotgängare inte ställer sig rakt framför övergångsstället och inväntar att bilen stannar så är sannolikheten noll att de ska över. Zebralagen skulle ju förhindra denna mentalitet, vilket den till stor del lyckats med. Innan kunde man ju stå och bara vänta på massor av bilar som fräste förbi utan en tanke på att fotgängare ville förbi.



Så bara för det är tillåtet så måste varje person göra varje ärende med bil?

Säg att tillåten hastighet på platsen är 40 km/h. Jag kör i 25 km/h, beredd på att kunna stanna snabbt om det krävs. Jag kommer ändå inte att ha en chans att stanna om gångdåren girar rätt ut på övergångsstället utan att stanna först! I just detta exempel kan jag aldrig tänka mig att jag som bilist kan bedömas ha ansvar för olyckan.

Det är mycket möjligt att mentaliteten hos bilisterna har förändrats, men antalet olyckor vid övergångsställen lär ju ha ökat sedan zebralagen infördes. Detta beror med stor sannolikhet på gångdårarna och deras blinda tro på att det bara är att knata rätt ut i gatan utan att se sig för.

Och nej, man måste inte göra varje ärende med bil. Men så länge det inte är olagligt att köra bil i staden så är det som det är. Visst kan man kampanja för att få folk att ändra sina körvanor, men...
__________________
Senast redigerad av pestloppan 2016-03-27 kl. 17:37.
Citera
2016-03-27, 17:46
  #14
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det förändrar inte förutsättningarna. I stadstrafik så passerar det kontinuerligt en ström av bilar förbi övergångsställen i vars närhet fotgängare hela tiden rör sig.

Hur tror du att kommunal busstrafik skulle fungera om varje busschaufför hela tiden måste vara beredd på att stanna därför att en fotgängare via en plötslig ingivelse gör helt om och går ut på övergångsstället? Kanske kommer joggandes och helt plötsligt joggar ut på övergångsstället utan förvarning?

Eller du har något recept på hur vi skall övervinna naturlagarna?

Det är en omöjlighet och av den anledningen ställs det krav på fotgängare i trafiken.

Självklart skall det ställas stora krav på den som kör bil ibland oskyddade trafikanter men zebralagen innebär inget frikort för fotgängare vilket många felaktigt tror.

Det funkar med kollektivtrafiken. De kör långsamt över övergångsställen. Några få gånger har jag sett bussar tvärnita. Den enda gången jag sett någon bli påkörd har varit när de gått rakt ut i vägen mellan parkerade bilar, där det inte ens fanns ett övergångsställe.

Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Säg att tillåten hastighet på platsen är 40 km/h. Jag kör i 25 km/h, beredd på att kunna stanna snabbt om det krävs. Jag kommer ändå inte att ha en chans att stanna om gångdåren girar rätt ut på övergångsstället utan att stanna först! I just detta exempel kan jag aldrig tänka mig att jag som bilist kan bedömas ha ansvar för olyckan.

Det är mycket möjligt att mentaliteten hos bilisterna har förändrats, men antalet olyckor vid övergångsställen lär ju ha ökat sedan zebralagen infördes. Detta beror med stor sannolikhet på gångdårarna och deras blinda tro på att det bara är att knata rätt ut i gatan utan att se sig för.

Och nej, man måste inte göra varje ärende med bil. Men så länge det inte är olagligt att köra bil i staden så är det som det är. Visst kan man kampanja för att få folk att ändra sina körvanor, men...

I centrala delar av större städer är det ingen som kör i 25 km/h över ett övergångsställen, speciellt inte om det är folkklungor runt om.
Citera
2016-03-27, 18:06
  #15
Medlem
Moltas666s avatar

Du yrar. Yrkestrafik har tidtabeller att följa och håller det tempo som går att hålla. Det finns inga busschaufförer som instrueras att köra försiktigt så att man inte kör över fotgängare.

Det förutsätts att alla parter i tät stadstrafik tar ansvar för sina gärningar. All trafik utgår från det. Händer det trots det olyckor så får man reda ut ansvarsförhållandet efteråt.

Du lever i en fiktiv värld utan verklighetsanknytning. Dessutom regleras frågan i TrF vilket jag redan skrivit och lagtexten har anpassats till det faktum att samtliga i trafiken har ett ansvar.
Citera
2016-03-27, 18:39
  #16
Medlem
Toolmans avatar
Jan Guillou törs väl inte längre vistas ute annat än i riddarutrustning/ SUV.

Är man gångtrafikant stör man sig på bilister som kör för fort och inte stannar vid övergångsställen. Är man biltrafikant stör man sig på gångtrafikanter som slänger sig huvudstupa ut i vägen. Allt beror på vilken sida av ratten man befinner sig.
Citera
2016-03-27, 18:41
  #17
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Jan Guillou törs väl inte längre vistas ute annat än i riddarutrustning/ SUV.

Är man gångtrafikant stör man sig på bilister som kör för fort och inte stannar vid övergångsställen. Är man biltrafikant stör man sig på gångtrafikanter som slänger sig huvudstupa ut i vägen. Allt beror på vilken sida av ratten man befinner sig.

Alla stör sig däremot på cyklister, till och med andra cyklister
Citera
2016-03-27, 18:57
  #18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Jan Guillou törs väl inte längre vistas ute annat än i riddarutrustning/ SUV.

Är man gångtrafikant stör man sig på bilister som kör för fort och inte stannar vid övergångsställen. Är man biltrafikant stör man sig på gångtrafikanter som slänger sig huvudstupa ut i vägen. Allt beror på vilken sida av ratten man befinner sig.

Lite grann åt det hållet är det nog. Som cyklist så har jag ofta synpunkter på bilister och som bilist har jag ofta synpunkter på cyklister...

Som fotgängare har jag mest synpunkter på hur cyklisterna cyklar eftersom dom flesta cyklister inte ens kan dom mest grundläggande trafikreglerna.
Citera
2016-03-27, 18:57
  #19
Medlem
akehodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Alla stör sig däremot på cyklister, till och med andra cyklister

Word, de är de riktiga marodörerna!

Har lille Janne gåt och blivit antifeminist, det är ett känt faktum att fler män än kvinnor kör bil och fler kvinnor är män åker kollektivt.
Står machojanne inte länge upp för allas lika värde?
Är han kanske kryptoSDare också?

För övrigt har han rätt Zebralagen har bara gjort att en sorts tyrann (bilisterna) ersats av en annan tyrann (gångtrafikanter) vid övergångställena, all tyranni är av ondo.
Citera
2016-03-27, 19:02
  #20
Medlem
Toolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Alla stör sig däremot på cyklister, till och med andra cyklister

Alla hatar cyklister, en genuint hatad grupp i trafiken. Det måste kanske till någon diskrimineringslag som skyddar cyklisterna

Undrar varför den gode Jan Guillou inte spyr galla över denna grupp. Jag kan inte riktigt se för mig denne prominente karl på två hjul.
__________________
Senast redigerad av Toolman 2016-03-27 kl. 19:08.
Citera
2017-03-24, 08:08
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Det funkar med kollektivtrafiken. De kör långsamt över övergångsställen. Några få gånger har jag sett bussar tvärnita. Den enda gången jag sett någon bli påkörd har varit när de gått rakt ut i vägen mellan parkerade bilar, där det inte ens fanns ett övergångsställe.



I centrala delar av större städer är det ingen som kör i 25 km/h över ett övergångsställen, speciellt inte om det är folkklungor runt om.
Hur snabbt kör dom då? Snabbare eller långsammare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback