Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-04-12, 06:16
  #1
Feministhysterin har gått för långt i vårt samhälle. Ibland känns det som att man bör skämmas för att tillhöra det manliga könet bara för att vissa beter sig illa. Talibaner och potentiella våldtäktsmän är vi hela bunten (män). Fler än jag som tycker att det krävs en motrörelse? Det finns ett antifeministiskt samfund där man kan gå in och debattera.
http://www.antifeminist.nu
[url]http://www.antifeminist.nu
Citera
2002-04-12, 16:03
  #2
Medlem
re: Antifeminism

Feminism som den är nu är ju jävligt diffus och splittrad i ett flertal olika grenar.
Den typ av feminism som t.ex Vänsterpartiet driver är för sk könskvotering.

Könskvotering är ett av dom dummaste jävla påhitt som har dykt upp i politiken. Könskvotering innebär att någon ska ha förtur enbart pågrund av sitt kön. Att dagens sk feminister accepterar detta är för mig ett stort jävla mysterium.

Jag kallar mig glädjeligen feminist enligt den definitionen att jag är för könens jämnlikhet. I mina ögon är könskvotering motsattsen.
Citera
2002-04-12, 20:03
  #3
Medlem
Jag håller med weryt.

Feminister är för jämställdhet. Vänsterpartiet kallar sig feminister, men med den könskvotering de har så borde de kalla sig antifeminister.

Jag tror att de flesta inte har fått rätt uppfattning om detta. Vissa påstår att jag har fått fel uppfattning, men jag tror inte det.

SSU's definitioner.
Feminism innebär inte bara att det ska vara jämställt mellan män och kvinnor, utan även hemland, hudfärg, sexuell läggning etc.
Citera
2002-04-12, 20:54
  #4
Feminism är inte synonymt med jämställdhet!

"Jag kallar mig glädjeligen feminist enligt den definitionen att jag är för könens jämnlikhet" - skriver weryt. Det är det som är problemet - att folk ser ordet feminism synonymt med jämställdhet.

För att förstå vad feminism är måste man kunna lite om feministisk teori. I feministisk teori utgår man från att kvinnan är underordnad mannen och att vi därför lever i ett patriarkat. I princip allting analyseras med ett könsmaktperspektiv (som är en teori uppfunnen av feminister för att bevisa kvinnans underordning).

Det viktiga för feminismen är maktpositioner. Jämställdhet ska det vara när det gäller chefer inom näringslivet, professorer på våra högre utbildningar och inom politiken. Detta vill man för det mesta uppnå mha kvotering. Trots att kvinnor främst arbetar i den offentliga sektorn så menar man att det ska vara 50/50 i privata företags styrelser osv.

Inför lagen är könen jämställda förutom på några områden där män diskrimineras. Vi har allmän värnplikt för män. Föräldrabalken gynnar kvinnor. Det finns en speciell kvinnofridslag - trots att män i högre grad drabbas av våld än män. Varför inte en människofridslag?

Schyman uttalade ju sig på vänsterns partikongress i Västerås om förtryck och exploatering av kvinnan. Folk blev upprörda, trots att det hon sa bara var klassisk feminism. Tillockmed ledarskribenter på våra största tidningar skrev förvirrade upprörda artiklar - så illa ställt är det att inte ens ledarskribenter vet vad feminism innebär.

Besök gärna det antifeministiska samfundet och debattera. Bli gärna medlem om du tycker feminismen är galen.
http://www.antifeminist.nu
[/i]
Citera
2002-04-12, 23:40
  #5
Medlem
Re: Feminism är inte synonymt med jämställdhet!

Citat:
Ursprungligen postat av Ailet
"Jag kallar mig glädjeligen feminist enligt den definitionen att jag är för könens jämnlikhet" - skriver weryt. Det är det som är problemet - att folk ser ordet feminism synonymt med jämställdhet.

För att förstå vad feminism är måste man kunna lite om feministisk teori. I feministisk teori utgår man från att kvinnan är underordnad mannen och att vi därför lever i ett patriarkat. I princip allting analyseras med ett könsmaktperspektiv (som är en teori uppfunnen av feminister för att bevisa kvinnans underordning).

Nä nu måste jag faan gå i parti för feministerna. Vad är det för problem om folk ser ordet feminism synonymt med jämnställdhet, och lever därefter?

Förnekar du det faktum att kvinnor får sämre lön och faktiskt fortfarande i stor utsträckning diskrimineras på arbetsplatser och i skolor?!
Citera
2002-04-12, 23:43
  #6
Man kan inte!

Citat:
Ursprungligen postat av ante87
SSU's definitioner.
Feminism innebär inte bara att det ska vara jämställt mellan män och kvinnor, utan även hemland, hudfärg, sexuell läggning etc.

Man kan inte som SSU definiera feminism som man tycker. Feminism handlar om att studera samhället ur ett könsmaktperspektiv. :!:

Det SSU har i sin definition handlar om humanism INTE feminism!
Citera
2002-04-13, 01:42
  #7
Re: Feminism är inte synonymt med jämställdhet!

Citat:
Ursprungligen postat av weryt


Förnekar du det faktum att kvinnor får sämre lön och faktiskt fortfarande i stor utsträckning diskrimineras på arbetsplatser och i skolor?!

Kvinnor får sämre lön. Hur menar du? Menar du att en kvinnlig gruvarbetare får lägre lön än en manlig gruvarbetare? Då har du nog fel.
Vad gäller löner i den privata sektorn där arbetsgivaren och arbetsuppgiften är den samma så är skillnaden 1,7% enligt en undersökning. En del av skillnaden beror enligt samma undersökning på att män är mer produktiva. http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=129&a=240471

Kvinnor diskrimineras i skolor? Jaha, det var något nytt för mig. Berätta gärna.

Jag kan ju passa på informera om att tjejer har högre betyg än killar genom hela grund-och gymnasieskolan. Fler tjejer än killar läser på högskolenivå.

Gå gärna med i ett feministiskt parti. Väljer du något av riksdagpartierna så är det svårt att hamna fel. Det är bara Kd (Alf Svensson) som uttalat sig att inte vara feministiskt.
Citera
2002-04-13, 13:19
  #8
Re: re: Antifeminism

Citat:
Ursprungligen postat av weryt
Feminism som den är nu är ju jävligt diffus och splittrad i ett flertal olika grenar.
Feminismen har sin kärna i teorin om patriarkatet och kvinnans underordning (förtryck). Det gäller i princip alla feminismens grenar och det är detaljer som skiljer de olika grenarna åt. Då bortser jag från särartsfeministerna som har ett annat mål än övriga grenar.
Citera
2002-04-13, 14:28
  #9
Medlem
Re: Antifeminism

Citat:
Ursprungligen postat av Ailet
Feministhysterin har gått för långt i vårt samhälle. Ibland känns det som att man bör skämmas för att tillhöra det manliga könet bara för att vissa beter sig illa. Talibaner och potentiella våldtäktsmän är vi hela bunten (män). Fler än jag som tycker att det krävs en motrörelse? Det finns ett antifeministiskt samfund där man kan gå in och debattera.
http://www.antifeminist.nu
[url]http://www.antifeminist.nu
Kan man inte bara skita i feministerna om de går för långt?

Att gå med in en "antifeministisk" organisation låter lite halvfjolligt tycker jag, men så är jag ju också finne...
Citera
2002-04-13, 14:51
  #10
Medlem
Re: Feminism är inte synonymt med jämställdhet!

Citat:
Ursprungligen postat av Ailet
Kvinnor får sämre lön. Hur menar du? Menar du att en kvinnlig gruvarbetare får lägre lön än en manlig gruvarbetare? Då har du nog fel.
Vad gäller löner i den privata sektorn där arbetsgivaren och arbetsuppgiften är den samma så är skillnaden 1,7% enligt en undersökning. En del av skillnaden beror enligt samma undersökning på att män är mer produktiva. http://www.dn.se/DNet/jsp/Crosslink.jsp?d=129&a=240471

Gå gärna med i ett feministiskt parti. Väljer du något av riksdagpartierna så är det svårt att hamna fel. Det är bara Kd (Alf Svensson) som uttalat sig att inte vara feministiskt.

Det här är hämtat ur den länk du postade:
Segregeringen på den svenska arbetsmarknaden har dock lett till att det totala lönegapet mellan män och kvinnor ökat, eftersom kvinnor oftare hamnar i låglönejobb.

Alltså, kvinnor får längre lön. Hur kommer det sig att dom hamnar i låglönejobb? För att dom diskrimineras. Precis som du sa själv har kvinnor ofta högre betyg och är mer välutbildade. Varför får dom ändå inga högavlönadejobb?

Ingen kan väl ha missat att "hora" och andra likanande nervärderande ord frekvent används i skolorna?

Jag tänker inte gå med i något parti. Jag kan ju ta och upplysa om att jag är anarkist och inte stödjer något av partierna.
Citera
2002-04-13, 16:52
  #11
Re: Feminism är inte synonymt med jämställdhet!

Citat:
Ursprungligen postat av weryt

Det här är hämtat ur den länk du postade:
Segregeringen på den svenska arbetsmarknaden har dock lett till att det totala lönegapet mellan män och kvinnor ökat, eftersom kvinnor oftare hamnar i låglönejobb.

Alltså, kvinnor får längre lön. Hur kommer det sig att dom hamnar i låglönejobb? För att dom diskrimineras. Precis som du sa själv har kvinnor ofta högre betyg och är mer välutbildade. Varför får dom ändå inga högavlönadejobb?

Ingen kan väl ha missat att "hora" och andra likanande nervärderande ord frekvent används i skolorna?

Jag tänker inte gå med i något parti. Jag kan ju ta och upplysa om att jag är anarkist och inte stödjer något av partierna.
Kvinnor väljer att utbilda sig till låglönejobb främst inom den offentliga sektorn.

Hora och bögjävel är termer som jag har hört.

Diskriminering betyder särbehandling, inskränkning i rättigheter. Du får läsa på lite.

Anarkist Nu är jag själv lite dåligt påläst, men anarkister vill väl upphäva all reglerad samhällsordning? Tror du att det leder till ett samhälle där individer behandlas lika oavsett kön, etnicitet etc.?
Citera
2002-04-13, 18:17
  #12
Re: Feminism är inte synonymt med jämställdhet!

Citat:
Ursprungligen postat av weryt
Ingen kan väl ha missat att "hora" och andra likanande nervärderande ord frekvent används i skolorna?

Men vafan! Du tror inte att killar kallas för hora i samma grad?!! och dessutom så skall det tilllägas att det finns horor av båda könen.

Sluta titta så jävla mycket på tv...

PS: jag joinar AFS direkt iaf...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback