Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-18, 23:53
  #49
Medlem
Potatisen kommer att göra en storstilad comeback i Sverige, var så säker på det. Den kommande ekonomiska krisen gör att svensken måste skaffa sig en större grad av självhushållning, och då är potatis nästan en nödvändighet.

Själv minns jag matvanorna hos mina far- och morföräldrar. Det var potatis till varje måltid, och som tillbehör strömming, korv, valbiff, fläsk - och på söndagarna stek med saftkräm till dessert! Fattigt? Nja, visst var de enkla människor, men det var inte fattigt på kärlek och arbetsmoral i varje fall.

De kallade potatis för "jupp", lokal förkortning av "jordpäron".
Citera
2019-03-16, 16:02
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Potatisen kommer att göra en storstilad comeback i Sverige, var så säker på det. Den kommande ekonomiska krisen gör att svensken måste skaffa sig en större grad av självhushållning, och då är potatis nästan en nödvändighet.
Varför skulle potatis vara någon nödvändighet om vi blir fattiga igen? Pasta är ännu billigare än potatis. Det enda man behöver är lite mjöl och vatten. Vill man göra den lyxigare kan man också använda ägg men det är absolut inget krav. Även om vi nu plötsligt skulle få någon jättekris finns det ingen anledning att börja äta massa potatis.
Citera
2019-03-17, 01:56
  #51
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Varför skulle potatis vara någon nödvändighet om vi blir fattiga igen? Pasta är ännu billigare än potatis. Det enda man behöver är lite mjöl och vatten. Vill man göra den lyxigare kan man också använda ägg men det är absolut inget krav. Även om vi nu plötsligt skulle få någon jättekris finns det ingen anledning att börja äta massa potatis.

Potatisen är lätt att odla. Du kan ha ett potatisland i din trädgård eller på din tomt om du vill. Bra mycket enklare och billigare än att framställa mjölet till din pasta.

Citat:
Själv minns jag matvanorna hos mina far- och morföräldrar. Det var potatis till varje måltid, och som tillbehör strömming, korv, valbiff, fläsk - och på söndagarna stek med saftkräm till dessert! Fattigt? Nja, visst var de enkla människor, men det var inte fattigt på kärlek och arbetsmoral i varje fall.

Javisst var det så. Potatisen var en del av den vardagliga födan. Jag själv är uppväxt med potatis i stort sett varje måltid. I slutet på 70-talet började pizzerior och pasta dyka upp här i norrland. Men potatis är nog fortfarande lite av basföda bland oss äldre.
Citera
2019-03-17, 21:48
  #52
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Varför skulle potatis vara någon nödvändighet om vi blir fattiga igen? Pasta är ännu billigare än potatis. Det enda man behöver är lite mjöl och vatten. Vill man göra den lyxigare kan man också använda ägg men det är absolut inget krav. Även om vi nu plötsligt skulle få någon jättekris finns det ingen anledning att börja äta massa potatis.

Potatis är lättodlad. Du behöver ingen lantbruksskola för att få goda potatisskördar om man säger så.
Den är någorlunda lätt att förvara. Den kräver ingen särskild beredningsprocess. Det är bara att ta upp den ur jorden, koka den i 20 minuter. Sedan kandu äta den.
Citera
2019-03-19, 20:18
  #53
Medlem
When the Spanish conquerors first came across the potato, they called it 'food for Indians and animals'
http://finaltransit.com/blog/andean-...tions-12-food/

Kanske därvar att det har låg status. Har läst någonstans att Inkafolket föredrog att äta majs framför potatis. Potatis var ju trots allt stapelfödan i Inkariket.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback