Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-22, 22:31
  #25
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
...

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
...

Man får väl behandla kommentatorsfälten lite som jag gjort med era inlägg, helt enkelt förminska de kommentarer som inte tillför något

Men er diskussion är jäkligt intressant och högaktuell. Det är jävligt lätt med dagens möjligheter att anonymt spotta ur sig diverse otidigheter, inte sällan under vad som kan misstänkas bero på påverkan av stimulantia. Och för den som mottar en anonym aggressiv text är det helt omöjligt att veta om personen är på dåligt humör efter en dålig dag på jobbet, är berusad eller påtänd, eller om de faktiskt menar allvar med vad de skriver.

Det är oerhört svårt att i text förmedla ironi och sarkasm till merparten som läser texten, det är sinnessjukt svårt att ge någon en skriftlig avhyvling utan att den uppfattas som det närmaste en avrättning du kan komma. I muntlig kommunikation fungerar ovanstående, och det beror på att de flesta av oss är kapabla att säga en sak, samtidigt som vi menar något annat med vårt kroppsspråk. I skrift försvinner kroppsspråket, tonläget och de tvetydiga signalerna vilket medför att även kommenterar som är rätt harmlösa för vissa läsare, kan komma uppfattas som hotfulla av andra. Att uttrycka sig i text innebär helt andra utmaningar än att uttrycka sig verbalt.

Och det är den vägen jag anser vi måste gå. Precis som vi lärt oss hantera muntliga missförstånd och genom trial and error lärt oss att det är bäst att sätta överenskommelser på pränt, kommer framtida generationer lära sig hantera den fantastiska möjlighet de har att få ut sina tankar i skrift. Någonting som historiskt endast någon promille av befolkningen kunnat drömma om.

De kommer lära sig, de kommer att enas om både skrivna och oskrivna regler. Och låt oss bara hoppas att de också kommer hylla yttrandefrihet, tolerans och bildning i samma utsträckning som deras förfäder gjort, när de sätter dessa normer.
Citera
2016-03-22, 22:53
  #26
Medlem
MrBulldoggs avatar
Ingen politisk debattsajt kan anses seriös, och än mindre relevant, så länge det inte råder fri kommentarsfunktion.

Kommer ihåg den gamla goda tiden när SvD hade öppna kommentarsfält via Disqus och Ledarsidorna inte förmodererade. Då var det intressant att läsa och delta i debatten. Nu?

*Kontroversiell artikel skrivs*

*14 timmar går*

*Från Lisa i Ångermanland: "Eh... Jag tycker Mello borde ge minuspoäng åt dödsnazister..?"*

*Kommentarsfältet dör*
Citera
2016-03-29, 14:51
  #27
Medlem
johnny_viciouss avatar
Ot raderat.

/Mod
Citera
2016-04-04, 00:38
  #28
Medlem
Verkar inte vara nåt vidare med aktiviteten på kvartal.se. Nån direkt megafon för makten har det inte blivit än. Undrar om det bara är jag och artikelförfattarna som tittar in på sidan? Vet inte hur pålitliga alexa.com är, men där ha de ranking 18 461 i Sverige. Hur många fler sidor finns det i Sverige? Och tror knappast kommenteringsmöjligheter skulle få sidan nämvärt populärare. Senaste artiklarna handlar om järnvägen. Knappast en fråga som är en kioskvältare, även om kommunkationerna i landet är precis lika viktiga som vilka andra frågor som helst.
Citera
2016-04-04, 00:49
  #29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur kan en sida du inte får kommentera på bli ett forum för de åsikter som inläggen väcker?

Det är samma skit som andra propandastier kör .. här "luftar vi åsikter" men vi skiter i vad du som läsare vill lufta - våra åsikter gäller..

Ingen skillnad på det från andra - skillnaden är möjligen att krönikörerna skriver något som tilltalar just dig -- men då kommer de också skriva sådant som det finns opponenter mot.. ger man inte utrymme för medhåll och mothugg är man bara en propagandamatare oavsett vilka åsikter som förs fram ..

Inse det och lär dig uppskatta Flashback just för att forumet skiter i vilka åsikter du lägger ut - bara du gör det i städad form så att ditt uttryck inte bryter mot lagen .. t ex .. jag gillar inte när det flyttar in massa mörkhyade i mitt hus för jag känner mig otrygg då -- är okej ..

Nu har det flyttat in massa N och N våldtar ju och skiter i vardagsrummet för att sen skyffla ned det i min brevlåda .. för det är deras kultur .. är inte okej ...

Den frihet under ansvar som du har på Flashback hittar du ingenstans annars - och i synnerhet inte på sidor där du inte får kommentera eller dina kommentarer skall granskas innan publicering .. sen är det skitsamma vilket budskap de vill kabla ut....

Mina tankar ligger i någorlunda linje med detta. Jag har dock noterat att en hel del som tagit bort kommentarsmöjligheten nu ofta har en liten uppmaning om att man kan kommentera artiklarna på exempelvis Twitter eller Facebook, så åsikterna sig kanske inte värderas speciellt men att man ändå vill kunna visa/se att artiklarna uppmärksammats?
Citera
2016-06-22, 18:59
  #30
Medlem
oberoendemedias avatar
Kvartal utökar och ska börja publicera sammanfattningar av böcker:

Citat:
Vi drunknar i utbudet, ändå torkar vi ut. Det finns egentligen ingen anledning att skämmas eller att hymla. Mängden rimligt viktiga böcker och artiklar som utkommer är ohanterlig. Ändå vill och måste man ägna merparten av sin tid åt helt andra saker än att läsa. Därför behövs en genväg till de viktigaste böckerna som ligger på bordet. Kvartals genvägar är inte recensioner. Det centrala är inte bedömningen av boken, utan dess innehåll. Hur är den konstruerad? Vilka är de centrala argumenten och vilka belägg vilar de på?

Samtidigt avslutas den första artikeln med följande:

Citat:
Medan jag läste Pinkers bok och skrev denna text blev en nittonåring, som hade oturen att vid fel tillfälle gå nerför den annars stilla gatan där jag bor, kallblodigt knivmördad av en granne till mig, som fått ett oförklarligt raserianfall. Våldet finns där trots allt omkring oss och jag inser att den mördade lika gärna kunde ha varit jag eller någon i min familj.

Verkar oklart om det handlar om objektiva sammanfattningar eller personliga tolkningar.
Citera
2016-06-22, 21:16
  #31
Medlem
Kosacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
”Kvartal har ingen värdegrund eller ideologisk riktning – annan än att vuxna människor både har rätten och plikten att diskutera sin samtids frågor utan försök till uppfostran.”

så lyder programförklaringen till den blogg/ nättidning som Peter Santesson, chef för Demoskop, och några andra tyngre skribenter nu lanserar.

Bloggen verkar vilja vara en slags debattsida med bred framtoning. Lite som andra populära sidor som kommit fram på sistone, som Johan Westerholms Ledarsidorna.se, eller Det goda samhället.

Först ut är Ann-Charlotte Marteus, som nu i en längre och mer eftertänksam essä beskriver hur hon bidrog till att skapa och upprätthålla åsiktskorridoren i svensk politik.



och efter uppvaknandet:




Dagens text handlar om avvecklingen av kärnkraften.
Det verkar som om en ny text ska släppas varje dag framöver.

Ur programförklaringen.


Peter Santesson är chefredaktör, Sara Larsson och Dan Korn ingår i redaktionen.
Innehållet är fritt tillgängligt, det verkar inte finnas några planer på betalväggar eller prenumerationer.
Debatten verkar dock begränsad till skribenterna. Det finns inga möjligheter att kommentera på sidan och redaktionen verkar inte uppmana till att skicka in artiklar för publicering.

Nå, kan detta initiativ bidra till att öka meningsutbytet i positiv riktning?

Eller blir det bara ytterligare en megafon för mediaeliten?


http://kvartal.se

Dan Korn kan ju vara rättså frispråkig. Dessutom ganska slagfärdig.
En bra text är t ex den om svensk mångfaldspolitik:
http://www.gp.se/ledare/dan-korn-n%C...nfald-1.113942
Kort och kärnfullt!
Citera
2016-09-22, 20:46
  #32
Medlem
Rookie81s avatar
Förtjänar en egen tråd enligt mig men jag skulle aldrig veta i vilken avdelning den ska läggas. Mycket bra artikel av Dan Korn som var och en bör läsa för att få ytterligare (eller ny) insikt i hur otroligt jävla illa det är ställt hos UR. Det känns som om anställda/ledningen på UR, SVT, SR m.m sitter på en annan planet och jobbar.

http://kvartal.se/artiklar/nr-kritik...ter-mot-normen

Läs den. Eller inte. Är du en normalt funtad människa kommer du bli mörkrädd.
Citera
2016-09-23, 09:43
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Förtjänar en egen tråd enligt mig men jag skulle aldrig veta i vilken avdelning den ska läggas. Mycket bra artikel av Dan Korn som var och en bör läsa för att få ytterligare (eller ny) insikt i hur otroligt jävla illa det är ställt hos UR. Det känns som om anställda/ledningen på UR, SVT, SR m.m sitter på en annan planet och jobbar.

http://kvartal.se/artiklar/nr-kritik...ter-mot-normen

Läs den. Eller inte. Är du en normalt funtad människa kommer du bli mörkrädd.

Fy fan vilken sinnessjuk organisation! Riktigt skrämmande. Tur att det finns några fyrbåkar som Korn som lyser upp i mörkret. Precis som du skriver så känns som det som hela UR befinner sig på en annan planet, en bunt V-ödlor som man måste dra av masken på innan det är försent.
Citera
2017-03-24, 18:45
  #34
Medlem
Kvartal har utvecklats till en ganska trevlig tidskrift.

Där har man kunnat och kan fortfarande läsa inlägg i debatter av skiftande slag, inlägg av övervägande god kvalitet. Allt från Lars Vilks utgjutelser över konstvärldens patetiska försök att vara progressiva, över vänsterns felnavigering i hederskulturens förrädiska vatten, till Karl-Erik Tallmos redogörelse för det fria ordets slyngelålder ur ett vad man skulle kunna kalla nutida flashbackigt perspektiv.

Det som särskilt intresserar mig är så klart invandrings- och mångkulturrelaterade texter. Och sådana finns det gott om. Långt ifrån så kallat PK är de också.

På det hela taget en intressant skapelse detta Kvartal. Befriande befriat från samtidens ständigt närvarande pekpinnar - något som också återfinns till leda här på Flashback om än ur ett anti-PK perspektiv. Synd bara att så få tycks läsa vad som publiceras där.
Citera
2017-10-20, 10:02
  #35
Moderator
Siegfrids avatar
Sidan verkar ha fått en rejäl pengainjektion. Nu utökar man redaktionen med att anställa f d Ekot-journalisten Jörgen Huitfeldt på heltid.
Varifrån kommer pengarna?
Pressmeddelandet:
Citat:
Pressmeddelande 2017-10-20
Jörgen Huitfeldt till Tidskriften Kvartal

Jörgen Huitfeldt, programledare på Sveriges radio (Studio Ett, Ekots lördagsintervju), har rekryterats till Tidskriften Kvartal, i den pågående breddningen av Kvartals publicistiska plattform. Huitfeldt ska ingå i Kvartals redaktion och främst arbeta med intervjuer och samhällsdiskussion i tidskriftens kommande radio- och tv-program.

– Kvartal har under den korta tid som tidskriften funnits intagit en unik och viktig position i svensk offentlighet. Tidskriften har på ett ansvarsfullt och faktabaserat sätt gett sig in i de centrala frågor som andra seriösa medier till viss del har haft svårt att närma sig.

– Det känns därför oerhört spännande och viktigt att få vara med och bygga ut Kvartals publicistik med radio- och TV-inslag, och bredda tidskriftens verksamhet, säger Jörgen Huitfeldt.

Samtidigt pågår rekrytering av en utvidgad redaktion för Kvartal.

– Jörgen Huitfeldt är en av landets mest erfarna och skickliga journalister. Vi är väldigt glada över att ha rekryterat honom till Kvartal, säger Thomas Gür, styrelseordförande i den insamlingsstiftelse som äger Tidskriften Kvartal. Jörgen Huitfeldt kommer att ha en viktig roll i den pågående omgörningen av tidskriften, och inom kort kommer vi även att presentera en ny chefredaktör och fler redaktionella medarbetare.

– Kvartal ska fortsätta att ge ett faktabyggt och seriöst underlag till diskussionen om angelägna samhällsfrågor. I en turbulent tid ställs särskilda krav på god journalistik, och Kvartals uppgift är att bidra till det offentliga samtalet om vår tids stora frågor med expertkunskap, analys, och genom att visa målkonflikter och belysa vägar framåt, avslutar Gür.

………….

Jörgen Huitfeldt har arbetet som journalist sedan 1997 då han började på Länstidningen i Södertälje. 1998 började han som reporter på Sveriges Radio och var med och startade programmet P1-morgon där han arbetat som producent och programledare. De senaste sju åren har han varit en av eftermiddagsprogrammet Studio Etts fasta programledare. Han har varvat programledarjobbet med att arbeta som undersökande reporter på Ekot och Kaliber. Bland flera uppmärksammade projekt finns serien ”Sjukt billigt” som nominerades till Stora Journalistpriset 2006.

Tidskriften Kvartal ska främja en vuxen samhällsdebatt genom vederhäftig och saklig samhällsjournalistik, och bidra till att stärka och återupprätta civilitet, rättsstat och fungerande normer. Kvartal ägs och finansieras av Insamlingsstiftelsen Kvartal och står fri från kopplingar till politiska partier och intresseorganisationer. https://kvartal.se/

Citera
2017-11-04, 10:21
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Har Santesson för avsikt med att vara seriös och saklig kan han lämligen börja med att få in Demoskop i en sådan riktigt. Men det kanske inte går? För vad skulle kunderna säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
På det hela taget en intressant skapelse detta Kvartal. Befriande befriat från samtidens ständigt närvarande pekpinnar - något som också återfinns till leda här på Flashback om än ur ett anti-PK perspektiv. Synd bara att så få tycks läsa vad som publiceras där.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sidan verkar ha fått en rejäl pengainjektion. Nu utökar man redaktionen med att anställa f d Ekot-journalisten Jörgen Huitfeldt på heltid.
Varifrån kommer pengarna?
Pressmeddelandet:

Hela redaktionen har personliga kopplingar till Svenskt näringslivs olika ideologiska påverkansprojekt som Timbro och Neo. Undantaget är nytillskottet Jörgen Huitfeldt som nog inte har förstått vad han ger sig in i.

Uppenbarligen har Santesson ett stort finger med i spelet. Han var den första chefredaktören för Kvartal som nu även ger ut böcker, precis som Santesson gjorde åt Svenskt näringsliv som förlagschef på Timbro. Det känns som Santesson är spindeln i Kvartal-nätet.

Kvartal har hemliga finansiärer via en stiftelse men det är inte svårt att räkna ut var pengarna kommer från. Det är ju inte första gången som Svenskt näringsliv helt eller delvis finansierar människor för att sprida "rätt" åsikter.
Upplägget med en stiftelse är det perfekta sättet att dölja var pengarna kommer ifrån. Och snart lär vi läsa om ett antal frivilliga enskilda personer som finansierar Kvartal. De vanliga dimridåerna alltså för att dölja var de stora pengarna kommer ifrån.

Som kuriosa är en redaktionsmedlem fälld för att ha köpt sex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback